[ویکی الکتاب] معنی غَنِمْتُمْ: غنیمت گرفتید- بهره و فایده بردید(غنم و غنیمت به معنای رسیدن به در آمد از راه تجارت و یا صنعت و یا جنگ است ، و لیکن درعبارت "و اعلموا انما غنمتم من شیء" بملاحظه مورد نزولش تنها با غنیمت جنگی منطبق است . غُنم به معنای رسیدن و دست یافتن به فائده است ، ...
ریشه کلمه:
غنم (۹ بار)
«غُنْم» یعنی دسترسی یافتن به چیزی بدون مشقت; و غُنْم و غنیمت و مَغنَم به معنای فَیْیء است (فَیْیء را نیز در لغت به معنای چیزهایی که بدون زحمت به انسان می رسد ذکر کرده اند...).
(بر وزن فلس و قفل) و غنیمت هم به معنی غنیمت جنگ است و هم به معنی هر فایده. و معنی اول از مصادیق معنای دوم است پس آن یک معنی بیشتر ندارد و آن هر فایده است اینک اقوال بزرگان در معنی آن: راغب گوید: غُنْم (بر وزن قفل) در اصل دست یافتن به گوسفند است سپس در هر دست یافته به کار رفته خواه از دشمن باشد یا غیر آن. قاموس آن را فییءِ و رسیدن به شیء بدون مشقت گفته است ظاهراً مرادش از «فییء» غنیمت است گرچه فییء غنائم بعد از چنگ است. در اقرب الموارد آمده: غنیمت آن است که از محاربین در حال جنگ گرفته شود و هر شیء به دست آمده غنم، مغنم و غنیمت نامیده میشود. طبرسی رحمهاللَّه در ذیل آیه «وَاَعْلَمُوا اَنَّما غَنِمْتُمْ...» در بیان «اللغة» آن را غنیمت جنگی گفته در ذیل «المعنی» فرموده: در عرف لغت به هر فائده غنم وغنیمت گفته میشود. در المنار ذیل آیه فوق گفته: غنم، مغنم و غنیمت در لغت چیزی است که به دست انسان بی مشقت آید چنانکه قاموس گفته. سپس به قید «مشقت» اشکال کرده که در موارد غنیمت صادق نیست و بعد گفته: متبادر از استعمال این است که غنیمت و غنم آن چیزی است که انسان به دست میآورد بی آنکه مالی و غیره درباره آن بذل کند. خلاصه آنکه: غنیمت در اصل به معنی کل فائده است. . در کل فائده است چنانکه طبرسی آن را فواضل نمتها و رزق گفته است. ایضاً در المنار رزق و فواضل نعمت گفته است. . بدانید آنچه فائده بردهاید از چیزی، پنج یک آن برای خدا و رسول و قریب رسول (امام که ذیالقربی مفرد است) و یتیمان و مسکینان و ابن سبیل است، اگر به خدا و به آنچه روز فرقان (روز بدر) و روزی که دو گروه مسلمان و مشرک با هم ملاقات کردند، ایمان دارید. ظهور آیه میرساند که خمس یک حکم تشریعی ابدی است در هر فائده که به انسان میرسد خواه به وسیله جنگ باشد یا غیر آن و اینکه مورد نزول آیه غنائم جنگی است مخصص آن نمیتواند باشد بلکه مورد سبب نزول حکم کلی است که مورد یکی از مصادیق آن است. لذا ائمه اهل بیت علیهم السلام آن را کل فائده فرموده و فوائده هفتگانه را: غنائم جنگی، ارباح مکاسب، زمینی که ذمی از مسلمان خریده، معدن، گنج، مال مختلط به حرام و آنچه با غواصی به دست آید، از آن شمردهاند شیخ علیه الرحمة در استبصار باب وجوب الخمس از امام صادق «علیهالسلام» نقل کرده که راوی از آیه «وَاعْلَمُوا اَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَاَنَّ لِلَّهِ خُمْسَهُ وَ لِلرَّسُولِ» امام فرمود: «هِیَ وَاللَّهِ اَلْاِفادَةُ یَوْماً بِیَوْمٍ...» این روایت در کافی نیز نقل شده است و در کافی از سماعة نقل شده که از ابوالحسن «علیهالسلام» (امام کاظم) سؤال کردم از خمس فرمود: «فی کُلِّ ما اَفادَ النَّاسُ مِنْ قَلیلٍ اَوْکَثیرٍ». بقیه سخن در «خمس» دیده شود. مغانم: جمع مغنم به معنی غنیمت است . مغانم چهار بار در قرآن مجید آمده است: ، . ظاهراً جز آیه نساء همه دباره غنائم جنگیاند.
ریشه کلمه:
غنم (۹ بار)
«غُنْم» یعنی دسترسی یافتن به چیزی بدون مشقت; و غُنْم و غنیمت و مَغنَم به معنای فَیْیء است (فَیْیء را نیز در لغت به معنای چیزهایی که بدون زحمت به انسان می رسد ذکر کرده اند...).
(بر وزن فلس و قفل) و غنیمت هم به معنی غنیمت جنگ است و هم به معنی هر فایده. و معنی اول از مصادیق معنای دوم است پس آن یک معنی بیشتر ندارد و آن هر فایده است اینک اقوال بزرگان در معنی آن: راغب گوید: غُنْم (بر وزن قفل) در اصل دست یافتن به گوسفند است سپس در هر دست یافته به کار رفته خواه از دشمن باشد یا غیر آن. قاموس آن را فییءِ و رسیدن به شیء بدون مشقت گفته است ظاهراً مرادش از «فییء» غنیمت است گرچه فییء غنائم بعد از چنگ است. در اقرب الموارد آمده: غنیمت آن است که از محاربین در حال جنگ گرفته شود و هر شیء به دست آمده غنم، مغنم و غنیمت نامیده میشود. طبرسی رحمهاللَّه در ذیل آیه «وَاَعْلَمُوا اَنَّما غَنِمْتُمْ...» در بیان «اللغة» آن را غنیمت جنگی گفته در ذیل «المعنی» فرموده: در عرف لغت به هر فائده غنم وغنیمت گفته میشود. در المنار ذیل آیه فوق گفته: غنم، مغنم و غنیمت در لغت چیزی است که به دست انسان بی مشقت آید چنانکه قاموس گفته. سپس به قید «مشقت» اشکال کرده که در موارد غنیمت صادق نیست و بعد گفته: متبادر از استعمال این است که غنیمت و غنم آن چیزی است که انسان به دست میآورد بی آنکه مالی و غیره درباره آن بذل کند. خلاصه آنکه: غنیمت در اصل به معنی کل فائده است. . در کل فائده است چنانکه طبرسی آن را فواضل نمتها و رزق گفته است. ایضاً در المنار رزق و فواضل نعمت گفته است. . بدانید آنچه فائده بردهاید از چیزی، پنج یک آن برای خدا و رسول و قریب رسول (امام که ذیالقربی مفرد است) و یتیمان و مسکینان و ابن سبیل است، اگر به خدا و به آنچه روز فرقان (روز بدر) و روزی که دو گروه مسلمان و مشرک با هم ملاقات کردند، ایمان دارید. ظهور آیه میرساند که خمس یک حکم تشریعی ابدی است در هر فائده که به انسان میرسد خواه به وسیله جنگ باشد یا غیر آن و اینکه مورد نزول آیه غنائم جنگی است مخصص آن نمیتواند باشد بلکه مورد سبب نزول حکم کلی است که مورد یکی از مصادیق آن است. لذا ائمه اهل بیت علیهم السلام آن را کل فائده فرموده و فوائده هفتگانه را: غنائم جنگی، ارباح مکاسب، زمینی که ذمی از مسلمان خریده، معدن، گنج، مال مختلط به حرام و آنچه با غواصی به دست آید، از آن شمردهاند شیخ علیه الرحمة در استبصار باب وجوب الخمس از امام صادق «علیهالسلام» نقل کرده که راوی از آیه «وَاعْلَمُوا اَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَاَنَّ لِلَّهِ خُمْسَهُ وَ لِلرَّسُولِ» امام فرمود: «هِیَ وَاللَّهِ اَلْاِفادَةُ یَوْماً بِیَوْمٍ...» این روایت در کافی نیز نقل شده است و در کافی از سماعة نقل شده که از ابوالحسن «علیهالسلام» (امام کاظم) سؤال کردم از خمس فرمود: «فی کُلِّ ما اَفادَ النَّاسُ مِنْ قَلیلٍ اَوْکَثیرٍ». بقیه سخن در «خمس» دیده شود. مغانم: جمع مغنم به معنی غنیمت است . مغانم چهار بار در قرآن مجید آمده است: ، . ظاهراً جز آیه نساء همه دباره غنائم جنگیاند.
wikialkb: غَنِمْتُم