فرودگاه کای تک ( به انگلیسی: Kai Tak Airport ) یک فرودگاه بین المللی هنگ کنگی بود که بین سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۹۸ فعالیت داشت. از سال ۱۹۵۴ تا ۶ ژوئیه ۱۹۹۸ که به طور رسمی به عنوان فرودگاه بین المللی هنگ کنگ شناخته می شد، [ ۱] اغلب به عنوان فرودگاه بین المللی هنگ کنگ، کای تاک، یا به سادگی کای تاک و فرودگاه بین المللی کای تاک شناخته می شد. این فرودگاه به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه که فرودگاه را با آب در سه طرف باند فرودگاه قرار می داد، با مجتمع های مسکونی کولون سیتی و کوه های ۲۰۰۰+ فوتی در شمال شرقی فرودگاه، هواپیماها نمی توانستند بر فراز کوه ها پرواز کنند و به راحتی فرود بیایند. برای یک فینال هواپیما باید بر فراز بندر ویکتوریا و شهر کولون پرواز می کرد و از شمال تپه بیشاپ مونگ کوک می گذشت. پس از عبور از تپه بیشاپ، خلبانان تپه شطرنجی را با طرح شطرنجی بزرگ قرمز و سفید می دیدند. پس از مشاهده و شناسایی الگو، هواپیما در ارتفاع پایین ( زیر ۶۰۰ فوت ) ۴۷ درجه به سمت راست می چرخید. برای خلبانان، این فرودگاه از نظر فنی بسیار سخت بود، زیرا این فرودگاه نمی توانست با ابزار هواپیما پرواز کند، بلکه از نظر بصری به دلیل چرخش به سمت راست مورد نیاز بود. و همین مسائل باعث شد که به عنوان ششمین فرودگاه خطرناک در جهان رتبه بندی کرد. [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفwiki: فرودگاه کای تک