غرب زدگی

فرهنگ معین

(غَ زَ دِ ) [ ع - فا. ] (حامص . ) وضع یا کیفیت غرب زده شدن ، پیروی از تمدن و فرهنگ کشورهای اروپایی .

دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:غرب گرایی

غرب زدگی (کتاب). کتابی به فارسی در جامعه شناسی سیاسی و نقد حکومت پهلوی، نوشتۀ جلال آل احمد. نویسنده در این کتاب ، کشورهای جهان را، برحسب اقتصاد، به دو بلوک «غرب » و «شرق» تقسیم می کند. منظور وی از غرب (سرزمین های سیر)، کشورهای توسعه یافتۀ مبدع فنّاوری اند و مواد خام طبیعی ، معدنی و فرهنگی را از کشورهای شرق گرفته و به صورت کالاهای مصرفی روانه بازارهای همان کشورها می کنند. بنابر تعریف آل احمد، اتحاد شوروی (سابق ) و ژاپن جزو کشورهای غربی ، و افریقا، امریکای لاتین و کشورهای آسیایی (از جمله ایران ) جزو شرق اند. به نظر وی، تا زمانی که شرقی ها ماشین را نساخته اند، صرفاً مصرف کننده و غرب زده اند، و برای نیل به فنّاوری روز باید ماهیت و اساس و فلسفۀ تمدن غرب را دریافت و در غیر این صورت ، «تنها به صورت و به ظاهر، ادای غرب را در می آوریم ». آل احمد غربزدگی را نخست در مهر ۱۳۴۱ و پس از بازنگری در اواخر ۱۳۴۲ منتشر کرد. در فروردین ۱۳۴۳ آن را از نو نوشت اما انتشار نیافت . این کتاب بارها به چاپ رسیده است .

پیشنهاد کاربران

خوی و مَنِشی بر آمده از خودکم بینی و برتر دانستن فرهنگ و زبان غربی.
در گذشته های دور عربزدگی در ایران رواج گسترده ای داشت ولی در یکی دو سده ی گذشته بسیاری از عربزده ها غربزده شده اند.
سالها دل طلب جام جم از ما می کرد/ وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
...
[مشاهده متن کامل]

گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود/ طلب از گمشدگان لب دریا می کرد

⬛ اندیشه غرب زدگی ⬛
اندیشه غرب زدگی یکی از گفتمان ها و اندیشه های عقلانی مسلط بر ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب است. از چهره های شاخص این گفتمان می توان به جلال آل احمد، سید احمد فردید، داریوش شایگان و رضا داوری اردکانی اشاره کرد.
...
[مشاهده متن کامل]

تاریخچه
تاریخچه و اهمیت
مفهوم غرب زدگی در ایران را برای نخستین بار، سید احمد فردید رایج کرده است. فردید این واژه را بر اساس تفکر مارتین هایدگر و در نقد فلسفه تکنولوژی غرب به کار برده است. این مفهوم تا زمان انتشار کتاب غرب زدگی جلال آل احمد در خفا بود، تا این که کتاب آل احمد در میان مارکسیست ها و چپ ها و دوستانش دست به دست گردید. این مفهوم ناظر به فقدان هویت ایرانی و غرب گرایی در میان روشنفکران بود. حمید دباشی معتقد است که در خلق گستردهٔ واکنش های مثبت و منفی و نیز ایجاد ادبیاتی در مورد نقد اجتماعی ایران پیش از انقلاب، هیچ واژه ایی به اندازه غرب زدگی برای درک این اوضاع و شرایط نمی تواند به ما کمک کند. دباشی اضافه می کند که غرب زدگی نزد آل احمد همچون کارت ثبتی است که جوانان انقلابی را می توان با آن بازشناخت. احسان یار شاطر در این باره می گوید که هیچ گفتمان دیگری در تاریخ جدید ایران چنین موفقیت و رواج چشمگیری نداشته است. این گفتمان حتی به عنوان یکی از اجزای اساسی نقد سید روح الله خمینی بر حکومت پهلوی دانسته می شود.
⬛ غرب گرایی ⬛
غرب گرایی ( به فرانسوی: Occidentalisme ) جریان خاص فرهنگی است که در نتیجه آن جامعه یا بخشی از آن، فرهنگی را که در جهان غرب به دنبال رنسانس و رفرمیسیون و انقلاب صنعتی به وجود آمده است، به طور کامل یا به صورت جزئی اقتباس می کند. غرب زدگی همان غرب گرایی نیست، غرب زدگی یک نوع تمایل مبتنی بر احساس و فارغ از اندیشمندی است که از قبیل غفلت و دگماتیسم و نابخردی در روش است، ولی غرب گرایی نوعی گرایش است که می تواند و شاید مبنی بر اندیشمندی باشد و فرد غرب گرا مبتنی بر توجه به غرب به عنوان مآخذ اقتراح و فرآوری ایدهٔ اندیشمندانه به غرب توجه کند. از نظر جامعه شناسی غرب گرایی یکی از انواع دگرگونی فرهنگی محسوب می شود. برخی از جامعه شناسان این پروسه را دگرگونی اجتماعی نامیده اند ولی به نظر می رسد که اصطلاح دگرگونی فرهنگی شامل تر و جامع تر است.
Westernization
Adoption of or assimilation by Western culture
Westernization ( or Westernisation ) , also Europeanisation or occidentalization ( from the Occident ) , is a process whereby societies come under or adopt Western culture in areas such as industry, technology, science, education, politics, economics, lifestyle, law, norms, mores, customs, traditions, values, mentality, perceptions, diet, clothing, language, writing system, religion, and philosophy. During colonialism it often involved the spread of Christianity.
Westernization has been a growing influence across the world in the last few centuries, with some thinkers assuming Westernization to be the equivalent of modernization, a way of thought that is often debated. The overall process of Westernization is often two - sided in that Western influences and interests themselves are joined with parts of the affected society, at minimum, to become a more Westernized society, with the putative goal of attaining a Western life or some aspects of it, while Western societies are themselves affected by this process and interaction with non - Western groups.
Westernization traces its roots back to Ancient Greece. Later, the Roman Empire took on on the first process of Westernization as it was heavily influenced by Greece and created a new culture based on the principles and values of the Ancient Greek society. The Romans emerged with a culture that laid the new foundations of Europe[anachronism] and grew into a new Western identity based on the Greco - Roman society.

westoxification
پذیرنده فرهنگ سیاسی واجتماعی وزندگی غربی
آنچه غرب به آن شناخته میشود

بپرس