فرّخ زاد، فروغ (تهران ۱۳۱۳ ـ همان جا ۱۳۴۵ش)
فرّخ زاد، فروغ
شاعر پیشتاز و سینماگر ایرانی. در خانواده ای متوسط از پدری نظامی و سخت گیر، فرهنگ دوست و کتابخوان که دستی به قلم داشت و شعر می گفت و از مادری پای بند به اصول اخلاقی، زاده شد. تحصیلات متوسطه اش ناتمام ماند و ازدواجش با پرویز شاپور نیز بسیار زود به طلاق انجامید. از شیوۀ نوگرایان اعتدالی به نوگرایی گسترده رسید و ازنظر ذهنی و زبانی خلوص و سادگی و نوآوری را درهم آمیخت. جسارت او در بیان عاطفه و حس زنانه اش بسیار بود و به سرعت، در صفِ نخست شعر جدید جای گرفت: اسیر (تهران، ۱۳۳۱)، دیوار (تهران، ۱۳۳۶)، عصیان (تهران، ۱۳۳۷)، تولدی دیگر (تهران، ۱۳۴۲)، ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد (تهران، ۱۳۵۳). صراحت های فرّخ زادگاههراس آور است. به علت تصادف رانندگی درگذشت و در آرامگاه ظهیرالدولۀ تجریش به خاک سپرده شد. در چند سال آخر زندگی اش به فعالیت های سینمایی هم پرداخت و فیلم خانه سیاه است را دربارۀ بیماران جُذامی تبریز ساخت.
فرّخ زاد، فروغ
شاعر پیشتاز و سینماگر ایرانی. در خانواده ای متوسط از پدری نظامی و سخت گیر، فرهنگ دوست و کتابخوان که دستی به قلم داشت و شعر می گفت و از مادری پای بند به اصول اخلاقی، زاده شد. تحصیلات متوسطه اش ناتمام ماند و ازدواجش با پرویز شاپور نیز بسیار زود به طلاق انجامید. از شیوۀ نوگرایان اعتدالی به نوگرایی گسترده رسید و ازنظر ذهنی و زبانی خلوص و سادگی و نوآوری را درهم آمیخت. جسارت او در بیان عاطفه و حس زنانه اش بسیار بود و به سرعت، در صفِ نخست شعر جدید جای گرفت: اسیر (تهران، ۱۳۳۱)، دیوار (تهران، ۱۳۳۶)، عصیان (تهران، ۱۳۳۷)، تولدی دیگر (تهران، ۱۳۴۲)، ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد (تهران، ۱۳۵۳). صراحت های فرّخ زادگاههراس آور است. به علت تصادف رانندگی درگذشت و در آرامگاه ظهیرالدولۀ تجریش به خاک سپرده شد. در چند سال آخر زندگی اش به فعالیت های سینمایی هم پرداخت و فیلم خانه سیاه است را دربارۀ بیماران جُذامی تبریز ساخت.