فُرم دوره ای (cyclic form)
در تحلیل موسیقی ، اثری چندموومانی که در آن موتیف ، تِم ، ملودی ، یا عنصر ساختاری برجستۀ دیگری به طور یکسان در آن به کار رفته باشد، و گاهی بر متنی متفاوت یا به شکلی متفاوت با اصل خود ظاهر شود. نمونه های اولیۀ آن را در آثار هَندل و ویوالدی می توان یافت ، اما خود این فن تا قرن ۱۹ به ثمر نرسید، و شکوفایی آن در آثاری همچون سمفونی پنجم (۱۸۰۸) بتهوون ، سونات پیانوی سی مینور اثر لیست (۱۸۵۳)، و ساخته هایی برمبنای نظریه های لایت موتیف واگنر و «ایده فیکس» برلیوز (یک تِم تکرارشونده ) دیده می شود.
در تحلیل موسیقی ، اثری چندموومانی که در آن موتیف ، تِم ، ملودی ، یا عنصر ساختاری برجستۀ دیگری به طور یکسان در آن به کار رفته باشد، و گاهی بر متنی متفاوت یا به شکلی متفاوت با اصل خود ظاهر شود. نمونه های اولیۀ آن را در آثار هَندل و ویوالدی می توان یافت ، اما خود این فن تا قرن ۱۹ به ثمر نرسید، و شکوفایی آن در آثاری همچون سمفونی پنجم (۱۸۰۸) بتهوون ، سونات پیانوی سی مینور اثر لیست (۱۸۵۳)، و ساخته هایی برمبنای نظریه های لایت موتیف واگنر و «ایده فیکس» برلیوز (یک تِم تکرارشونده ) دیده می شود.
wikijoo: فرم_دوره_ای