فورْد، شرکت خودروسازی (Ford Motor Company)
فورْد، شرکت خودروسازی
یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو های سواری و انواع کامیون در جهان. دفتر مرکزی فورد در شهر دیربورن در ایالت میشیگان واقع است. این شرکت، خودرو های خود را با نام های فورد، لینکلن، مرکوری، جگوار و اَستون مارتین به بازار عرضه می کند. برخی شرکت های وابسته به فورد عبارت اند از هرتز، بزرگ ترین شرکت جهانی کرایۀ خودرو و موسسۀ اعتباری فورد، بزرگ ترین مؤسسۀ عرضه کنندۀ تسهیلات مالی برای خرید خودرو. مهندس هنری فورد در ۱۸۹۶، اولین خودرو خود را با دو سیلندر و شاسی تعبیه شده بر روی چهار چرخ پره دار ساخت که فاقد ترمز بود. در اواخر ۱۹۰۱، شرکت هنری فورد به وجود آمد و چون بیشتر وقت فورد به ساخت خودرو های مسابقه می گذشت، به اصرار سرمایه گذاران از ریاست شرکت کناره گرفت. این شرکت بعدها به شرکت خودروسازی کادیلاک تبدیل شد. شرکت خودرو سازی فورد در ۱۹۰۳ با سرمایه ای کوچک شکل گرفت و دو برادر با نام های جان و هوراس داج از سرمایه گذاران اولیۀ آن بودند که بعدها یک شرکت خودروسازی برای خود تأسیس کردند. شرکت فورد، در ۱۹۰۸ مدل چهار سیلندرِ نسبتاً ارزان قیمتی به بازار عرضه کرد که سرعت آن حداکثر به ۷۲ کیلومتر می رسید و با استقبال بسیاری روبه رو شد. این خودرو مدل تی نام داشت. در اوایل دهۀ ۱۹۲۰ بیش از نیمی از خودرو ها در امریکا مدل تی بودند. فورد در ۱۹۲۲ شرکت خودرو سازی لینکلن را خرید که سازندۀ خودرو های لوکس بود. بعد از مدل تی، مدل اِی به بازار عرضه شد که در فاصلۀ ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۱، ۵ میلیون سواری و کامیون آن به فروش رسید. با ورود امریکا به جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۱، فورد به جای خودرو های سواری به تولید بمب افکن های ب ـ ۲۴ ، موتور هواپیما، تانک و دیگر وسایل جنگی برای ارتش روی آورد. بعد از پایان جنگ، فورد تولید خودرو های غیر نظامی را از سرگرفت. در دهۀ ۱۹۵۰، شرکت فورد مدل های نسبتاً موفقی از جمله خودرو دو نفرۀ تاندر برد را تولید کرد. در ۱۹۶۴، خودرو دودر کوچک موستانگ را روانۀ بازار ساخت که فروش بسیار موفقی داشت؛ اما در اواسط دهۀ ۱۹۷۰، شهرت نامطلوب یکی از خودرو های فورد با نام پینتو که محفظۀ بنزین آن در چند تصادف منفجر شده بود، میلیون ها دلار خسارت برای شرکت به بار آورد. در اوایل دهۀ ۱۹۸۰، با گسترش بازار اتومبیل های ژاپنی، فروش خودرو های فورد به شدت کاهش یافت، ولی فورد در ۱۹۸۵ موفق شد یکی از پرفروش ترین خودرو های سواری خود را با نام ثور به بازار امریکا عرضه کند. شرکت فورد، در ۱۹۸۷ اکثریت سهام اَستون مارتین، شرکت انگلیسی تولیدکننده خودرو های لوکس ورزشی و در ۱۹۸۹، شرکت خودرو سازی جگوار را خریداری کرد. شرکت فورد در ۱۹۹۹، بخش خودرو های سواری و کامیون شرکت سوئدی ولوو را خرید و در سال ۲۰۰۰، از شرکت آلمانی ب ام و، خط تولید خودروهای اسپورت ـ سواری لندرور را خریداری کرد.
فورْد، شرکت خودروسازی
یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو های سواری و انواع کامیون در جهان. دفتر مرکزی فورد در شهر دیربورن در ایالت میشیگان واقع است. این شرکت، خودرو های خود را با نام های فورد، لینکلن، مرکوری، جگوار و اَستون مارتین به بازار عرضه می کند. برخی شرکت های وابسته به فورد عبارت اند از هرتز، بزرگ ترین شرکت جهانی کرایۀ خودرو و موسسۀ اعتباری فورد، بزرگ ترین مؤسسۀ عرضه کنندۀ تسهیلات مالی برای خرید خودرو. مهندس هنری فورد در ۱۸۹۶، اولین خودرو خود را با دو سیلندر و شاسی تعبیه شده بر روی چهار چرخ پره دار ساخت که فاقد ترمز بود. در اواخر ۱۹۰۱، شرکت هنری فورد به وجود آمد و چون بیشتر وقت فورد به ساخت خودرو های مسابقه می گذشت، به اصرار سرمایه گذاران از ریاست شرکت کناره گرفت. این شرکت بعدها به شرکت خودروسازی کادیلاک تبدیل شد. شرکت خودرو سازی فورد در ۱۹۰۳ با سرمایه ای کوچک شکل گرفت و دو برادر با نام های جان و هوراس داج از سرمایه گذاران اولیۀ آن بودند که بعدها یک شرکت خودروسازی برای خود تأسیس کردند. شرکت فورد، در ۱۹۰۸ مدل چهار سیلندرِ نسبتاً ارزان قیمتی به بازار عرضه کرد که سرعت آن حداکثر به ۷۲ کیلومتر می رسید و با استقبال بسیاری روبه رو شد. این خودرو مدل تی نام داشت. در اوایل دهۀ ۱۹۲۰ بیش از نیمی از خودرو ها در امریکا مدل تی بودند. فورد در ۱۹۲۲ شرکت خودرو سازی لینکلن را خرید که سازندۀ خودرو های لوکس بود. بعد از مدل تی، مدل اِی به بازار عرضه شد که در فاصلۀ ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۱، ۵ میلیون سواری و کامیون آن به فروش رسید. با ورود امریکا به جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۱، فورد به جای خودرو های سواری به تولید بمب افکن های ب ـ ۲۴ ، موتور هواپیما، تانک و دیگر وسایل جنگی برای ارتش روی آورد. بعد از پایان جنگ، فورد تولید خودرو های غیر نظامی را از سرگرفت. در دهۀ ۱۹۵۰، شرکت فورد مدل های نسبتاً موفقی از جمله خودرو دو نفرۀ تاندر برد را تولید کرد. در ۱۹۶۴، خودرو دودر کوچک موستانگ را روانۀ بازار ساخت که فروش بسیار موفقی داشت؛ اما در اواسط دهۀ ۱۹۷۰، شهرت نامطلوب یکی از خودرو های فورد با نام پینتو که محفظۀ بنزین آن در چند تصادف منفجر شده بود، میلیون ها دلار خسارت برای شرکت به بار آورد. در اوایل دهۀ ۱۹۸۰، با گسترش بازار اتومبیل های ژاپنی، فروش خودرو های فورد به شدت کاهش یافت، ولی فورد در ۱۹۸۵ موفق شد یکی از پرفروش ترین خودرو های سواری خود را با نام ثور به بازار امریکا عرضه کند. شرکت فورد، در ۱۹۸۷ اکثریت سهام اَستون مارتین، شرکت انگلیسی تولیدکننده خودرو های لوکس ورزشی و در ۱۹۸۹، شرکت خودرو سازی جگوار را خریداری کرد. شرکت فورد در ۱۹۹۹، بخش خودرو های سواری و کامیون شرکت سوئدی ولوو را خرید و در سال ۲۰۰۰، از شرکت آلمانی ب ام و، خط تولید خودروهای اسپورت ـ سواری لندرور را خریداری کرد.
wikijoo: فورد،_شرکت_خودروسازی