غایت شناسی


معنی انگلیسی:
teleology

دانشنامه آزاد فارسی

غایت شناسی (teleology)
در فلسفه، آموزه ای که می کوشد جهان هستی را از حیث مقاصد یا علل غایی تبیین کند. غایت شناسی بر بنیاد این گزاره استوار است که جهان هستی دارای طرح و مقصد است. در فلسفۀ ارسطویی، برای توضیح هر پدیده یا فرآیند یا برای توجیه آن، نه تنها هدف یا علتِ بی واسطه بلکه «علت غایی» (یعنی دلیلِ وجودداشتن یا آفریده شدن آن پدیده) را نیز باید شناخت. در الهیات مسیحی، غایت شناسی دلالت دارد بر برهانی اساسی برای اثبات وجود خدا، زیرا به نظر می رسد که نظم و کاراییِ جهان طبیعی امری تصادفی نیست. اگر طرح جهان هوشمندانه است، پس یک «طرّاح» نهایی باید وجود داشته باشد. غایت شناسان با تفسیرهای ماشین وارانگارانۀ جهان، که منحصراً بر سیر تحولِ اندام وار یا علّیت طبیعی متکی است، مخالف اند.

پیشنهاد کاربران

واژه ی Teleology یا Teleologie را میتوان بصورت تفکیکی زیر نوشت : Tele o logy یا Tele o logie.
تله ( tele ) در زبان یونانی به معنای دور و او ( o ) ضمیر سوم شخص مفرد در زبان فارسی و لاژی یا لوگی به معنای شناخت. لذا این واژه ی یونانی - فارسی در اصل و ریشه به معنای زیر بوده : شناخت او در دور دست ها.
...
[مشاهده متن کامل]

ضمیر سوم شخص مفرد او هم اشاره به پروردگار یا آفریدگار کائنات داشته با الفاظ و نام های گوناگون در زبان های مختلف بشری که از دیدگاه اسطوره سازان، افسانه بافان، سفسطه گران، حماسه سرایان و آئین ها و ادیان و مذاهب اول و آخر این دنیا و همه چیز و همه کس پنداشته شده و میشود و هم اشاره به علت کلی اولیه داشته که به علت دیگری نیاز ندارد و معلول آخری آن، هردو در طول زمان از گذشته ها ی دور دست تا پایان آینده .
این احتمال هم وجود دارد که پیشوند تِله ( tele ) در اصل و ریشه به زبان فارسی بوده و بصورت تَله ( tale ) تلفظ و بیان میشده و به معنای دام بوده. لذا این واژه با تلفظ تَله او لوژی، شاید به معنای زیر بوده باشد: شناخت تله یا دام او.
پسوند لاجی ( logy ) ممکن است به معنای بی جا یا بیمکان هم بوده باشد.

این بحث فلسفی مربوط به مکتب قدیمی Teleology می باشد که هنوز پابرجاست!. . طبق این مکتب فکری ، غایت هر پدیده را باید در هدفی که از آن استنباط شده جستجو و ارزشگزاری نمود. در واقع ، مکتب غایت شناسی در پی این
...
[مشاهده متن کامل]
پرسش است که منظور از هر پدیده ای چه بوده و آیا برداشت ما نسبت به آنچه از آن بما رسیده ، هنوز منطبق با آن هدف اصیل هست یا خیر. . .