فلسفهٔ زرتشت با نیکی همسو و با بدی در پیکار است.
زرتشت چنین گفته است:
سخن ها را بشنوید و با اندیشه روشن در آن ها بنگرید و راهی را که باید در پیش گیرید برای خود برگزینید، از آن دو مینوی همزادی که در آغاز آفرینش در اندیشه و انگار پدیدار شدند، یکی نیکی را می نمایاند و دیگری بدی را؛ و میان این دو، دانا راستی را برمی گزیند و نادان دروغ را. [ ۱]
وی در الهام های خود گیتی را ستیزی کیهانی بین اشا[ یادداشت ۱] و دروغ می بیند. مفهوم اصلی اشا ( که بسیار ظریف و تفسیر آن فقط به طور مبهم ممکن است ) بنیاد تمام عقیده های دیگر زردتشتی مانند اهورامزدا٫ خلقت، وجودیت، و اراده آزاد است. این مفهوم بزرگ ترین اهدایی است که زردتشت به فلسفه دینی کرده است. دلیل آفرینش انسان مانند دیگر آفرینش ها نگهداری از درستی است. این هدف با مشارکت زنده در زندگی و گفتار، پندار و کردار نیک دست یافتنی خواهد شد.
عناصر فلسفه زرتشت از طریق تأثیر آن بر یهودیت و افلاطون گرایی میانی وارد فلسفه غرب شده است و به عنوان یکی از نخستین وقایع کلیدی در پیشرفت فلسفه شناخته می شود. [ ۲] [ ۳]
↑ اشا:اشاوهیشتا ( اردیبهشت ) asha vahishta: که به معنای راستی ( داد ) والاست. اشا وهیشتا، راستی جهانی، و قانون دگرگون ناپذیریی است که آفرینش را نظم می دهد. اشا نشانهٔ خواست اهورایی است. اشا راه راستی است و پویندگان آن راه، به خوشبختی ( اوشتا ) می رسند. در گات ها «وهیشتامن» و "اشاوهیشتاً بیشتر جاها با هم آمده اند هرچند که از اشا بیشتر نام برده شده است. اشا در خرد اهورا مزدا پدید آمده و با راستی و داد یکی است از این رو اشاوهیشتا به معنی گوهر داد هم هست. دین زرتشتی، دین راستی و داد است که همه جا با دروغ در جنگ است از این رو اشا، گوهر دین زرتشتی هم هست. دیدی نو از دین کهن ( فلسفه زرتشت ) ؛ دکتر فرهنگ مهر
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفزرتشت چنین گفته است:
سخن ها را بشنوید و با اندیشه روشن در آن ها بنگرید و راهی را که باید در پیش گیرید برای خود برگزینید، از آن دو مینوی همزادی که در آغاز آفرینش در اندیشه و انگار پدیدار شدند، یکی نیکی را می نمایاند و دیگری بدی را؛ و میان این دو، دانا راستی را برمی گزیند و نادان دروغ را. [ ۱]
وی در الهام های خود گیتی را ستیزی کیهانی بین اشا[ یادداشت ۱] و دروغ می بیند. مفهوم اصلی اشا ( که بسیار ظریف و تفسیر آن فقط به طور مبهم ممکن است ) بنیاد تمام عقیده های دیگر زردتشتی مانند اهورامزدا٫ خلقت، وجودیت، و اراده آزاد است. این مفهوم بزرگ ترین اهدایی است که زردتشت به فلسفه دینی کرده است. دلیل آفرینش انسان مانند دیگر آفرینش ها نگهداری از درستی است. این هدف با مشارکت زنده در زندگی و گفتار، پندار و کردار نیک دست یافتنی خواهد شد.
عناصر فلسفه زرتشت از طریق تأثیر آن بر یهودیت و افلاطون گرایی میانی وارد فلسفه غرب شده است و به عنوان یکی از نخستین وقایع کلیدی در پیشرفت فلسفه شناخته می شود. [ ۲] [ ۳]
↑ اشا:اشاوهیشتا ( اردیبهشت ) asha vahishta: که به معنای راستی ( داد ) والاست. اشا وهیشتا، راستی جهانی، و قانون دگرگون ناپذیریی است که آفرینش را نظم می دهد. اشا نشانهٔ خواست اهورایی است. اشا راه راستی است و پویندگان آن راه، به خوشبختی ( اوشتا ) می رسند. در گات ها «وهیشتامن» و "اشاوهیشتاً بیشتر جاها با هم آمده اند هرچند که از اشا بیشتر نام برده شده است. اشا در خرد اهورا مزدا پدید آمده و با راستی و داد یکی است از این رو اشاوهیشتا به معنی گوهر داد هم هست. دین زرتشتی، دین راستی و داد است که همه جا با دروغ در جنگ است از این رو اشا، گوهر دین زرتشتی هم هست. دیدی نو از دین کهن ( فلسفه زرتشت ) ؛ دکتر فرهنگ مهر
wiki: فلسفه زرتشت