فرهنگ معین
دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:امتیاز فروش
wikijoo: فرانشیز
پیشنهاد کاربران
فرانشیز ( Franchise ) یک مفهوم با دو کاربرد اصلی است:
**۱. در کسب و کار ( حق امتیاز ) **
- فرانشیز نوعی از کسب وکار است که در آن یک شرکت ( فرانشیز دهنده ) به شرکت یا فرد دیگری ( فرانشیز گیرنده ) اجازه می دهد تا تحت نام تجاری، سیستم، و روش های کسب وکار آن شرکت فعالیت کند.
... [مشاهده متن کامل]
- در این حالت، فرانشیز گیرنده مبلغی را به فرانشیز دهنده پرداخت می کند و در ازای آن، از نام تجاری، دانش فنی، و پشتیبانی های لازم بهره مند می شود. نمونه های معروف فرانشیز شامل مک دونالد و اکبر جوجه هستند.
**۲. در بیمه ( سهم بیمه گذار ) **
- در بیمه، فرانشیز به مبلغ یا درصدی از خسارت گفته می شود که بر عهده بیمه گذار ( فرد بیمه شده ) است و شرکت بیمه تعهدی برای پرداخت آن ندارد. به این مبلغ، سهم بیمه گذار یا خودپرداخت نیز گفته می شود.
- فرانشیز معمولاً در بیمه نامه ها مشخص می شود و بیمه گذار با امضای آن، این شرایط را تأیید می کند. هدف از تعیین فرانشیز، کاهش مسئولیت شرکت بیمه و تشویق بیمه گذار به مراقبت بیشتر است.
مثال: اگر در بیمه بدنه خودرو، فرانشیز ۱۰٪ باشد و خسارت ۵ میلیون تومان باشد، بیمه گزار باید ۵۰۰ هزار تومان را خود پرداخت کند و شرکت بیمه ۴. ۵ میلیون تومان را پوشش می دهد.
### تفاوت فرانشیز در زبان های مختلف
- در زبان انگلیسی، کلمه Franchise ( با تلفظ فرنچایز ) به معنای حق امتیاز تجاری است.
- در زبان فرانسه، کلمه Franchise ( با تلفظ فرانشیز ) به معنای معافیت، آزادی، حق رای دادن، و امتیاز است.
- در صنعت بیمه، استفاده از کلمه فرانشیز به معنای سهم بیمه گذار، یک اصطلاح رایج اما تا حدی نادرست است و معادل انگلیسی آن deductible است.
### جمع بندی
فرانشیز هم به معنای حق امتیاز کسب و کار و هم به معنای سهم بیمه گذار از خسارت در بیمه به کار می رود. در کسب و کار، فرانشیز یک روش توسعه کسب و کار است، در حالی که در بیمه، فرانشیز بخشی از قرارداد بیمه است که تعیین می کند چه میزان از خسارت بر عهده بیمه گذار است.
**۱. در کسب و کار ( حق امتیاز ) **
- فرانشیز نوعی از کسب وکار است که در آن یک شرکت ( فرانشیز دهنده ) به شرکت یا فرد دیگری ( فرانشیز گیرنده ) اجازه می دهد تا تحت نام تجاری، سیستم، و روش های کسب وکار آن شرکت فعالیت کند.
... [مشاهده متن کامل]
- در این حالت، فرانشیز گیرنده مبلغی را به فرانشیز دهنده پرداخت می کند و در ازای آن، از نام تجاری، دانش فنی، و پشتیبانی های لازم بهره مند می شود. نمونه های معروف فرانشیز شامل مک دونالد و اکبر جوجه هستند.
**۲. در بیمه ( سهم بیمه گذار ) **
- در بیمه، فرانشیز به مبلغ یا درصدی از خسارت گفته می شود که بر عهده بیمه گذار ( فرد بیمه شده ) است و شرکت بیمه تعهدی برای پرداخت آن ندارد. به این مبلغ، سهم بیمه گذار یا خودپرداخت نیز گفته می شود.
- فرانشیز معمولاً در بیمه نامه ها مشخص می شود و بیمه گذار با امضای آن، این شرایط را تأیید می کند. هدف از تعیین فرانشیز، کاهش مسئولیت شرکت بیمه و تشویق بیمه گذار به مراقبت بیشتر است.
مثال: اگر در بیمه بدنه خودرو، فرانشیز ۱۰٪ باشد و خسارت ۵ میلیون تومان باشد، بیمه گزار باید ۵۰۰ هزار تومان را خود پرداخت کند و شرکت بیمه ۴. ۵ میلیون تومان را پوشش می دهد.
### تفاوت فرانشیز در زبان های مختلف
- در زبان انگلیسی، کلمه Franchise ( با تلفظ فرنچایز ) به معنای حق امتیاز تجاری است.
- در زبان فرانسه، کلمه Franchise ( با تلفظ فرانشیز ) به معنای معافیت، آزادی، حق رای دادن، و امتیاز است.
- در صنعت بیمه، استفاده از کلمه فرانشیز به معنای سهم بیمه گذار، یک اصطلاح رایج اما تا حدی نادرست است و معادل انگلیسی آن deductible است.
### جمع بندی
فرانشیز هم به معنای حق امتیاز کسب و کار و هم به معنای سهم بیمه گذار از خسارت در بیمه به کار می رود. در کسب و کار، فرانشیز یک روش توسعه کسب و کار است، در حالی که در بیمه، فرانشیز بخشی از قرارداد بیمه است که تعیین می کند چه میزان از خسارت بر عهده بیمه گذار است.
فرانچایز یا لاینس برای استفاده از برند، فرایند ، سیستم و استفاده از آن برای کسب وکار
خودبهر، یعنی سهم بیمه شده از خسارت و یا به طور کلی حق وسهمی از هزینه که به گردن کاربر یک محصول یا خدمات است
در بیمه بخشی از خسارت را خودِ فرد یعنی بیمه گذار باید پرداخت کند. این مبلغ همان فرانشیز است.
سهم بیمار از هزینه های درمان
به دو معنای مختلف است. در صنعت بیمه به میزان پولی است که فرد بیمه شونده برای دریافت خسارت باید آن را بپردازد و معمولأ درصدی از کل خسارت قابل پرداخت است.
در کسب و کار به معنای اعطای نام تجاری یک شرکت یا بنگاه کسب و کار به دیگری است تا تحت آن فعالیت کند و برای این استفاده پولی را به صاحب نام اصلی پرداخت کند. همچون مک دونالد که برای استفاده از این نامه باید پولی را به شرکت اصلی پرداخت و از رویه های آن پیروی کرد. یا معادل ایرانی آن اکبر جوجه است.
... [مشاهده متن کامل]
برای این معنای اخیر واژه فارسی نامسپاری و یا نام وامی پیشنهاد شده است.
در کسب و کار به معنای اعطای نام تجاری یک شرکت یا بنگاه کسب و کار به دیگری است تا تحت آن فعالیت کند و برای این استفاده پولی را به صاحب نام اصلی پرداخت کند. همچون مک دونالد که برای استفاده از این نامه باید پولی را به شرکت اصلی پرداخت و از رویه های آن پیروی کرد. یا معادل ایرانی آن اکبر جوجه است.
... [مشاهده متن کامل]
برای این معنای اخیر واژه فارسی نامسپاری و یا نام وامی پیشنهاد شده است.