فوره گابریل

دانشنامه آزاد فارسی

فورِه، گابریل (۱۸۴۵ـ۱۹۲۴)(Fauré, Gabriel)
فورِه، گابریل
آهنگ ساز فرانسوی. آثارش دربرگیرندۀ ترانه ها، موسیقی مجلسی، و یک رکویِم کُرال (۱۸۸۷ـ۱۸۸۹) است. از شاگردان سن ـ سانس بود، و در ۱۸۹۶ استاد آهنگ سازی کنسرواتوار پاریس شد، و از ۱۹۰۵ تا ۱۹۲۰ مدیریت آن را برعهده داشت. فوره از ۱۸۵۴ تا ۱۸۶۶ در مدرسۀ موسیقی لوئی نیدرمِیِر در پاریس تحصیل می کرد، و در سال های بعد ارگ نواز کلیسای شهر رِن شد. در ۱۸۷۰ به پاریس بازگشت، ابتدا در کلیسای سن سولپیس و بعد در کلیسای سنت ـ اونوره ارگ نواز شد، و در ۱۸۷۷ سرپرستی کُر کلیسای مادلن را برعهده گرفت، و در ۱۸۹۶ ارگ نواز این کلیسا نیز شد، و این مقام را تا ۱۹۰۵ حفظ کرد. در آهنگ سازی شاگردان برجستۀ بسیاری داشت، ازجمله موریس راول، ژرژ اِنسکو، و شارل کِشلَن. آثار نخستین او، به ویژه دورۀ آوازیِ موسوم به آواز خوب (۱۸۹۲ـ۱۸۹۳)، اولین سونات ویولن، اولین کوآرتت پیانو، ماهیتی تغزلی و اندیشمندانه داشتند. معروف ترین اثر او، رکویِم، نیز متعلق به همین دوران است. در آستانه قرن جدید با اپرای پرومته (۱۹۰۰)، سبک موجزتر و سختگیرانه تری را درپیش گرفت و آن را در قالب آثاری همچون کویینتت های پیانو و سونا ت های ویولن سل ادامه داد. ازجمله آثار اوست: صحنه ای. اپرای پنلوپه (۱۹۱۳)؛ موسیقی صحنه ای برای نمایش نامۀ پلئاس و ملیزاند (اثر مترلینک؛ ۱۸۹۸). ارکستری پاوان (۱۸۸۷)؛ سوییت ماسک و برگاماسک (۱۹۱۹). آوازی مِس باس برای خوانندگان زن و ارگ؛ آواز تک صدایی ۹۶ ترانه ازجمله دوره های شعر یک روز، ترانۀ حوا (اثر شارل وان لربرگ؛ ۱۹۰۶ـ۱۹۱۰)، افق وهم انگیز (۱۹۲۱).

پیشنهاد کاربران

بپرس