[ویکی فقه] فلسفه حکومت عدل جهانی (کتاب). «فلسفه حکومت عدل جهانی» اثر فارسی علی اصغر رضوانی، از مجموعه کتب «سلسله مباحث مهدویت» بوده که به بررسی ضرورت حکومت جهانی در آخرالزمان پرداخته است.
کتاب با مقدمه ناشر در نقد پوچ گرایی و عقاید انحرافی که جامعه بشری را تهدید می کند، آغاز شده است.مباحث، به دنبال فرض زیربنای عقلی برای حکومت عدل جهانی در آخرالزمان بوده و پرسش های مطرح شده، در این زمینه را در دو بخش، از دو منظر زیر، بررسی کرده است:۱- ضرورت حکومت عدل جهانی از دید اندیشه و خرد؛۲- لزوم حکومتی عدل گستر در آخرالزمان.
گزارش محتوا
نویسنده در بخش اول، ضرورت حکومتی توحیدی و عدالت محور در آخرالزمان را از راه های زیر اثبات می کند:الف) راه فطری: که بعد از بیان معنای فطرت، ویژگی های امور فطری بیان شده و پس از تقسیم فطریات بر دو قسم زیر، هر یک آن ها توضیح داده شده است:۱- در ناحیه دریافت ها که از اصول مشترک است.۲- در ناحیه خواست ها، احساسات و گرایش ها.ب) فلسفی: این نظریه، که به عقیده مؤلف به شکل قانون در جهان هستی جاری است، به ما خبر می دهد که روزگار ظلم و جور در بشر سپری خواهد شد و به جای آن روزگار عدل و داد خواهد آمد.ج) عقلی: نویسنده بعد از ذکر مقدمات متعدد، چنین نتیجه گیری می کند که برای تحقق اهداف خلقت، باید زمینه حکومت عدل جهانی و توحیدی فراهم شده و رهبری معصوم ظهور کند تا آن حکومت تحقق یابد.د) راه تکامل: که بر حسب این بینش، انسان تدریجا به مراحل کمال خود نزدیک می شود تا آن جا که در نهایت، حکومت کامل ارزش های انسانی مستقر شود.د) راه تاریخی: که ضرورت ظهور مصلحی غیبی برای نجات امت را اثبات می کند.در دوم، تکامل فرد و در نتیجه ایجاد مجتمع کامل و حکومت عدل در جامعه، با دو عامل اساسی زیر، توضیح داده شده است:۱- خارجی: آن است که هر فرد، معنای کمالی را که هدف خلقت او در آن است، دانسته و راهی را که انسان باید در رسیدن به آن بپیماید، بشناسد.۲- داخلی: همان شعور بشر به این مسؤلیت و هدف بزرگ.در پایان، به حکمت تاخیر در تحقق حکومت مهدوی از دیدگاه راویات و مقدمات ظهور آن حضرت، اشاره شده است.
وضعیت کتاب
فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده است.پاورقی ها به ذکر منابع اختصاص دارد.
کتاب با مقدمه ناشر در نقد پوچ گرایی و عقاید انحرافی که جامعه بشری را تهدید می کند، آغاز شده است.مباحث، به دنبال فرض زیربنای عقلی برای حکومت عدل جهانی در آخرالزمان بوده و پرسش های مطرح شده، در این زمینه را در دو بخش، از دو منظر زیر، بررسی کرده است:۱- ضرورت حکومت عدل جهانی از دید اندیشه و خرد؛۲- لزوم حکومتی عدل گستر در آخرالزمان.
گزارش محتوا
نویسنده در بخش اول، ضرورت حکومتی توحیدی و عدالت محور در آخرالزمان را از راه های زیر اثبات می کند:الف) راه فطری: که بعد از بیان معنای فطرت، ویژگی های امور فطری بیان شده و پس از تقسیم فطریات بر دو قسم زیر، هر یک آن ها توضیح داده شده است:۱- در ناحیه دریافت ها که از اصول مشترک است.۲- در ناحیه خواست ها، احساسات و گرایش ها.ب) فلسفی: این نظریه، که به عقیده مؤلف به شکل قانون در جهان هستی جاری است، به ما خبر می دهد که روزگار ظلم و جور در بشر سپری خواهد شد و به جای آن روزگار عدل و داد خواهد آمد.ج) عقلی: نویسنده بعد از ذکر مقدمات متعدد، چنین نتیجه گیری می کند که برای تحقق اهداف خلقت، باید زمینه حکومت عدل جهانی و توحیدی فراهم شده و رهبری معصوم ظهور کند تا آن حکومت تحقق یابد.د) راه تکامل: که بر حسب این بینش، انسان تدریجا به مراحل کمال خود نزدیک می شود تا آن جا که در نهایت، حکومت کامل ارزش های انسانی مستقر شود.د) راه تاریخی: که ضرورت ظهور مصلحی غیبی برای نجات امت را اثبات می کند.در دوم، تکامل فرد و در نتیجه ایجاد مجتمع کامل و حکومت عدل در جامعه، با دو عامل اساسی زیر، توضیح داده شده است:۱- خارجی: آن است که هر فرد، معنای کمالی را که هدف خلقت او در آن است، دانسته و راهی را که انسان باید در رسیدن به آن بپیماید، بشناسد.۲- داخلی: همان شعور بشر به این مسؤلیت و هدف بزرگ.در پایان، به حکمت تاخیر در تحقق حکومت مهدوی از دیدگاه راویات و مقدمات ظهور آن حضرت، اشاره شده است.
وضعیت کتاب
فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده است.پاورقی ها به ذکر منابع اختصاص دارد.
wikifeqh: فلسفه_حکومت_عدل_جهانی _(کتاب)