فرای راجر

دانشنامه آزاد فارسی

فِرای، راجِر (۱۸۶۶ـ۱۹۳۴)(Fry, Roger)
فِرای، راجِر
منتقد هنری و هنرمند انگلیسی. از ستایشگران پل سزان، نقاش فرانسوی، بود. اصطلاح پُست امپرسیونیسم را وضع کرد، و در انگلستان به حمایت از آن برخاست. نظریۀ «فرم معنادار»، و رنگ همچون معیاری برای ارزیابی هنرِ راستین، را تفسیر کرد. عضو گروه بلومزبری بود و کارگاه های اُمگا را با هدف پیشبرد طراحی، و تشویق هنرمندان جوان بنیاد نهاد. مقالات نقادانه اش، که در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ بسیار تأثیرگذار بودند، در مجلّدی با نام دید و طرح در ۱۹۲۰ به چاپ رسید. فرای از ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۰ مدیر موزۀ متروپولیتن نیویورک بود. نوشته هایش عبارت اند از جووانّی بلّینی (۱۸۹۹)، دگرگونی ها (۱۹۲۶)، هنر فلاندری (۱۹۲۶)، و تأمل هایی در هنر انگلستان (۱۹۳۴).

پیشنهاد کاربران

بپرس