فولْتون، رابِرت (۱۷۶۵ـ۱۸۱۵)(Fulton, Robert)
فولْتون، رابِرت
مخترع و مهندس امریکایی، و طراح نخستین کشتی بخار کارا. در فرانسه، زیردریایی ناتیلوس را برای ارتش ناپلئون ساخت (۱۸۰۱) و در رود سن کشتی رانی با نیروی بخار را آزمود، سپس، به امریکا بازگشت. در امریکا، نخستین کشتی بخار مهم با نام کلرمونترا ساخت. در ۱۸۰۷، این کشتی روی رود هودسن، در مسیر نیویورک و آلبنی، به رفت و آمد پرداخت. نخستین ناو جنگی بخار ۳۸ تنی را نیز با نام یواس اس فولتون طراحی کرد و بر ساخت آن نظارت داشت (۱۸۱۵). در پنسیلوانیا زاده شد و در فیلادلفیا به تک چهره سازی پرداخت. برای تحصیل در رشتۀ هنر به انگلستان رفت (۱۷۸۷)، اما تحت تأثیر انقلاب صنعتی، از ۱۷۹۳ خود را وقف مهندسی کرد. او وسیله ای برای تغییر مسیر قایق هایی ساخت که در کانال های مناطق صعب العبور کشور رفت و آمد می کردند. همچنین، ماشین هایی برای بریدن سنگ مرمر و بافتن طناب طراحی و ثبت کرد. نوعی کشتی لایروبی مکانیکی نیز برای احداث کانال ساخت. در ۱۷۹۶، به فرانسه رفت و آزمایش هایی برای نصب ماشین بخار انگلیسی روی قایق رودخانه ای صورت داد. چرخ های پره ای این قایق، که خود آن را طراحی کرده بود، در بغل آن قرار داشتند. ساختار کشتی های بخار او طبق نمونه های مخترعان امریکایی، جیمز رامزی و جان فیچ، بود. کشتی بخار کلرمونت، که با نام نورت ریور استیم بوت به ثبت رسیده بود، چرخ های پره دار و موتوری با قدرت هجده کیلووات (۲۴ اسب بخار) داشت و با سرعت میانگین هشت کیلومتر در ساعت حرکت می کرد. پس از این موفقیت، کارخانۀ کشتی سازی بزرگی در نیوجرسی تأسیس شد و قایق های بخار در اقیانوس اطلس، و بعدها در غرب به رفت و آمد پرداختند.
فولْتون، رابِرت
مخترع و مهندس امریکایی، و طراح نخستین کشتی بخار کارا. در فرانسه، زیردریایی ناتیلوس را برای ارتش ناپلئون ساخت (۱۸۰۱) و در رود سن کشتی رانی با نیروی بخار را آزمود، سپس، به امریکا بازگشت. در امریکا، نخستین کشتی بخار مهم با نام کلرمونترا ساخت. در ۱۸۰۷، این کشتی روی رود هودسن، در مسیر نیویورک و آلبنی، به رفت و آمد پرداخت. نخستین ناو جنگی بخار ۳۸ تنی را نیز با نام یواس اس فولتون طراحی کرد و بر ساخت آن نظارت داشت (۱۸۱۵). در پنسیلوانیا زاده شد و در فیلادلفیا به تک چهره سازی پرداخت. برای تحصیل در رشتۀ هنر به انگلستان رفت (۱۷۸۷)، اما تحت تأثیر انقلاب صنعتی، از ۱۷۹۳ خود را وقف مهندسی کرد. او وسیله ای برای تغییر مسیر قایق هایی ساخت که در کانال های مناطق صعب العبور کشور رفت و آمد می کردند. همچنین، ماشین هایی برای بریدن سنگ مرمر و بافتن طناب طراحی و ثبت کرد. نوعی کشتی لایروبی مکانیکی نیز برای احداث کانال ساخت. در ۱۷۹۶، به فرانسه رفت و آزمایش هایی برای نصب ماشین بخار انگلیسی روی قایق رودخانه ای صورت داد. چرخ های پره ای این قایق، که خود آن را طراحی کرده بود، در بغل آن قرار داشتند. ساختار کشتی های بخار او طبق نمونه های مخترعان امریکایی، جیمز رامزی و جان فیچ، بود. کشتی بخار کلرمونت، که با نام نورت ریور استیم بوت به ثبت رسیده بود، چرخ های پره دار و موتوری با قدرت هجده کیلووات (۲۴ اسب بخار) داشت و با سرعت میانگین هشت کیلومتر در ساعت حرکت می کرد. پس از این موفقیت، کارخانۀ کشتی سازی بزرگی در نیوجرسی تأسیس شد و قایق های بخار در اقیانوس اطلس، و بعدها در غرب به رفت و آمد پرداختند.
wikijoo: فولتون،_رابرت_(۱۷۶۵ـ۱۸۱۵)