عیلام تمدن

دانشنامه آزاد فارسی

عیلام، تمدّن
تصویر یک زن عیلامی
تصویر یک زن عیلامی
تصویر یک زن عیلامی
از درخشان ترین تمدن های اولیۀ شرق میانۀ باستان، در جنوب غربی فلات ایران. بر پایۀ کاوش های باستان شناختی بیش از ۲هزار سال تاریخ مکتوب دارد. عیلامیان نام سرزمین خود را با خط میخی، «هِلتامْتْ» یا «هِتامتی» نوشته و آن را «اِلْتامْتْ» تلفظ می کردند. معنی التامت سرزمین خداست. سومریان و اَکَدیان به آن، نیم می گفتند؛ یعنی سرزمین بلند و مرتفع. کلمۀ عیلام، تلفظ عِبری التامت است و از تورات گرفته شده است. قلمرو جغرافیایی تمدن عیلام، استان های امروزی خوزستان، ایلام، بوشهر و فارس بود و شاید استان های امروزی کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و لرِستان هم در حوزۀ نفوذ فرهنگی عیلام قرار داشتند. شاید لرستان امروزی هم، که سرزمین اقوام زاگروـ عیلامی بود، بخشی از عیلام به شمار می رفت. تمدن عیلام درشمار تمدن های عصر مفرغ آسیای غربی است که مراحل تکوین آن به حدود ۳۲۰۰پ م بازمی گردد؛ این دوره، عیلام آغازین نام دارد. شوش پایتخت و شهر مذهبی عیلام از حدود ۴۰۰۰پ م مسکونی بود و یکی از اولین شهرهای شرق میانۀ باستان است. اولین خطِ به کاررفته در قلمرو فرهنگ عیلام آغازین، خط تصویری عیلام آغازین الف بود. در حدود ۲۷۰۰پ م خط و زبان سومری در عیلام رواج یافت و این زمانی است که اسناد سومری از عیلامیان خبر می دهند. بعدها خط و زبان اَکَدی در عیلام رایج شد. تنها در دورۀ کوتاه مدت سلطنت کوتیک این شوشی ناک بود که خط هجایی عیلام آغازین ب به کار رفت. خط هجایی عیلام آغازین ب ۲۵۰۰ علامت داشت که بعدها تا ۷۰ علامت تقلیل یافت و کامل شد. در دورۀ پادشاهی میانۀ عیلام، خط میخی عیلامی به موازات خط اَکَدی توسعه یافت. کاوش های هفت تپۀ خوزستان نشان می دهد که خط میخی عیلامی در نظام آموزش و پرورش عیلام باستان کاربردی گسترده داشت. عیلامی زبانی اِلتِصاقی است که ساختار آن با ساختار زبان های گروه ترکی و اورال ـ آلتایی مقایسه می شود. تقویم عیلامیان از تقویم قمری بابلیان اقتباس شده بود. در کنار نظام اعداد شصتگان سومری از نظام اعداد اعشاری عیلامی هم استفاده می شد. نظام اعداد اعشاری رهاورد تمدن عیلام بود. بابلیان اعداد کسری ریاضیات خود را از ریاضیات عیلام اقتباس کرده بودند. عیلامیان خدایان متعدد و مظاهر طبیعت را می پرستیدند و تصویر خدایان بر روی صخره ها حجاری می شد و یا تندیس مفرغی آن ها را می ساختند. مشهورترین خدای عیلام، این شوشی ناک خدای شهر مقدس شوش بود و پس از وی هومبان خدای آسمان اهمیت داشت. الهگان مؤنث در مذهب عیلام جایگاهی والا داشتند و هنرمندان تندیس های کوچک برهنه و عریان الهگان مؤنث را از سفال یا مفرغ می ساختند؛ شاید تقدس عنصر مؤنث در مذهب عیلام بازتاب جامعه ای مادرسالار باشد. هنرهای حجمی و تصویری و معماری در تمدن عیلام در خدمت مذهب بودند؛ تندیس های خدایان، الهگان و شاهان و ملکه های عیلامی به معابد اهدا می شد. کاهنان معابد عیلامی نفوذ بسیار داشتند و شاهان عیلامی به افتخار خدایان، معابد و به ویژه زیگورات های بسیاری برافراشتند. معابد با کتیبه ها و آجرهای نوشته که مضمون آن ها دعا و نفرین بود آراسته می شد. آداب تدفین در عیلام متنوع بود: اموات را یا می سوزاندند یا در تابوت سفالین همراه با اشیای تدفینی در قبور می نهادند. شاهان و بزرگان و اشراف درون مقابر ساخته از آجر دفن می شدند و سعی بر این بود که مقابر به اماکن مقدس و معابد نزدیک باشد. هنرمند عیلامی به ترسیم نقوش حیوانی و افسانه ای گرایش داشت تا انسان؛ و به ویژه نقش مایۀ مار و بز بسیار مورد توجه بود. هنر حجاری و مجسمه سازی عیلام از سومر بسیار تأثیر پذیرفت. همچنین هنر ساخت آجرهای لعابدار و نوعی کاشی هم در عیلام توسعه یافت. مصریان باستان ساخت اسفنکس (ابوالهول) و سومریان ساخت ارابه را از عیلام آموختند. مهندسان عیلامی در صنعت هیدرولیک مهارت داشتند و سیستم آبرسانی و تصفیۀ آب زیگورات چُغازَنبیل، در معماری جهان باستان، یک شاهکار است. هنر شاهنشاهی هخامنشی از هنر مردمی ـ مذهبی عیلام بسیار تأثیر پذیرفت و زبان عیلامی نیز از زبان های رسمی شاهنشاهی هخامنشی بود.

پیشنهاد کاربران

ریچارد فرای ایرانشناس و تاریخدان آمریکایی در کتاب میراث باستان ایران میگوید : در نواحی زاگرس و علل خصوص در استان های لرستان ، کوه های بختیاری ، کهگیلویه مردمانی هستند که ریشه در تمدن ایلام دارند و این مردم قوم لر کنونی هستند
عبدالمجید ارفعی زبانشناس ایرانی تاکید میکند که درست است که زبان ایلامی به زبان لری شباهت هایی ندارد اما قوم لر بازماندگان ایلامیان باستان هستند که زبان آنها دچار تغیر شده است ، وی لرها را بازمانده تمدن ایلامیان میداند
لرهای کنونی بازمانده ایلامیان باستان هستند
در گذشته ایلام به سرزمینی که از استان های لرستان، خوزستان، ایلام و کوه های بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، ممسنی ، بوشهر یا بطور کلی مناطق لُرنشین کنونی ایران است. حدود این سرزمین از طرف غرب به دجله، از
...
[مشاهده متن کامل]
طرف شرق به قسمتی از پارس، از سمت شمال راهی که از بابل به همدان می رفت و از سمت جنوب به خلیج فارس تا بوشهر منتهی می شد. [۱۰] رومن گیرشمن باستان شناس فرانسوی در مورد ایلامیان و لرها نشان داد که تمدن ایلامی از نظر جغرافیایی تا مناطقی که اکنون محل زندگی قوم لر است امتداد داشته و برخی از عناصر فرهنگی ایلامیان در میان مردم لر دیده میشود و همین دلیلی بر ایلامی بودن لرها است

رومن گیرشمن باستان شناس فرانسوی در مورد ایلامیان و لرها نشان داد که تمدن ایلامی از نظر جغرافیایی تا مناطقی که اکنون محل زندگی قوم لر است امتداد داشته و برخی از عناصر فرهنگی ایلامیان در میان مردم لر دیده میشود و همین دلیلی بر ایلامی بودن لرها است
در قرابت ایلامی و ترکها علاوه بر شباهت ساختاری زبان . مشابهات بسیار در کلمات نیز هست کلمه ال تا مت که به معنی سرزمین خدایان به ایلام اطلاق میشده در ترکی امروز هم کاملا دارای معنا میباشد . ال به معنی سرزمین
...
[مشاهده متن کامل]
. تا یا تانری به معنای خداوند است . و خود کلمه ایلام هم در ارتباط با ایلان ترکی یعنی مار است از ان جهت که انها اعتقاد وسیع و عمیقی به مار و الهه های مرتبط به ان داشتند

عیلامیان طولانی ترین حکومت کره زمین را داشتند از 3500 سال قبل از میلاد تا 540 سال قبل از میلاد یعنی سه هزار سال بر زاگرس میانی و جنوبی حکم راندند.
و جزو اولین امپراتوری ها و تمدن ها را در ایران بودند و نام عیلام را همسایگان خود یعنی آشوریان بر آن ها نهاده بودند و خود سرزمین خود را هلتمتی میخواندند و قلمرو ایلامیان در اوج خود از شرق عراق امروزی بود تا نزدیکی های استان کرمان و تا جنوب استان کردستان و پایتخت آن ها شوش بوده.
...
[مشاهده متن کامل]

طبق گفته پروفسور والتر هینز / دکتر پرویز رجبی / پروفسور یوسف مجید زاده / دکتر ماری کخ / پروفسور دنیل توماس پاتس عیلامیان کاملا بومی ایران بودن و اجداد لرهای کنونی بحساب می ایند ک بعد از تسلط پارس ها زبانشان دچار دگرگونی می شود.
ولی هنوز در گویش بختیاری واژگان عیلامی وجود دارد مانند گ = پیشانی / نوفت=بینی / ارینتم = غالب گیری کردم / ایسه = هم اکنون و . . . . و همچنین شباهت لباس های عیلامیان با لرهای فیلی ( لک ) خود مهری محکم بر این ادعاست و یا در بین لرها این اعتقاد وجود دارد ک اگر ماری وارد خانه شما شد ب هیچ وجه ب آن اسیب نرسانید زیرا بدشگونی در انتظار شماست و عیلامیان نیز در دوره ای مار را توتم خود داشته و احترام زیادی برایش قائل بودن.