[ویکی فقه] بَرْکوکیّه، ظاهراً گروهی از رَزامیّه که در دوستی ابومسلم خراسانی افراط می کردند.
رزامیّه امامت را پس از ابوالعباس سفّاح، حق ابومسلم می دانستند و کشته شدن و مرگ او را می پذیرفتند؛ اما گروهی از ایشان به نام «ابو مسلمیّه»، تندروی کرده، می گفتند که روح خدا در ابومسلم حلول کرده و او تبدیل به خدا شده است. آن ها معتقد بودند که ابومسلم نمرده است و نخواهد مرد و می گفتند آن که کشته شد شیطانی بود که به صورت ابومسلم درآمده بود. به گفته بغدادی، این گروه را در مرو و هرات برکوکیه می گفتند.
بررسی چند دیدگاه
درباره طوایف خرمیان چند دیدگاه وجود دارد که عبارتند از:
← دیدگاه مسعودی
(۱) بغدادی، عبدالقاهر بن طاهر، الفرق بین الفرق، چاپ عزت عطار حسینی، مصر ۱۳۶۷/۱۹۴۸.(۲) شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، الملل و النحل، چاپ احمد فهمی محمد، قاهره ۱۳۶۷ـ۱۳۶۸/۱۹۴۸ـ۱۹۴۹.(۳) مسعودی، علی بن حسین، کتاب التنبیه و الاشراف، چاپ دخویه، لیدن ۱۹۶۷.(۴) مسعودی، علی بن حسین، مروج الذهب و معادن الجوهر، چاپ شارل پلا، بیروت ۱۹۶۵ـ۱۹۷۹.
رزامیّه امامت را پس از ابوالعباس سفّاح، حق ابومسلم می دانستند و کشته شدن و مرگ او را می پذیرفتند؛ اما گروهی از ایشان به نام «ابو مسلمیّه»، تندروی کرده، می گفتند که روح خدا در ابومسلم حلول کرده و او تبدیل به خدا شده است. آن ها معتقد بودند که ابومسلم نمرده است و نخواهد مرد و می گفتند آن که کشته شد شیطانی بود که به صورت ابومسلم درآمده بود. به گفته بغدادی، این گروه را در مرو و هرات برکوکیه می گفتند.
بررسی چند دیدگاه
درباره طوایف خرمیان چند دیدگاه وجود دارد که عبارتند از:
← دیدگاه مسعودی
(۱) بغدادی، عبدالقاهر بن طاهر، الفرق بین الفرق، چاپ عزت عطار حسینی، مصر ۱۳۶۷/۱۹۴۸.(۲) شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، الملل و النحل، چاپ احمد فهمی محمد، قاهره ۱۳۶۷ـ۱۳۶۸/۱۹۴۸ـ۱۹۴۹.(۳) مسعودی، علی بن حسین، کتاب التنبیه و الاشراف، چاپ دخویه، لیدن ۱۹۶۷.(۴) مسعودی، علی بن حسین، مروج الذهب و معادن الجوهر، چاپ شارل پلا، بیروت ۱۹۶۵ـ۱۹۷۹.
wikifeqh: فرقه_برکوکیه