فورد اول هنری

دانشنامه آزاد فارسی

فورْد اول، هِنْری (۱۸۶۳ـ۱۹۴۷)(Ford, Henry)
فورْد اول، هِنْری
فورْد اول، هِنْری
فورْد اول، هِنْری
فورْد اول، هِنْری
اتومبیل ساز امریکایی و پیش گام تولید بزرگ مقیاس. نخستین اتومبیل خود را در ۱۸۹۶ ساخت و در ۱۹۰۳، شرکت خودروسازی فورد را تأسیس کرد. نخستین اتومبیلی که صرفاً با روش خط مونتاژ ساخت، فورد مدل تی بود (۱۹۰۸ـ ۱۹۲۷). فورد مخالف نظر حامیان خود که اتومبیل را مختص ثروتمندان می دانستند، مدل تی (تین لیزی) را با قیمت و کارآیی مناسب عرضه کرد (۱۹۰۸). برای پاسخ گویی به تقاضای روزافزون، کارخانۀ هایلند پارک را افتتاح (۱۹۱۰)، و خط مونتاژی در حال حرکت را ابداع کرد (۱۹۱۳) که سبب کاهش زمان و هزینۀ تولید شد. با این خط مونتاژ، تولید هر اتومبیل ۹۳ دقیقه طول می کشید. به منظور فروش و خدمات رسانی، سیستم نمایندگی انحصاری را تأسیس کرد که تعداد آن ها در دهۀ ۱۹۲۰ به ۷هزار نمایندگی رسید. در ۱۹۱۴، طرح حداقل دستمزد را مطرح کرد و برای افزایش بهره وری زمان، از هر نوبت کار یک ساعت کاست. قبل از ۱۸۲۷، کارخانۀ صنعتی عظیم و خودکفایی در کنار رود روژ، واقع در دیربورنِ میشیگان، احداث کرد که بیش از ۱۰۰هزار نفر در آن کار می کردند. او فرزند ارشد خانواده ای کشاورز در دیربورن بود. در دیترویت کارآموز ماشین سازی شد و سه سال بعد، برای کار نیمه وقت در شرکت وستینگهاوس انجین به زادگاهش بازگشت. در مزرعۀ پدرش در زمینۀ ساخت تراکتور بخار آزمایش هایی صورت داد و برای آزمایش کالسکه های بی اسب، کارگاهی برپا کرد. پس از ازدواج با کلارا برایانت، برای کار در شرکت روشنایی ادیسون به دیترویت بازگشت (۱۸۹۱). در این شرکت تا مقام مهندس ارشد ارتقا یافت و یکی از دوستان صمیمی توماس ادیسون، مخترع امریکایی، شد. در ۱۸۹۶، با صرف پول و وقت بسیار چهارچرخه را ساخت، چهارچرخه وسیلۀ نقلیه ای بود که یک شاسی روی چهار چرخش داشت و با گاز کار می کرد. در ۱۸۹۹، شرکت ادیسون را ترک کرد و پیش از تأسیس فورد موتور و پس از دو بار تلاش ناموفق در ۱۹۰۳، یکی از شرکای کمپانی اتومبیل سازی دیترویت شد. هم زمان با کار در شرکت دیترویت اتومبیل، به ساختن اتومبیل های مسابقه ای و شرکت در مسابقات اتومبیل رانی نیز می پرداخت. با پیروزی در مسابقۀ اتومبیل رانی در گروس پوینت میشیگان مشهور شد (۱۹۰۱) و با اتومبیل چهارسیلندر «۹۹۹» روی سطح یخ بستۀ دریاچۀ سنت کلر یک مایل مسافت را در ۳۹.۴ثانیه طی کرد و به رکورد جهانی رسید (۱۹۰۴). او با تولید تراکتور فوردسون ماشینی شدن کشاورزی را متحول ساخت. همچنین، به ساختن هواپیماهای غیرنظامی روی آورد و هواپیمای تری موتور را ساخت. بعد از مدل تی، تا ۱۹۲۸ که مدل اِی را به بازار فرستاد، طرح جدیدی عرضه نکرد. مدل اِی نوع پیشرفته تر مدل تی بود. در این زمان، او با رقابت شرکت جنرال موتورز به مدیریت آلفرد اسلون مواجه شد. فورد مدیر مستبدی بود و اگرچه پسرش را به ریاست شرکت منصوب کرد (۱۹۱۹)، بر کارهای شرکت دقیقاً نظارت داشت. او که با تشکیل اتحادیه های کارگری مخالف بود (۱۹۳۳)، سرانجام براثر اعتصاب عمومی مجبور به امضای قرار داد با اتحادیۀ کارگران خودروساز شد (۱۹۴۱). از لحاظ سیاسی فعال و طرفدار صلح، و با مداخلۀ امریکا در هر دو جنگ جهانی مخالف بود. او دیدگاه های ضدیهودی خود را ترویج می کرد. همچنین، در انتخابات مجلس سنا شرکت کرد، اما شکست خورد (۱۹۱۸). نامزد ریاست جمهوری شد (۱۹۲۳)، اما بعداً انصراف داد تا بتواند با کالوین کولیج مبارزه کند. همچنین، به کمک پسرش، اِدسِل فورد، بنیاد خیریۀ فورد را تأسیس کرد (۱۹۳۶). فورد در ۱۹۴۵ از شرکت فورد موتور بازنشسته شد. این شرکت در آن زمان بیش از یک میلیارد دلار امریکا می ارزید.

پیشنهاد کاربران

بپرس