عنوان سازندگان قهرمان فرمول یک جهان ( به انگلیسی: Formula One World Constructors' Championship ) ( مخفف انگلیسی: WCC ) از سوی فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی بر پایهٔ امتیازهای بدست آمده از نتیجهٔ جایزه بزرگ ها به موفق ترین سازنده در پایان هر فصل از مسابقات فرمول یک اعطا می شود. جایزهٔ قهرمان سازندگان اولین بار با عنوان جام بین المللی برای تولیدکنندگان فرمول یک ( به انگلیسی: International Cup for F1 Manufacturers ) در فصل ۱۹۵۸ به تیم ون وال تعلق گرفت.
امتیازهای قهرمانی سازندگان برای یک سازنده از مجموع امتیازهای کسب شده توسط هریک از رانندگان آن سازنده در هر فصل محاسبه می شود. تا پیش از فصل ۱۹۷۹، تنها امتیازهای کسب شده توسط راننده ای از یک تیم سازنده با بالاترین امتیاز جهت محاسبهٔ امتیاز و جایگاه یک سازنده در رده بندی قهرمانی سازندگان در نظر گرفته می شد. تنها در ده مورد سازنده ای که عنوان قهرمانی سازندگان جهان را کسب کرده بود دربردارندهٔ راننده ای نبود که در همان فصل به مقام قهرمانی رانندگان جهان دست یافته بود.
در طول ۶۳ فصلی که عنوان قهرمانی جهان به سازندگان اعطا شده است، تنها ۱۵ سازندهٔ مختلف این عنوان را کسب کرده اند. از میان این سازندگان، اسکودریا فراری با ۱۶ قهرمانی و ۶ قهرمانی متوالی از فصل ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ موفق ترین آن ها بوده است. سازندگان قهرمان جهان تنها دارای ۵ ملیت مختلف بوده اند: بریتانیا ( ۳۳ عنوان قهرمانی با ۱۰ سازندهٔ مختلف ) ، ایتالیا ( ۱۶ قهرمانی با فراری ) ، آلمان ( ۸ قهرمانی با مرسدس ) ، اتریش ( ۴ قهرمانی با ردبول ) و فرانسه ( ۳ قهرمانی با دو سازنده ) . با این حال تمام عنوان های کسب شده با ملیت آلمانی، اتریشی و فرانسوی، بوسیلهٔ خودروهایی بدست آمده اند که طراحی، ساخت، و راندن آن ها در مسابقات توسط تیم هایی با ریشهٔ بریتانیایی انجام گرفته است. در میان رانندگانی که حداقل یک امتیاز مؤثر بر کسب عنوان قهرمانی یک سازنده را کسب کرده اند، مایکل شوماخر با نقش داشتن در کسب شش عنوان برای تیم فراری، که همه ی آن ها به صورت پیاپی بوده است، دارای رکورد غیررسمی است. [ ۱] شوماخر همزمان با کسب پنج مورد از قهرمانی های فراری، عنوان قهرمان رانندگان جهان را کسب کرده است. همچنین لوییس همیلتون نیز از فصل ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ نقش به سزایی در کسب ۸ عنوان قهرمانی پی در پی مرسدس ایفا کرد و ۶ فصل را قهرمان رانندگان جهان نیز شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفامتیازهای قهرمانی سازندگان برای یک سازنده از مجموع امتیازهای کسب شده توسط هریک از رانندگان آن سازنده در هر فصل محاسبه می شود. تا پیش از فصل ۱۹۷۹، تنها امتیازهای کسب شده توسط راننده ای از یک تیم سازنده با بالاترین امتیاز جهت محاسبهٔ امتیاز و جایگاه یک سازنده در رده بندی قهرمانی سازندگان در نظر گرفته می شد. تنها در ده مورد سازنده ای که عنوان قهرمانی سازندگان جهان را کسب کرده بود دربردارندهٔ راننده ای نبود که در همان فصل به مقام قهرمانی رانندگان جهان دست یافته بود.
در طول ۶۳ فصلی که عنوان قهرمانی جهان به سازندگان اعطا شده است، تنها ۱۵ سازندهٔ مختلف این عنوان را کسب کرده اند. از میان این سازندگان، اسکودریا فراری با ۱۶ قهرمانی و ۶ قهرمانی متوالی از فصل ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ موفق ترین آن ها بوده است. سازندگان قهرمان جهان تنها دارای ۵ ملیت مختلف بوده اند: بریتانیا ( ۳۳ عنوان قهرمانی با ۱۰ سازندهٔ مختلف ) ، ایتالیا ( ۱۶ قهرمانی با فراری ) ، آلمان ( ۸ قهرمانی با مرسدس ) ، اتریش ( ۴ قهرمانی با ردبول ) و فرانسه ( ۳ قهرمانی با دو سازنده ) . با این حال تمام عنوان های کسب شده با ملیت آلمانی، اتریشی و فرانسوی، بوسیلهٔ خودروهایی بدست آمده اند که طراحی، ساخت، و راندن آن ها در مسابقات توسط تیم هایی با ریشهٔ بریتانیایی انجام گرفته است. در میان رانندگانی که حداقل یک امتیاز مؤثر بر کسب عنوان قهرمانی یک سازنده را کسب کرده اند، مایکل شوماخر با نقش داشتن در کسب شش عنوان برای تیم فراری، که همه ی آن ها به صورت پیاپی بوده است، دارای رکورد غیررسمی است. [ ۱] شوماخر همزمان با کسب پنج مورد از قهرمانی های فراری، عنوان قهرمان رانندگان جهان را کسب کرده است. همچنین لوییس همیلتون نیز از فصل ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ نقش به سزایی در کسب ۸ عنوان قهرمانی پی در پی مرسدس ایفا کرد و ۶ فصل را قهرمان رانندگان جهان نیز شد.