در طول جنگ سرد، خلبانانی از کشورهای مختلف ( بلوک شرق، بلوک غرب و غیرمتعهدها ) با هواپیماهای خود به کشورهای دیگر فرار کردند.
• در ۲۴ نوامبر ۱۹۶۱، خلبان نیروی هوایی سلطنتی افغانستان، عبدالصمد فضلی با پرواز پایپر جی - ۳ کاب خود از مرز با پاکستان خارج شد. [ ۱]
• در ۲۶ فوریهٔ ۱۹۸۱، کاپیتان جمال الدین خلبان نیروی هوایی افغانستان با خدمه خود با یک هلیکوپتر میل۸ به شماره ۲۸۵ در حین آزمایش پرواز پس از تعمیر، از پایگاه هوایی قندهار به پاکستان فرار کرد. [ ۱]
• در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۳، کاپیتان محمدنبی کورینزَی با جنگنده بمب افکن سوخو - ۷ خود به پاکستان فرار کرد. هواپیما در حین فرود در باند فرودگاه دالبندین سقوط کرد و از هم پاشید. [ ۱]
• در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۴، سرهنگ حاجی فَکیر با یک هواپیمای آنتونوف ای ان - ۲۶ از افغانستان به پایگاه هوایی میرانشاه پاکستان فرار کرد. [ ۱]
• در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۵، خدمهٔ دو فروند هلیکوپتر میل - ۲۴ از افغانستان به پاکستان فرار کردند. هلیکوپترها بعداً برای ارزیابی به ایالات متحده منتقل شدند، و سپس به پاکستان بازگردانده شدند و یکی از آن ها اکنون در پایگاه هوایی خالد کویته ( پاکستان ) به نمایش گذاشته شده است. [ ۱]
• در ۸ دسامبر ۱۹۸۸، کاپیتان اسدالله با یک میگ - ۲۱ از افغانستان به پایگاه هوایی میرانشاه پاکستان فرار کرد. [ ۱]
• در ۳ ژوئیهٔ ۱۹۸۹، کاپیتان محمد حمید در حال پرواز با یک هلیکوپتر میل - ۲۵ از افغانستان به پایگاه هوایی کیکا، پاکستان فرار کرد. [ ۱]
• در ۶ ژوئیهٔ ۱۹۸۹، کاپیتان نیروی هوایی افغانستان جان پَهرَند با جنگنده بمب افکن سوخو - ۱۷ به پاکستان فرار کرد. [ ۱]
• یک خلبان هلیکوپتر الجزایری، به نام کاپیتان علیلی مسعود، هلیکوپتر میل - ۸ خود را از پایگاه نیروی هوایی بلیدا، در جنوب غربی الجزایر، ابتدا به جزیرهٔ فورمنترا و سپس در تاریخ ۱۷ ژوئن ۱۹۹۸ به ایبیزا در اسپانیا هدایت کرد، و از جنگ داخلی الجزایر ( ۲۰۰۲–۱۹۹۲ ) دور شد. هلیکوپتر متعاقباً به الجزایر بازگردانده شد، در حالی که خلبان درخواست پناهندگی سیاسی کرد که به دلیل فشارهای الجزایر به وی اعطا نشد، اما هر ساله به وی ویزای اقامت اعطا شد که تاکنون ادامه دارد. [ ۲]
تعدادی از فرارها از مقصد جمهوری خلق چین رخ داد که اکثر خلبانان آن ها به جمهوری چین ( تایوان ) فرار کردند. این فهرست شامل موارد زیر است:
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف• در ۲۴ نوامبر ۱۹۶۱، خلبان نیروی هوایی سلطنتی افغانستان، عبدالصمد فضلی با پرواز پایپر جی - ۳ کاب خود از مرز با پاکستان خارج شد. [ ۱]
• در ۲۶ فوریهٔ ۱۹۸۱، کاپیتان جمال الدین خلبان نیروی هوایی افغانستان با خدمه خود با یک هلیکوپتر میل۸ به شماره ۲۸۵ در حین آزمایش پرواز پس از تعمیر، از پایگاه هوایی قندهار به پاکستان فرار کرد. [ ۱]
• در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۳، کاپیتان محمدنبی کورینزَی با جنگنده بمب افکن سوخو - ۷ خود به پاکستان فرار کرد. هواپیما در حین فرود در باند فرودگاه دالبندین سقوط کرد و از هم پاشید. [ ۱]
• در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۴، سرهنگ حاجی فَکیر با یک هواپیمای آنتونوف ای ان - ۲۶ از افغانستان به پایگاه هوایی میرانشاه پاکستان فرار کرد. [ ۱]
• در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۵، خدمهٔ دو فروند هلیکوپتر میل - ۲۴ از افغانستان به پاکستان فرار کردند. هلیکوپترها بعداً برای ارزیابی به ایالات متحده منتقل شدند، و سپس به پاکستان بازگردانده شدند و یکی از آن ها اکنون در پایگاه هوایی خالد کویته ( پاکستان ) به نمایش گذاشته شده است. [ ۱]
• در ۸ دسامبر ۱۹۸۸، کاپیتان اسدالله با یک میگ - ۲۱ از افغانستان به پایگاه هوایی میرانشاه پاکستان فرار کرد. [ ۱]
• در ۳ ژوئیهٔ ۱۹۸۹، کاپیتان محمد حمید در حال پرواز با یک هلیکوپتر میل - ۲۵ از افغانستان به پایگاه هوایی کیکا، پاکستان فرار کرد. [ ۱]
• در ۶ ژوئیهٔ ۱۹۸۹، کاپیتان نیروی هوایی افغانستان جان پَهرَند با جنگنده بمب افکن سوخو - ۱۷ به پاکستان فرار کرد. [ ۱]
• یک خلبان هلیکوپتر الجزایری، به نام کاپیتان علیلی مسعود، هلیکوپتر میل - ۸ خود را از پایگاه نیروی هوایی بلیدا، در جنوب غربی الجزایر، ابتدا به جزیرهٔ فورمنترا و سپس در تاریخ ۱۷ ژوئن ۱۹۹۸ به ایبیزا در اسپانیا هدایت کرد، و از جنگ داخلی الجزایر ( ۲۰۰۲–۱۹۹۲ ) دور شد. هلیکوپتر متعاقباً به الجزایر بازگردانده شد، در حالی که خلبان درخواست پناهندگی سیاسی کرد که به دلیل فشارهای الجزایر به وی اعطا نشد، اما هر ساله به وی ویزای اقامت اعطا شد که تاکنون ادامه دارد. [ ۲]
تعدادی از فرارها از مقصد جمهوری خلق چین رخ داد که اکثر خلبانان آن ها به جمهوری چین ( تایوان ) فرار کردند. این فهرست شامل موارد زیر است: