[ویکی الکتاب] معنی لَن تَمْلِکَ: هرگزمالک نیستی (اختیار نداری) (عبارت "وَمَن یُرِدِ ﭐللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِکَ لَهُ مِنَ ﭐللَّهِ شَیْئاً "یعنی : "و کسانی که خدا عذاب برای آنان بخواهد، تو هرگز نمیتوانی چیزی از عذاب خدا رااز آنان برطرف کنی)
ریشه کلمه:
ف (۲۹۹۹ بار)
لن (۱۰۶ بار)
حرف نصب و نفی واستقبال است . یهود ونصاری هرگز از تو راضی نباشند تا مگر از دینشان پیروی کنی. در قاموس میگوید: آن برای نفی ابد است نه تاکید نفی: چنانکه زمخشری گفته، اگر برای ابد بود لفظ «الیوم» در آیه . نمیآمد و اگر برای تأکید بود لفظ «ابد» در . تکرار میشد و اصل عدم تکرار است. در اقرب الموارد چیزی در این باره نفیاً و اثباتاً نقل نکرده است ولی طبرسی ذیل . فرموده لن نفی ابد است چنانکه فرموده «وَلَنْ یَتَمَنَّوْهُ اَبَداً» «لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً»، به نظر میآید قول قاموس ضعیف است.
ریشه کلمه:
ف (۲۹۹۹ بار)
لن (۱۰۶ بار)
حرف نصب و نفی واستقبال است . یهود ونصاری هرگز از تو راضی نباشند تا مگر از دینشان پیروی کنی. در قاموس میگوید: آن برای نفی ابد است نه تاکید نفی: چنانکه زمخشری گفته، اگر برای ابد بود لفظ «الیوم» در آیه . نمیآمد و اگر برای تأکید بود لفظ «ابد» در . تکرار میشد و اصل عدم تکرار است. در اقرب الموارد چیزی در این باره نفیاً و اثباتاً نقل نکرده است ولی طبرسی ذیل . فرموده لن نفی ابد است چنانکه فرموده «وَلَنْ یَتَمَنَّوْهُ اَبَداً» «لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً»، به نظر میآید قول قاموس ضعیف است.
wikialkb: فَلَن