فریدون ذوالفقاری

پیشنهاد کاربران

فریدون ذوالفقاری ( ۱ فروردین ۱۳۲۴ - ۲۰ خرداد ۱۳۶۵ ) سرهنگ دوم خلبان نورتروث اف_۵ و مک دانل داگلاس اف - ۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی شاهنشاهی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. عمده تخصص و سرشناسی ذوالفقاری در عملیات های شناسایی هوایی در طول دوران جنگ ایران و عراق بود. بخش اعظم شناسایی که از فعالیت های نیروهای بعثی در خوزستان صورت گرفت، از سوی این خلبان و از کارهای او در طول مدت خدمت، گرفتن عکس مجلس الوطنی عراق و ساختمان ریاست جمهوری در بغداد است.
...
[مشاهده متن کامل]

فریدون ذوالفقاری در سال ۱۳۲۴ زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در تهران به پایان رسانید و برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شد. وی در بازگشت به ایران در سال ۱۳۴۶ به استخدام نیروی هوایی ارتش در دانشکده خلبانی درآمد و دوره آموزش های مقدماتی پروازی را با هواپیماهای T - 41 و T - 6 در تهران طی و سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا اعزام شد. ذوالفقاری در آمریکا دوره پیشرفته پرواز با هواپیماهای جت آموزشی T - 37 و جت مافوق صوت T - 38 با ۲۲۰ ساعت پرواز را طی کرد و در پایان با درجه ستوان دومی به ایران مراجعت نمود. وی در تغییر تاکتیک نیروی هوایی ارتش در بمباران های ارتفاع پست به ارتفاع بالا در نخستین عملیات مهم ارتش عملیات ثامن الائمه و گروه پروازی که قرار بود این مأموریت پروازی را انجام دهند؛ هدایت نخستین گروه را بر روی هدف بر عهده داشت و با هواپیمای فانتوم شناسایی خود در جلوی گروه پروازی در ارتفاع پنجاه هزار پایی به پرواز درآمد و قبل از بمباران نخستین عکس هوایی را گرفت و بلافاصله پس از عملیات بمباران عکس BDA یا BOMB DAMAGE ASSESMENT را نیز گرفت و به مهرآباد گردان RTS یعنی گردان فنی شناسایی انتقال داد و بلافاصله چاپ و به تمامی یگان های ذیربط فرستاد.
سرانجام در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۶۵ در حالی که عراق به شدت از آسمان منطقه جزیره مجنون توسط موشک های سام۲ و هواپیماهای میراژF - 1 دفاع می کرد، در یک عملیات ترکیبی درگیر و در این درگیری کشته شد. کمک خلبان وی در این پرواز محمد نوروزی بوده است. پس از سقوط هواپیما، سید اسماعیل موسوی فرمانده وقت پایگاه دزفول، ماموریت بازگرداندن جسد خلبان ها را به خلبان غلامعلی شیرازی داد و از او خواست با هلیکوپتر به محل سقوط هواپیما رفته و اجساد را برگرداند. غلامعلی شیرازی که آن زمان افسر ایمنی پرواز پایگاه دزفول بود؛ به آن منطقه پرواز کرده و در آنجا متوجه می شود که جسد ذوالفقاری و کمک خلبان، شبانه به پاسگاه طلاییه منتقل شده است. طبق حکمی که به شیرازی داده شده بود، علاوه بر جسد باید در صورت امکان، لاشه هواپیما نیز پیدا و قطعات حساس آن بازگردانده می شد که شیرازی نیز این ماموریت را با موفقیت انجام می دهد. ذوالفقاری در طول جنگ ایران و عراق به علت خدمات جنگی مدت بیست و سه ماه ارشدیت گرفت و در هنگام درگذشت بر اساس قوانین و مقررات ارتش جمهوری اسلامی ایران به درجه سرتیپی رسید و نشان فتح به او داده شد.

فریدون ذوالفقاری
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/فریدون_ذوالفقاری

بپرس