[ویکی فقه] برای درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی، کارهای مختلف و متنوع باید انجام شود. یکی از مهم ترین و محوری ترین راه های درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی این است که فرهنگ نماز بر جامعه حاکم شود.
امّا این که چگونه فرهنگ نماز را در جامعه حاکم سازیم، تا دیگر پدیده ای بنام نمازگریزی در جامعه نداشته باشیم، مستلزم تلاش هماهنگ کلیه نهادهای فرهنگی ـ اجتماعی مانند صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و از همه مهم تر نهاد خانواده است که هم در بُعد فردی و هم در بُعد اجتماعی به نهادینه شدن نماز می توانند کمک نمایند.
راه های درمان نمازگریزی
روش های درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی، همان شیوه ها و روش های تعلیم و تربیت اسلامی است که می تواند با دادن بینش و جهان بینی توحیدی، انسان آگاه، مؤمن، متعادل و پایبند به نماز تربیت نماید. علاوه بر تعمیق و گسترش شناخت و باورهای دینی استفاده از شیوه های مناسب برای دعوت به نماز نیز در درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی مفید است. و حتی به تعبیر دقیق تر ـ امروزه بیش از آن که نیازمند دانش باشیم، نیازمند روش و منش مناسب برای تربیت مذهبی و ترویج فرهنگ نماز در جامعه هستیم ـ طرّاحی روش های نو، شیوه های جذاب، ساده و قابل انطباق با روحیه کودک و نوجوان ضرورت فرهنگ سازی دینی و راه درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی است.
← محبت
جالب این است که قرآن کریم در مورد مسجد یعنی اصلی ترین پایگاه اقامه نماز نیز دقیقاً همین شیوه را برگزیده است. در این باره نیز به طور عمده از سه روش استفاده شده است:الف) بیان اهمیّت و موقعیت والای مسجد: «و انّ المساجد لله؛ مساجد از آن خداست». «فی بیوت اذن الله ترفع و یذکر فیها اسمه؛ (مساجد) خانه هایی (است) که خداوند اذن به برپایی آن داده و اذن داده تا نام او را در آن ببرند».ب) فرمان مستقیم به حضور در مسجد: «و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد؛ و در هر مسجدی به خداوند روی آورید».ج) بیان ویژگی های اخلاقی و رفتاری انسان های مسجدی: تا دیگران با تاسی به آنان به مسجد گرایش پیدا کنند. مقایسه این سه روش با یکدیگر و دقّت در موارد کاربرد آنها نشان می دهد که روش اخیر بیشتر مورد توجّه قرار گرفته است. قرآن کریم ابتدا ساحت مقدس مساجد را از ناپاکان و ناصالحان منزّه ساخته می فرماید: «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد الله شاهدین علی انفسهم بالکفر؛ مشرکان در حالی که به کفر خویش گواهی می دهند، حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند».
ویژگی های متولیان مساجد
...
امّا این که چگونه فرهنگ نماز را در جامعه حاکم سازیم، تا دیگر پدیده ای بنام نمازگریزی در جامعه نداشته باشیم، مستلزم تلاش هماهنگ کلیه نهادهای فرهنگی ـ اجتماعی مانند صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و از همه مهم تر نهاد خانواده است که هم در بُعد فردی و هم در بُعد اجتماعی به نهادینه شدن نماز می توانند کمک نمایند.
راه های درمان نمازگریزی
روش های درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی، همان شیوه ها و روش های تعلیم و تربیت اسلامی است که می تواند با دادن بینش و جهان بینی توحیدی، انسان آگاه، مؤمن، متعادل و پایبند به نماز تربیت نماید. علاوه بر تعمیق و گسترش شناخت و باورهای دینی استفاده از شیوه های مناسب برای دعوت به نماز نیز در درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی مفید است. و حتی به تعبیر دقیق تر ـ امروزه بیش از آن که نیازمند دانش باشیم، نیازمند روش و منش مناسب برای تربیت مذهبی و ترویج فرهنگ نماز در جامعه هستیم ـ طرّاحی روش های نو، شیوه های جذاب، ساده و قابل انطباق با روحیه کودک و نوجوان ضرورت فرهنگ سازی دینی و راه درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی است.
← محبت
جالب این است که قرآن کریم در مورد مسجد یعنی اصلی ترین پایگاه اقامه نماز نیز دقیقاً همین شیوه را برگزیده است. در این باره نیز به طور عمده از سه روش استفاده شده است:الف) بیان اهمیّت و موقعیت والای مسجد: «و انّ المساجد لله؛ مساجد از آن خداست». «فی بیوت اذن الله ترفع و یذکر فیها اسمه؛ (مساجد) خانه هایی (است) که خداوند اذن به برپایی آن داده و اذن داده تا نام او را در آن ببرند».ب) فرمان مستقیم به حضور در مسجد: «و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد؛ و در هر مسجدی به خداوند روی آورید».ج) بیان ویژگی های اخلاقی و رفتاری انسان های مسجدی: تا دیگران با تاسی به آنان به مسجد گرایش پیدا کنند. مقایسه این سه روش با یکدیگر و دقّت در موارد کاربرد آنها نشان می دهد که روش اخیر بیشتر مورد توجّه قرار گرفته است. قرآن کریم ابتدا ساحت مقدس مساجد را از ناپاکان و ناصالحان منزّه ساخته می فرماید: «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد الله شاهدین علی انفسهم بالکفر؛ مشرکان در حالی که به کفر خویش گواهی می دهند، حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند».
ویژگی های متولیان مساجد
...
wikifeqh: فراگیرشدن_نماز