[ویکی فقه] غنیة اللبیب عند غیبة الطبیب (کتاب). «غنیة اللبیب عند غیبة الطبیب»، به زبان عربی ، تالیف محمد بن ابراهیم، معروف به ابن اکفانی، پیرامون حفظ الصحه و شیوه های درمان در هنگام عدم دسترسی به پزشک است.
مؤلف، در این باره می گوید: «هذه رسالة لطیفة الحجم عزیزة العلم تشتمل علی ما لا بد منه من علم الطب فی حفظ الصحة و التحرز من الامراض و معالجتها علی العموم حیث لا یوجد طبیب او یوجد من لا یوثق به و فیه نکت مفیدة فی الخواص ما جربناه او وثقنا بنقله من اعیان الحکمة وضعتها تذکرة لمن خصه الله بنفس زکیة و اخلاق رضیة. در میان کتاب هایی که توسط ابن اکفانی در حوزه علوم پزشکی نگاشته شده، این اثر شاید مهم ترین آنها باشد. البته به نظر می رسد ابن اکفانی در تالیف این اثر، از کتاب « من لا یحضره الطبیب »، تالیف رازی تقلید کرده باشد؛ بااین حال، آنچه ابن اکفانی نوشته، از لحاظ گستردگی مباحث، بر «من لا یحضره الطبیب» مزیت غیر قابل انکاری دارد.
مؤلف، در این باره می گوید: «هذه رسالة لطیفة الحجم عزیزة العلم تشتمل علی ما لا بد منه من علم الطب فی حفظ الصحة و التحرز من الامراض و معالجتها علی العموم حیث لا یوجد طبیب او یوجد من لا یوثق به و فیه نکت مفیدة فی الخواص ما جربناه او وثقنا بنقله من اعیان الحکمة وضعتها تذکرة لمن خصه الله بنفس زکیة و اخلاق رضیة. در میان کتاب هایی که توسط ابن اکفانی در حوزه علوم پزشکی نگاشته شده، این اثر شاید مهم ترین آنها باشد. البته به نظر می رسد ابن اکفانی در تالیف این اثر، از کتاب « من لا یحضره الطبیب »، تالیف رازی تقلید کرده باشد؛ بااین حال، آنچه ابن اکفانی نوشته، از لحاظ گستردگی مباحث، بر «من لا یحضره الطبیب» مزیت غیر قابل انکاری دارد.
[ویکی نور] غنیة اللبیب عند غیبة الطبیب، به زبان عربی، تألیف محمد بن ابراهیم، معروف به ابن اکفانی ، پیرامون حفظ الصحه و شیوه های درمان در هنگام عدم دسترسی به پزشک است.
مؤلف، در این باره می گوید: «هذه رسالة لطیفة الحجم عزیزة العلم تشتمل علی ما لا بد منه من علم الطب فی حفظ الصحة و التحرز من الامراض و معالجتها علی العموم حیث لا یوجد طبیب أو یوجد من لا یوثق به و فیه نکت مفیدة فی الخواص ما جربناه أو وثقنا بنقله من اعیان الحکمة وضعتها تذکرة لمن خصه الله بنفس زکیة و اخلاق رضیة (غنیة اللبیب، ص 27).
در میان کتاب هایی که توسط ابن اکفانی در حوزه علوم پزشکی نگاشته شده، این اثر شاید مهم ترین آنها باشد.
البته به نظر می رسد ابن اکفانی در تألیف این اثر، از کتاب «من لا یحضره الطبیب»، تألیف رازی تقلید کرده باشد؛ بااین حال، آنچه ابن اکفانی نوشته، از لحاظ گستردگی مباحث، بر «من لا یحضره الطبیب» مزیت غیر قابل انکاری دارد.
کتاب، دارای 4 رکن است. رکن اول، مشتمل بر 9 فصل، رکن دوم، شامل 12 فصل و رکن سوم، دارای 5 فصل است.
مؤلف، در این باره می گوید: «هذه رسالة لطیفة الحجم عزیزة العلم تشتمل علی ما لا بد منه من علم الطب فی حفظ الصحة و التحرز من الامراض و معالجتها علی العموم حیث لا یوجد طبیب أو یوجد من لا یوثق به و فیه نکت مفیدة فی الخواص ما جربناه أو وثقنا بنقله من اعیان الحکمة وضعتها تذکرة لمن خصه الله بنفس زکیة و اخلاق رضیة (غنیة اللبیب، ص 27).
در میان کتاب هایی که توسط ابن اکفانی در حوزه علوم پزشکی نگاشته شده، این اثر شاید مهم ترین آنها باشد.
البته به نظر می رسد ابن اکفانی در تألیف این اثر، از کتاب «من لا یحضره الطبیب»، تألیف رازی تقلید کرده باشد؛ بااین حال، آنچه ابن اکفانی نوشته، از لحاظ گستردگی مباحث، بر «من لا یحضره الطبیب» مزیت غیر قابل انکاری دارد.
کتاب، دارای 4 رکن است. رکن اول، مشتمل بر 9 فصل، رکن دوم، شامل 12 فصل و رکن سوم، دارای 5 فصل است.
wikinoor: غنیة_اللبیب_عند_غیبة_الطبیب
[ویکی فقه] غنیه اللبیب عند غیبه الطبیب (کتاب). «غنیة اللبیب عند غیبة الطبیب»، به زبان عربی ، تالیف محمد بن ابراهیم، معروف به ابن اکفانی، پیرامون حفظ الصحه و شیوه های درمان در هنگام عدم دسترسی به پزشک است.
مؤلف، در این باره می گوید: «هذه رسالة لطیفة الحجم عزیزة العلم تشتمل علی ما لا بد منه من علم الطب فی حفظ الصحة و التحرز من الامراض و معالجتها علی العموم حیث لا یوجد طبیب او یوجد من لا یوثق به و فیه نکت مفیدة فی الخواص ما جربناه او وثقنا بنقله من اعیان الحکمة وضعتها تذکرة لمن خصه الله بنفس زکیة و اخلاق رضیة. در میان کتاب هایی که توسط ابن اکفانی در حوزه علوم پزشکی نگاشته شده، این اثر شاید مهم ترین آنها باشد. البته به نظر می رسد ابن اکفانی در تالیف این اثر، از کتاب « من لا یحضره الطبیب »، تالیف رازی تقلید کرده باشد؛ بااین حال، آنچه ابن اکفانی نوشته، از لحاظ گستردگی مباحث، بر «من لا یحضره الطبیب» مزیت غیر قابل انکاری دارد.
ساختار کتاب
کتاب، دارای ۴ رکن است. رکن اول، مشتمل بر ۹ فصل، رکن دوم، شامل ۱۲ فصل و رکن سوم، دارای ۵ فصل است.
گزارش محتوا
رکن اول، حاوی مطالبی فشرده است که برای حفظ صحت کفایت می نماید. در این رکن، از مباحثی همچون حکمت های مستفاد از آفرینش انسان ، امور لازم برای انسان، هوا، تدبیر غذاها به حسب مزاج ها و... بحث شده است. رکن دوم، در باره این است که اگر در جایی پزشک نبود یا بود، ولی قابل اطمینان نبود، بیماران چه چاره ای را باید بیندیشند. در این رکن، مطالبی مانند درمان بیماری مشکل، درمان قوا، درمان شخص ضعیف، غذادرمانی و... مطرح شده است. رکن سوم، در باره سفارش هایی سودمند در مورد حفظ الصحه و درمان بیماری هاست. رکن چهارم، مشتمل بر ذکر خواص آزمایش شده برخی از اشیاء است که بیشتر آنها هم طبی می باشند. ابن اکفانی، در نگارش این اثر- چنان که خود در خطبه کتاب گفته- از تجربیات خود و نیز گفته بزرگان علم پزشکی بهره برده است؛ بااین حال، دراین اثر، نقل قولی از کسی نمی بینیم، بلکه مؤلف همه مطالب را به یک سبک و سیاق و از زبان خود می نویسد. این امر شاید بدین خاطر بوده که این کتاب برای استفاده عموم مردم تالیف گردیده است و نقل قول از پزشکان و رد و اثبات سخنان و نظریات آنها چندان به کار عموم مردم نمی آید. علاوه بر این، تفصیل و نقل اقوال به تفصیل، باعث حجیم شدن کتاب می شد که شاید نقض غرض از تالیف این اثر باشد. قلم ابن اکفانی، ساده و خالی از تکلف است و همین باعث می شود مطالعه کتاب و استفاده از آن برای عموم، امکان پذیر باشد.
وضعیت کتاب
...
مؤلف، در این باره می گوید: «هذه رسالة لطیفة الحجم عزیزة العلم تشتمل علی ما لا بد منه من علم الطب فی حفظ الصحة و التحرز من الامراض و معالجتها علی العموم حیث لا یوجد طبیب او یوجد من لا یوثق به و فیه نکت مفیدة فی الخواص ما جربناه او وثقنا بنقله من اعیان الحکمة وضعتها تذکرة لمن خصه الله بنفس زکیة و اخلاق رضیة. در میان کتاب هایی که توسط ابن اکفانی در حوزه علوم پزشکی نگاشته شده، این اثر شاید مهم ترین آنها باشد. البته به نظر می رسد ابن اکفانی در تالیف این اثر، از کتاب « من لا یحضره الطبیب »، تالیف رازی تقلید کرده باشد؛ بااین حال، آنچه ابن اکفانی نوشته، از لحاظ گستردگی مباحث، بر «من لا یحضره الطبیب» مزیت غیر قابل انکاری دارد.
ساختار کتاب
کتاب، دارای ۴ رکن است. رکن اول، مشتمل بر ۹ فصل، رکن دوم، شامل ۱۲ فصل و رکن سوم، دارای ۵ فصل است.
گزارش محتوا
رکن اول، حاوی مطالبی فشرده است که برای حفظ صحت کفایت می نماید. در این رکن، از مباحثی همچون حکمت های مستفاد از آفرینش انسان ، امور لازم برای انسان، هوا، تدبیر غذاها به حسب مزاج ها و... بحث شده است. رکن دوم، در باره این است که اگر در جایی پزشک نبود یا بود، ولی قابل اطمینان نبود، بیماران چه چاره ای را باید بیندیشند. در این رکن، مطالبی مانند درمان بیماری مشکل، درمان قوا، درمان شخص ضعیف، غذادرمانی و... مطرح شده است. رکن سوم، در باره سفارش هایی سودمند در مورد حفظ الصحه و درمان بیماری هاست. رکن چهارم، مشتمل بر ذکر خواص آزمایش شده برخی از اشیاء است که بیشتر آنها هم طبی می باشند. ابن اکفانی، در نگارش این اثر- چنان که خود در خطبه کتاب گفته- از تجربیات خود و نیز گفته بزرگان علم پزشکی بهره برده است؛ بااین حال، دراین اثر، نقل قولی از کسی نمی بینیم، بلکه مؤلف همه مطالب را به یک سبک و سیاق و از زبان خود می نویسد. این امر شاید بدین خاطر بوده که این کتاب برای استفاده عموم مردم تالیف گردیده است و نقل قول از پزشکان و رد و اثبات سخنان و نظریات آنها چندان به کار عموم مردم نمی آید. علاوه بر این، تفصیل و نقل اقوال به تفصیل، باعث حجیم شدن کتاب می شد که شاید نقض غرض از تالیف این اثر باشد. قلم ابن اکفانی، ساده و خالی از تکلف است و همین باعث می شود مطالعه کتاب و استفاده از آن برای عموم، امکان پذیر باشد.
وضعیت کتاب
...
wikifeqh: غنیة_اللبیب_عند_غیبة_الطبیب _(کتاب)