[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
جبی (۱۲ بار)
ف (۲۹۹۹ بار)
ه (۳۵۷۶ بار)
جمع کردن است به طور اختیار و برگزیدن (مفردات،مجمع البیان) پس پروردگارش او را برگزید و از نیکوکاران گردانید. و آنگاه که آیهای نیاوردی گویند: چرا آنها را جمع نکردی. گویا منظور کفّار از این کلام آن بود که حضرت آیهها را از خودش میاورد و مربوط به خدا نیست لذا میگفتند چرا آیهها را جمع و جور نکردی و نیاوردی؟ . هر که با انصاف در این آیه دقّت کند خواهد دید که با ائمه دوازده گانه علیهم تطبیق میشود زیرا آنها برگزیدگانند نه تمام امّت «هذوَ اجْتَباکُمْ» و آنها فرزندان ابراهیم اند نه همه مردم «مِلَّةَاَبیکُمْ» و رسول خدا شاهد بر آنهاو آنها شاهد بر مردم اند و این شهادت نتیجه اجتباء است «لِیَکُونَ الرَّسولُ شَهیداً عَلَیْکُمْ وَ تَکُونُوا شُهُداءَ عَلَی النّاسِ» درتفسیر برهان و صافی روایاتی در این زمینه نقل شده است و راجع به تفصیل به المیزان ذیل 143 سوره بقره رجوع شود که به طور مشروح تحقیق شده است بی انصافی است که گفته شود: «اِجْتَباکُمْ» به معنی برگزیدن مردم برای تکالیف است. زیرا چنین تعبیری در قرآن نداریم و اجتباء در همه جای قرآن نداریم و اجتباء در همه جای قرآن در برگزیدن پیامبران به کار رفته است مگر در آیه 203 اعراف که گذشت و آن نقل قول کفّار است. یا اینکه بگوئیم: چون ابراهیم پدر رسول خداست و آنحضرت پدر امّت، لذا ابراهیم پدر امّت خوانده شده است و یا اینکه اکثر عرب پسران او بودند. گویا آیه شریفه فقط برای آن روز و برای عربهاست و دیگر خطاب برای امروزیها صادق نیست. حقّ آنست که مخاطب «مِلَّةَ اَبیکُمْ» مردان مخصوصی اند همچنین مصداق «اجتباکم» و شهداء، که عبارت از ائمه باشند.
جبی (۱۲ بار)
ف (۲۹۹۹ بار)
ه (۳۵۷۶ بار)
جمع کردن است به طور اختیار و برگزیدن (مفردات،مجمع البیان) پس پروردگارش او را برگزید و از نیکوکاران گردانید. و آنگاه که آیهای نیاوردی گویند: چرا آنها را جمع نکردی. گویا منظور کفّار از این کلام آن بود که حضرت آیهها را از خودش میاورد و مربوط به خدا نیست لذا میگفتند چرا آیهها را جمع و جور نکردی و نیاوردی؟ . هر که با انصاف در این آیه دقّت کند خواهد دید که با ائمه دوازده گانه علیهم تطبیق میشود زیرا آنها برگزیدگانند نه تمام امّت «هذوَ اجْتَباکُمْ» و آنها فرزندان ابراهیم اند نه همه مردم «مِلَّةَاَبیکُمْ» و رسول خدا شاهد بر آنهاو آنها شاهد بر مردم اند و این شهادت نتیجه اجتباء است «لِیَکُونَ الرَّسولُ شَهیداً عَلَیْکُمْ وَ تَکُونُوا شُهُداءَ عَلَی النّاسِ» درتفسیر برهان و صافی روایاتی در این زمینه نقل شده است و راجع به تفصیل به المیزان ذیل 143 سوره بقره رجوع شود که به طور مشروح تحقیق شده است بی انصافی است که گفته شود: «اِجْتَباکُمْ» به معنی برگزیدن مردم برای تکالیف است. زیرا چنین تعبیری در قرآن نداریم و اجتباء در همه جای قرآن نداریم و اجتباء در همه جای قرآن در برگزیدن پیامبران به کار رفته است مگر در آیه 203 اعراف که گذشت و آن نقل قول کفّار است. یا اینکه بگوئیم: چون ابراهیم پدر رسول خداست و آنحضرت پدر امّت، لذا ابراهیم پدر امّت خوانده شده است و یا اینکه اکثر عرب پسران او بودند. گویا آیه شریفه فقط برای آن روز و برای عربهاست و دیگر خطاب برای امروزیها صادق نیست. حقّ آنست که مخاطب «مِلَّةَ اَبیکُمْ» مردان مخصوصی اند همچنین مصداق «اجتباکم» و شهداء، که عبارت از ائمه باشند.
wikialkb: فَاجْتَبَاه