فرایند و واقعیت ( به انگلیسی: Process and Reality ) کتابی نوشته آلفرد نورث وایتهد است که در آن فلسفه ای از ارگانیسم را مطرح می کند که به آن فلسفه پویشی نیز می گویند. این کتاب که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد، بازبینی سخنرانی های گیفورد است که او در سال های ۱۹۲۷–۱۹۲۸ ایراد کرد.
ما از دکارت جدا می شویم و معتقدیم که آنچه او به عنوان «ویژگی های» اولیه بدن های فیزیکی توصیف می کند، واقعاً اشکال روابط درونی «بین» موقعیت های واقعی است. چنین تغییر فکری تغییر از ماتریالیسم به رئالیسم ارگانیک، به عنوان یک ایده اساسی علم فیزیکی است.
پیشینه وایتهد یک گمانه زنی غیرمعمول بود. او که به عنوان یک ریاضی دان تحصیل کرد، از طریق همکاری با شاگردش برتراند راسل و انتشار کتاب مبادی ریاضیات در سال ۱۹۱۳، یک منطق دان بزرگ شد. بعدها او در مورد فیزیک و فلسفه آن نوشت و نظریه گرانش در فضای مینکوفسکی را به عنوان جایگزین منطقی ممکن برای نظریه نسبیت عام انیشتین پیشنهاد کرد. فرایند و واقعیت وایتهد[ ۱] شاید استاد کار فلسفی او باشد.
در زیر تلاشی برای ارائه طرحی قابل دسترس از برخی از ایده های اصلی در فرایند و واقعیت وایتهد، بر اساس خود کتاب، اما با مطالعه کلی منابع ثانویه، به ویژه کتاب متافیزیک وایتهد آمده است؛ یک ارائه مقدماتی. [ ۲] وایتهد اغلب از متافیزیک فرایند و واقعیت به عنوان «فلسفه ارگانیسم» صحبت می کند.
کیهان شناسی توضیح داده شده در فرایند و واقعیت، هستی شناسی مبتنی بر دو نوع وجود موجودیت، موجودیت واقعی و موجودیت انتزاعی را مطرح می کند.
اصل انتزاعی نهایی وجود واقعی برای وایتهد خلاقیت است. وجود واقعی یک فرایند تبدیل شدن است و «شدن» یک پیشرفت خلاقانه به سمت تازگی است. [ ۳] در چیزی آشکار می شود که می توان آن را «علیت منفرد» نامید. این اصطلاح ممکن است با «علیت اسمی» مقایسه شود. یک مثال از علیت مفرد این است که من امروز صبح از خواب بیدار شدم زیرا ساعت زنگ دار من به صدا درآمد. یک مثال از علیت اسمی این است که ساعت های زنگ دار معمولاً افراد را در صبح بیدار می کنند. ارسطو علیت مفرد را ععلل اربعه می شناسد. از نظر وایتهد، دلایل مفرد متعددی برای یک رویداد وجود دارد. یکی دیگر از دلایل اصلی بیدار شدن من توسط ساعت زنگ دار امروز صبح این بود که در نزدیکی آن خوابیده بودم تا زمانی که زنگ خورد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفما از دکارت جدا می شویم و معتقدیم که آنچه او به عنوان «ویژگی های» اولیه بدن های فیزیکی توصیف می کند، واقعاً اشکال روابط درونی «بین» موقعیت های واقعی است. چنین تغییر فکری تغییر از ماتریالیسم به رئالیسم ارگانیک، به عنوان یک ایده اساسی علم فیزیکی است.
پیشینه وایتهد یک گمانه زنی غیرمعمول بود. او که به عنوان یک ریاضی دان تحصیل کرد، از طریق همکاری با شاگردش برتراند راسل و انتشار کتاب مبادی ریاضیات در سال ۱۹۱۳، یک منطق دان بزرگ شد. بعدها او در مورد فیزیک و فلسفه آن نوشت و نظریه گرانش در فضای مینکوفسکی را به عنوان جایگزین منطقی ممکن برای نظریه نسبیت عام انیشتین پیشنهاد کرد. فرایند و واقعیت وایتهد[ ۱] شاید استاد کار فلسفی او باشد.
در زیر تلاشی برای ارائه طرحی قابل دسترس از برخی از ایده های اصلی در فرایند و واقعیت وایتهد، بر اساس خود کتاب، اما با مطالعه کلی منابع ثانویه، به ویژه کتاب متافیزیک وایتهد آمده است؛ یک ارائه مقدماتی. [ ۲] وایتهد اغلب از متافیزیک فرایند و واقعیت به عنوان «فلسفه ارگانیسم» صحبت می کند.
کیهان شناسی توضیح داده شده در فرایند و واقعیت، هستی شناسی مبتنی بر دو نوع وجود موجودیت، موجودیت واقعی و موجودیت انتزاعی را مطرح می کند.
اصل انتزاعی نهایی وجود واقعی برای وایتهد خلاقیت است. وجود واقعی یک فرایند تبدیل شدن است و «شدن» یک پیشرفت خلاقانه به سمت تازگی است. [ ۳] در چیزی آشکار می شود که می توان آن را «علیت منفرد» نامید. این اصطلاح ممکن است با «علیت اسمی» مقایسه شود. یک مثال از علیت مفرد این است که من امروز صبح از خواب بیدار شدم زیرا ساعت زنگ دار من به صدا درآمد. یک مثال از علیت اسمی این است که ساعت های زنگ دار معمولاً افراد را در صبح بیدار می کنند. ارسطو علیت مفرد را ععلل اربعه می شناسد. از نظر وایتهد، دلایل مفرد متعددی برای یک رویداد وجود دارد. یکی دیگر از دلایل اصلی بیدار شدن من توسط ساعت زنگ دار امروز صبح این بود که در نزدیکی آن خوابیده بودم تا زمانی که زنگ خورد.
wiki: فرایند و واقعیت