فَنْلاندی، معماری (Finnish architecture)
موزه مشاغل
از آن جا که بناهای اولیۀ فنلاند چوبی بودند، آثار چندانی از آن ها برجا نمانده است، مگر چند بنای دینی (کلیسای جامع تورکو، کلیسای لوهیا) که در قرن ۱۵م ساخته شده اند. درپی اوج گیری جنبش کلاسیک در قرن ۱۸، و دورۀ نئوکلاسیک (که نمونۀ آن در مرکز هِلسینکی با طراحی کارل لودویگ انگل تجلی یافته است) در فنلاند سبکی قویاً فردگرایانه پدید آمد. دهۀ ۱۸۹۰ شاهد آمیزش مفاهیم آرنوو و سبک بومی بود و یک مرحلۀ مدرنیسم پررونق (به رهبری آلوار آلتو)، و طراحی شهری خیالی (ازجمله باغ حومۀ تاپیولا، اثر آرنه اِروی (۱۹۱۰ـ۱۹۷۷) را در پی داشت. در دهۀ ۱۹۸۰ معماری پسامدرنیستی یا «اُرگانیک» فنلاندی (همچون کتابخانۀ شهری تامپِرِه، اثر رایمو پیتیلا) تجلی یافت. آمیزش آرنووُ، و شیوه و نقش مایه های محلی فنلاند توسط معمارانی همچون لارس سونک (۱۸۷۰ـ۱۹۵۶) و دفتر سارینن ـ گسلّیوس ـ لیندگرن، در دهۀ ۱۸۹۰ موقعیّت جهانی معماری فنلاند را ارتقا بخشید. الیِل سارینن در امریکا شهرت بین المللی یافت.
موزه مشاغل
از آن جا که بناهای اولیۀ فنلاند چوبی بودند، آثار چندانی از آن ها برجا نمانده است، مگر چند بنای دینی (کلیسای جامع تورکو، کلیسای لوهیا) که در قرن ۱۵م ساخته شده اند. درپی اوج گیری جنبش کلاسیک در قرن ۱۸، و دورۀ نئوکلاسیک (که نمونۀ آن در مرکز هِلسینکی با طراحی کارل لودویگ انگل تجلی یافته است) در فنلاند سبکی قویاً فردگرایانه پدید آمد. دهۀ ۱۸۹۰ شاهد آمیزش مفاهیم آرنوو و سبک بومی بود و یک مرحلۀ مدرنیسم پررونق (به رهبری آلوار آلتو)، و طراحی شهری خیالی (ازجمله باغ حومۀ تاپیولا، اثر آرنه اِروی (۱۹۱۰ـ۱۹۷۷) را در پی داشت. در دهۀ ۱۹۸۰ معماری پسامدرنیستی یا «اُرگانیک» فنلاندی (همچون کتابخانۀ شهری تامپِرِه، اثر رایمو پیتیلا) تجلی یافت. آمیزش آرنووُ، و شیوه و نقش مایه های محلی فنلاند توسط معمارانی همچون لارس سونک (۱۸۷۰ـ۱۹۵۶) و دفتر سارینن ـ گسلّیوس ـ لیندگرن، در دهۀ ۱۸۹۰ موقعیّت جهانی معماری فنلاند را ارتقا بخشید. الیِل سارینن در امریکا شهرت بین المللی یافت.
wikijoo: فنلاندی،_معماری