تیم ساهارا فورس ایندیا اف۱ یک تیم خودروسازی فرمول یک است که در سیلورستون بنیان گذاری شده و دارای پروانهٔ هندی است. این تیم در اکتبر ۲۰۰۷ تشکیل شد. در این تاریخ، یک کنسرسیوم به رهبری ویجای مالیا تاجر هندی و میشیل مول تاجر هلندی، تیم اسپایکر اف۱ را به مبلغ ۹۰ میلیون یورو خریداری کردند. [ ۱]
فورس ایندیا نخستین امتیاز و سکوی خود در مسابقات فرمول یک را پس از ۲۹ مسابقه در جایزه بزرگ بلژیک ۲۰۰۹ به دست آورد. [ ۲] در این مسابقه جانکارلو فیزیکلا در سکوی دوم قرار گرفت. در مسابقهٔ بعدی در جایزه بزرگ ایتالیا آدریان زوتیل چهارم شد و خودروی فورس ایندیا برای نخستین بار، سریع ترین دور را ثبت کرد.
در اکتبر ۲۰۱۱ شرکت هندی ساهارا ایندیا پاریوار ۴۲٫۵٪ از سهام فورس ایندیا را به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار خرید. [ ۳]
منشأ تیم فور ایندیا به تیم جایزه بزرگ جردن بازمی گردد. این تیم برای نخستین بار در فصل ۱۹۹۱ در پیست سیلورستون در مسابقات فرمول یک شرکت کرد. تیم جردن چند سال در فرمول یک باقی ماند، در چهار مسابقه به پیروزی رسید و سکوی سوم سازندگان را در فصل ۱۹۹۹ به دست آورد. با این وجود، مشکلات مالی دههٔ ۲۰۰۰ که گریبانگیر بسیاری از تیم های کوچک شد، باعث تضعیف عملکرد تیم شد و ادی جردن مالک تیم، آن را در ۲۰۰۵ به گروه میدلند فروخت.
تیم با نام میدلند اف۱ ریسینگ به مدت دو فصل در مسابقات شرکت کرد و الکس اشنایدر مالک آن در میانهٔ فصل ۲۰۰۶ تیم را به اسپایکر کارز فروخت. [ ۴]
اسپایکر اف۱ در فصل ۲۰۰۷ تنها یک امتیاز کسب کرد و به دلیل مشکلات مالی، [ ۵] به مبلغ ۸۸ میلیون یورو[ ۶] به ویجای مالیا تاجر هندی و میشیل مول فروخته شد. [ ۱] نام تیم برای فصل ۲۰۰۸ به تیم فرمول یک فورس ایندیا تغییر کرد و اعضای اصلی تیم، از جمله آدریان زوتیل رانندهٔ تیم حفظ شدند.
پس از حفظ زوتیل، فورس ایندیا آزمایش های زمستانی برای انتخاب رانندهٔ دوم ترتیب داد و جانکارلو فیزیکلا به عنوان رانندهٔ دوم انتخاب شد. هم چنین ویتانتونیو لیوزی رانندهٔ ذخیره تیم در نظر گرفته شد. [ ۷] رانندگان تیم باید با شاسیِ به روز شدهٔ اسپایکر با موتور فراری ( با نام فورس ایندیا وی جی ام۰۱ می راندند. [ ۸] نخستین مسابقهٔ فورس ایندیا در ملبورن انجام شد و هر دو راننده در دورهای ابتدایی انصراف دادند. [ ۹] در مسابقهٔ بعدی در مالزی فیزیکلا دوازدهم شد که نخستین پایان مسابقهٔ تیم بود. پس از چند مسابقه، زوتیل می توانست در جایزه بزرگ موناکو نخستین امتیازات تیم را به دست آورد؛ ولی در اواخر مسابقه، کیمی رایکونن به او برخورد کرد و زوتیل مجبور به خروج فوری از مسابقه شد. [ ۱۰] به روزرسانی های دیگر باعث شد که در میانهٔ فصل، فاصلهٔ تیم با تیم های سریع تر کاهش یابد. هرچند که در پایان فصل، فورس ایندیا در رده بندی سازندگان در رتبهٔ دهم قرار گرفت و بهترین نتیجهٔ انفرادی تیم، رتبهٔ دهم فیزیکلا در جایزه بزرگ اسپانیا بود. [ ۱۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلففورس ایندیا نخستین امتیاز و سکوی خود در مسابقات فرمول یک را پس از ۲۹ مسابقه در جایزه بزرگ بلژیک ۲۰۰۹ به دست آورد. [ ۲] در این مسابقه جانکارلو فیزیکلا در سکوی دوم قرار گرفت. در مسابقهٔ بعدی در جایزه بزرگ ایتالیا آدریان زوتیل چهارم شد و خودروی فورس ایندیا برای نخستین بار، سریع ترین دور را ثبت کرد.
در اکتبر ۲۰۱۱ شرکت هندی ساهارا ایندیا پاریوار ۴۲٫۵٪ از سهام فورس ایندیا را به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار خرید. [ ۳]
منشأ تیم فور ایندیا به تیم جایزه بزرگ جردن بازمی گردد. این تیم برای نخستین بار در فصل ۱۹۹۱ در پیست سیلورستون در مسابقات فرمول یک شرکت کرد. تیم جردن چند سال در فرمول یک باقی ماند، در چهار مسابقه به پیروزی رسید و سکوی سوم سازندگان را در فصل ۱۹۹۹ به دست آورد. با این وجود، مشکلات مالی دههٔ ۲۰۰۰ که گریبانگیر بسیاری از تیم های کوچک شد، باعث تضعیف عملکرد تیم شد و ادی جردن مالک تیم، آن را در ۲۰۰۵ به گروه میدلند فروخت.
تیم با نام میدلند اف۱ ریسینگ به مدت دو فصل در مسابقات شرکت کرد و الکس اشنایدر مالک آن در میانهٔ فصل ۲۰۰۶ تیم را به اسپایکر کارز فروخت. [ ۴]
اسپایکر اف۱ در فصل ۲۰۰۷ تنها یک امتیاز کسب کرد و به دلیل مشکلات مالی، [ ۵] به مبلغ ۸۸ میلیون یورو[ ۶] به ویجای مالیا تاجر هندی و میشیل مول فروخته شد. [ ۱] نام تیم برای فصل ۲۰۰۸ به تیم فرمول یک فورس ایندیا تغییر کرد و اعضای اصلی تیم، از جمله آدریان زوتیل رانندهٔ تیم حفظ شدند.
پس از حفظ زوتیل، فورس ایندیا آزمایش های زمستانی برای انتخاب رانندهٔ دوم ترتیب داد و جانکارلو فیزیکلا به عنوان رانندهٔ دوم انتخاب شد. هم چنین ویتانتونیو لیوزی رانندهٔ ذخیره تیم در نظر گرفته شد. [ ۷] رانندگان تیم باید با شاسیِ به روز شدهٔ اسپایکر با موتور فراری ( با نام فورس ایندیا وی جی ام۰۱ می راندند. [ ۸] نخستین مسابقهٔ فورس ایندیا در ملبورن انجام شد و هر دو راننده در دورهای ابتدایی انصراف دادند. [ ۹] در مسابقهٔ بعدی در مالزی فیزیکلا دوازدهم شد که نخستین پایان مسابقهٔ تیم بود. پس از چند مسابقه، زوتیل می توانست در جایزه بزرگ موناکو نخستین امتیازات تیم را به دست آورد؛ ولی در اواخر مسابقه، کیمی رایکونن به او برخورد کرد و زوتیل مجبور به خروج فوری از مسابقه شد. [ ۱۰] به روزرسانی های دیگر باعث شد که در میانهٔ فصل، فاصلهٔ تیم با تیم های سریع تر کاهش یابد. هرچند که در پایان فصل، فورس ایندیا در رده بندی سازندگان در رتبهٔ دهم قرار گرفت و بهترین نتیجهٔ انفرادی تیم، رتبهٔ دهم فیزیکلا در جایزه بزرگ اسپانیا بود. [ ۱۱]
wiki: فورس ایندیا