فریده لاشایی

پیشنهاد کاربران

فریده لاشایی ( زاده ۱۳۲۳ خورشیدی - درگذشت ۶ اسفند ۱۳۹۱ ) نقاش نوگرا، نویسنده و مترجم ایرانی ست که شهرت او به نقاشی های انتزاعی معاصرش بر می گردد. مهمترین کتاب او رمان «شال بامو» است و از دیگر آثارش می توان به ترجمه « نجواهای شبانه» ناتالیا گینزبورگ و « گل های هیروشیما» از ادیتا موریس اشاره کرد. ناصر تقوایی قصد داشت فیلمی دربارهٔ زندگی و آثار او بسازد که با فوت فریده لاشایی این پروژه متوقف شد.
...
[مشاهده متن کامل]

لاشایی در سال ۱۳۲۳ در شهر رشت متولد شد. او در کودکی کار هنری را شروع کرد به نحوی که و در ده سالگی نزد جعفر پتگر کپی سازی می نمود. بعد از چند ماه نزد وارطان کهدر خیابان منوچهری تهران تابلو فروشی داشت، کار مشغول به کار شد. پس از تحصیلات دبیرستانی به کشور آلمان سفر کرد و پس از گذراندن مدرسه ی مترجمی در مونیخ، به تحصیل در رشته هنرهای تزیینی در وین پرداخت. پس از اتمام این دوره مدت دو سال در کارخانه Reidel در تیرول، اتریش به طراحی کریستال پرداخت. برخی از طرح هایش در استودیو روزنتال بر روی گلدان های چینی پیاده شده است.
وارد شدن به تحصیلات هنر، و حشر و نشر پیدا کردن او با نقاشان و مجسمه سازان و صحنه آرایان، مصادف با انقلاب فرهنگی چین و بازتاب های گسترده آن در جهان و از جمله در مونیخ بود و در نتیجه سبک کاری وی هم از این انقلاب تأثیر پذیرفت.
در اسفند ۱۳۶۶ نمایشگاهی از کارهای لاشایی در گالری کلاسیک، برگزار شد. در آثار او در این نمایشگاه رنگ ها شفافیت و سیلان و تنوع بیشتری یافته بودند و در کنار سبز - آبی های او، که آسمان و دریا و سبزینگی جنگل را بازتاب می داد، رنگ خاکی سفالینه ها نمادی از زمین و خاک و مادر آفریننده بر فضای تابلوها، بر بدنه سفال ها وگلدان ها دیده می شد.
وی در پی یک دوره طولانی بیماری و به خاطر ابتلا به سرطان سرانجام در ساعت ۱۷ روز یکشنبه ششم اسفند ۱۳۹۱، در سن ۶۸ سالگی در بخش آی سی یو بیمارستان جم تهران درگذشت و دربندسر تهران به خاک سپرده شد.
منتقدان معتقدند نقاشی های فریده لاشایی را می توان نمونه ای از حضور هنر گذشته در هنر معاصر به شمار آورد. حضور همان سفسطه های اندوهناک طبیعت که از اوخر سدهٔ هفدهم در آثار نقاشان شمال اروپا چهره نمایاند.
حضور سنت کارکرد رسانهٔ نقاشی که از روزگار سزان به این سو بر جسمانیت رنگ تأکید ورزیده است. حضور همان سنتی که بر خط و رنگ های به هم آمیخته و فرم های نامنتظر تأکید دارد و سرانجام، حضور سنت نقاشی خاور دور همه و همه در آثار لاشایی حس شدنی است و با این همه نگاه او به طبیعت نگاهی نو و امروزی است. به جز در معدودی از آثار ( همچون مجموعه مصدق ) ، لاشایی تقریباً هیچگاه به فیگور انسانی نپرداخته است. در مقابل، طبیعت و عناصر آن چون درخت، زمین، گیاهان و گل ها شاکله اصلی کارهای لاشایی را تشکیل می دهند.

فریده لاشایی
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/فریده_لاشایی

بپرس