عید تَجَلّی (Epiphany)
عید تَجَلّی
(یا: اپیفانی) عید مسیحی در ۶ ژانویه به مناسبت ورود مغان یا مجوسان به بیت لحم با هدایایی برای عیسی مسیح نوزاد. دوازده روز پس از کریسمس برگزار می شود و پایان بخش جشن های کریسمس و زمان برچیدن آذین ها تا سال بعد است. مجوسان نمایندۀ نخستین غیریهودیاناند که به دیدار عیسی می روند و عید تجلی حکایت از آن می کند که غیریهودیان نیز مشمول رسالت عیسی می شوند. مجوسان هدایای طلا و کندر و مُرّ آوردند و امروزه مردم بسیاری از کشورها در شب پیش از اپیفانی، موسوم به شب دوازدهم، به یکدیگر هدیه می دهند. تعداد هدایا منجر به این باور نادرست شده است که سه مغ یا مجوس به دیدار عیسی رفتند. اگرچه بعدها نام مجوسان ـ کاسپار و مِلکیور و بالتازار ـ در روایات مسیحی هم آمده است، بنابر روایت انجیل متّی (۲: ۱ ـ ۲) فقط چند مجوس که تعداد آنان معلوم نیست پس از دیدن ستاره ای از مشرق آمدند. گمان می رود که احتمالاً آن ها منجمانی از ایران یا جنوب عربستان بودند. مجوسان ابتدا به بیت المقدس (اورشلیم) رفتند و سراغ مولودی را که «پادشاه یهودیان» است گرفتند زیرا که ستارۀ او را در مشرق دیده بودند و برای ستایش او آمده بودند. هدایای طلا و کندر و مرّ پیشکش های گران بهایی درخور شاه آینده بودند و مناسبت آن ها را می توان به این صورت درنظر گرفت: طلا برای شاه؛ کندر برای خدا و مرّ برای تمسیح شاه و تدهین مرده. کندر را در معبدها برای عبادت خداوند می سوزاندند و مسیحیان عیسی را پسر خدا می دانند. تئوفانی نام همین عید در کلیسای ارتُدوکس شرقی است. تئوفانی نشانه سه رویداد در زندگی عیسی است: ستایش مجوسان، تعمید عیسی و نخستین معجزۀ او (مجلس عروسی در قانا، یوحنا ۲؛ ۱ ـ ۱۱). بعضی کلیساهای ارتُدوکس تقویمی قدیم تر دارند و تئوفانی را در ۱۸ ژانویه جشن می گیرند.
عید تَجَلّی
(یا: اپیفانی) عید مسیحی در ۶ ژانویه به مناسبت ورود مغان یا مجوسان به بیت لحم با هدایایی برای عیسی مسیح نوزاد. دوازده روز پس از کریسمس برگزار می شود و پایان بخش جشن های کریسمس و زمان برچیدن آذین ها تا سال بعد است. مجوسان نمایندۀ نخستین غیریهودیاناند که به دیدار عیسی می روند و عید تجلی حکایت از آن می کند که غیریهودیان نیز مشمول رسالت عیسی می شوند. مجوسان هدایای طلا و کندر و مُرّ آوردند و امروزه مردم بسیاری از کشورها در شب پیش از اپیفانی، موسوم به شب دوازدهم، به یکدیگر هدیه می دهند. تعداد هدایا منجر به این باور نادرست شده است که سه مغ یا مجوس به دیدار عیسی رفتند. اگرچه بعدها نام مجوسان ـ کاسپار و مِلکیور و بالتازار ـ در روایات مسیحی هم آمده است، بنابر روایت انجیل متّی (۲: ۱ ـ ۲) فقط چند مجوس که تعداد آنان معلوم نیست پس از دیدن ستاره ای از مشرق آمدند. گمان می رود که احتمالاً آن ها منجمانی از ایران یا جنوب عربستان بودند. مجوسان ابتدا به بیت المقدس (اورشلیم) رفتند و سراغ مولودی را که «پادشاه یهودیان» است گرفتند زیرا که ستارۀ او را در مشرق دیده بودند و برای ستایش او آمده بودند. هدایای طلا و کندر و مرّ پیشکش های گران بهایی درخور شاه آینده بودند و مناسبت آن ها را می توان به این صورت درنظر گرفت: طلا برای شاه؛ کندر برای خدا و مرّ برای تمسیح شاه و تدهین مرده. کندر را در معبدها برای عبادت خداوند می سوزاندند و مسیحیان عیسی را پسر خدا می دانند. تئوفانی نام همین عید در کلیسای ارتُدوکس شرقی است. تئوفانی نشانه سه رویداد در زندگی عیسی است: ستایش مجوسان، تعمید عیسی و نخستین معجزۀ او (مجلس عروسی در قانا، یوحنا ۲؛ ۱ ـ ۱۱). بعضی کلیساهای ارتُدوکس تقویمی قدیم تر دارند و تئوفانی را در ۱۸ ژانویه جشن می گیرند.
wikijoo: عید_تجلی