فلسفه کلی حج

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مقصود از فلسفه کلی حج، نکاتی است که به کلیت حج مرتبط است، نه بخش و یا حکم خاصی از مجموعه حج.
«حج» جامع بسیاری از عبادت ها است؛ از جمله: نماز، انفاق، طهارات، هجرت، تحمل سختی ها در راه خدا، امساک (محرمات احرام و حرم)، کوچ و حرکت دسته جمعی، قربانی، اطعام، تولا و تبرا، جهاد و …صاحب جواهر (رحمة الله علیه) در این زمینه می نویسد:«فهو حینئذ ریاضة نفسانیة و طاعة مالیة، و عبادة بدنیة، قولیة و فعلیة و جودیة وعدمیة و هذا الجمع من خواص الحج من العبادات التی لیس فیها اجمع من الصلاة و هی لم تجتمع فیها ما اجتمع فی الحج من فنون الطاعات». بنابراین حج مجموعه ای است که عبادات دیگر را درخود دارد و معجونی از همه عبادت های دیگر است؛ ولی علاوه برخواص یکایک اجزاء، این ترکیب یک سری خواص کلی نیزدارد.بدون شک حج یک طرح قرآنی است؛ پس در آغاز بایستی چهره ترسیم شده حج را در قرآن بررسی کرد. آنچه درباره حج بیان می شود. در مورد عمره نیز تا حدودی صادق است؛ گرچه حج اوج این مقصود است.
خطوط اصلی طرح حج
اگر در نقشه چیزی دقت کنیم، می توانیم دریابیم که این نقشه، برای چه اهدافی ترسیم شده است؛ آیا برای ساخت یک خانه مسکونی است؟ یا برای مدرسه، مسجد، کارخانه و …؟!باید در نقشه و طرح اعمال حج مطالعه کرد تا کلیت این طراحی دریافت گردد. پس از دریافت کلیات، جزئیات نیز در پرتو آن مشخص خواهد شد. در حقیقت سیری است از کل به جزء و از مجموع به اجزای آن.حج و عمره دارای یک مرکزیت است که همه اعمال، همچون شعاع هایی به آن ختم می شوند و یا از آن آغاز می گردند. خانه مقدس کعبه، محور و مرکزیت این اعمال است؛ از این رو بایستی این مرکزیت را مورد بررسی قرار داد تا در پرتو آن شعاع ها نیز تعریف شوند.
مشخصه های کعبه در قرآن
مشخصه های کعبه در قرآن عبارت است از:
← اولین خانه و معبد برای مردم
...

پیشنهاد کاربران

بپرس