عکاسی در ایران

دانشنامه آزاد فارسی

عکسی از آقارضا عکاس باشی، موزه عکاس خانه ایران
عکسی از آقارضا عکاس باشی، موزه عکاس خانه ایران
عکسی از آقارضا عکاس باشی، موزه عکاس خانه ایران
عکاسی به طور جدی در دوران سلطنت ناصرالدین شاه به ایران راه یافت. البته قبل از او ملکه ویکتوریا و تزار نیکلای اول هر یک، دستگاهی عکاسی برای محمدشاه فرستادند، و نیکلای پائولف روس در ۱۲۵۸ق، و ژول ریشار فرانسوی در ۱۲۶۰ق، آن ها را به کار انداختند، و از محمد شاه، ناصرالدین میرزا ولیعهد، و خواهرش عزت الدوله، تصاویری بر صفحۀ فلزی ثبت کردند. پس از آن شماری از خارجیان در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه، عکس هایی از مناظر و مردم ایران پدید آوردند. از هنگام گشایش دارالفنون، نخستین گروه معلمان خارجی، یک استودیوی عکاسی، یک داروخانه، و یک آزمایشگاه فیزیک و شیمی در آن دایر کردند. عکاسی از ۱۲۷۶ـ۱۲۷۷ق از برنامه های درسی گروه شیمی دارالفنون شد. چندی نگذشت که عکاسی در دربار ناصری ارج و قرب پیدا کرد، و به فرمان ناصرالدین شاه یک عکاس حرفه ای با نام فرانسیس کارلهیان، برای آموزش علمی این فنّ به ایران دعوت شد، و به یکی از غلام بچگان درباری با نام آقارضا، عکاسی آموخت. آقارضا در ۱۲۸۰ق به لقب عکاس باشی نائل آمد، و نخستین عکاس ایرانی بود که از دستگاه آگراندیسور در ۱۲۸۷ق برای بزرگ نمایی عکس بهره جست. آقارضا مدیر عکاس خانۀ مبارکه در کاخ گلستان بود، و بعدها شاگردش، عباسعلی بیک را واداشت تا عکاس خانه ای برای مردم دایر کند. عکاسی در مصورساختن روزنامه های عصر ناصری نقش بسزایی داشت. نخست از شخص یا منظرۀ دلخواه عکس می گرفتند و سپس نقاش، آن عکس را مقابل آینه می گذاشت و با نگاه کردن به تصویر عکس در آینه، به تصویرگری می پرداخت. به فرمان ناصرالدین شاه برخی افراد مستعد، برای آموزش عکاسی به خارج از کشور اعزام شدند؛ عبدالله میرزا قاجار، و میرزا حسینعلی از آن جمله اند. آنتوان سوروگین از عکاسان نامدار دورۀ قاجار بود. شخص ناصرالدین شاه نیز عکاس قابلی بود. در دورۀ مظفری عکاسی نسبت به دورۀ ناصری افول کرد. با شروع وقایع مشروطه، بار دیگر عکس و عکاسی جانی دوباره گرفت. در دورۀ پهلوی اول نقطۀ شاخصی در عکاسی ایران به چشم نمی خورد. در دورۀ پهلوی دوم و از ۱۳۴۹ش، به همت میرهادی شفائیه در برخی از دانشگاه ها عکاسی تدریس شد. در دورۀ انقلاب، و جنگ عراق علیه ایران عکاسی در ایران توجه بسیاری را برانگیخت. رشتۀ عکاسی از ۱۳۶۲ در مقطع کارشناسی و از ۱۳۷۳ در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های ایران بنیاد نهاده شد. برخی از عکاسان ایرانی جنگ، از عکاسان برجستۀ خبری و فتوژورنالیست های نامدار جهان به شمار می روند. پس از دوم خرداد ۱۳۷۶، با تکثّر مطبوعات و فارغ التحصیلی شمار بسیارِ دانشجویان عکاسی، و نیز فضای باز سیاسی، در عرصۀ عکاسی خبری و مطبوعاتی ایران گام بلندی برداشته شد. نشر نوشته ها و کتاب های عکاسی در ایران تقریباً با ورود پدیدۀ عکاسی به ایران هم زمان است، و تاریخ نشر کهن ترین نوشته در زبان فارسی در باب عکاسی، به پیش از ۱۲۷۴ق باز می گردد؛ لیکن مجله های عکاسی در ایران پس از انقلاب رشد نظرگیری داشته اند، که با مجلۀ مردمک در ۱۳۵۹ آغاز می شود. پس از آن در ۱۳۶۵ مجلۀ عکس منتشر شد که طولانی ترین عمر انتشار را در میان مجلات عکس ایران دارد. برخی از دیگر مجله های عکاسی عبارت اند از مجلۀ تصویر (۱۳۷۱)، فصلنامۀ عکسنامه(۱۳۷۷)، دوربین عکاسی (۱۳۸۱)، حرفه: هنرمند ـ فصلنامه ای در باب عکاسی، نقاشی و سینما ـ (۱۳۸۱)، و فصلنامۀ عکاسی خلاق (۱۳۸۲). مجلۀ تصویر پیش از انقلاب منتشر می شد (۱۳۵۱ـ۱۳۵۳).

پیشنهاد کاربران

پیدایش عکاسی و گسترش روش های گوناگون آن در ایران، با اختلاف حدود سه سال از اعلام موجودیت عکاسی در فرانسه روی داده است. صنعت عکاسی بر روی کاغذ حساس در سال ۱۸۳۹ میلادی به وجود آمد و در سال ۱۸۴۱ میلادی پلاک های شیشه برای عکاسی اختراع گردید و از نمونه موجود این اختراعات و همه ی انواع وسایل عکسبرداری دو تا سه سال پس از اینکه به بازار می آمد به طور هدیه بدست پادشاه ایران می رسید. صنعت عکاسی در ایران با ظهور شبکه های اجتماعی به رونق گسترده ای دست یافته است.
...
[مشاهده متن کامل]

نخستین دستگاه های عکاسی به روش داگرئوتیپ، به در خواست محمد شاه قاجار از کشورهای روسیه و انگلیس به دربار ایران وارد شد. دستگاه های عکسبرداری روسیه که هدیه امپراتور بود، زودتر رسید و نیکلای پاولوف دیپلمات جوان روس که به این منظور تعلیم عکاسی دیده بود، این دستگاه ها را به تهران آورد و در اواسط دسامبر ۱۸۴۲ م مطابق پایان آذر ۱۲۲۱ه‍. ش نخستین عکسبرداری در ایران را انجام داد. ملک قاسم میرزا شاهزاده ایرانی و ژول ریشار فرانسوی نیز از جمله پیشروانی هستند که در ایران، به شیوه داگرئوتیپ، عکسبرداری کرده اند. با اطلاعاتی که از کتاب مقالات گوناگون تألیف دکتر خلیل خان اعلم الدوله ثقفی از یادداشت های ریشار خان، اولین عکاسی که اعتماد السلطنه از او نام برده حاصل می شود این است که اولین عکسبرداری بر روی صفحه نقره در سال ۱۲۶۰ هجری قمری در تبریز، زمانی که ناصرالدین میرزا ولیعهد بود انجام شده است. این دو دستگاه دوربین داگرئوتیپ یکی اهدایی از طرف ملکه انگلیس و دیگری هدیه امپراتور روسیه بودند. به جز یک عکس، هیچ کدام از عکس های داگرئوتیپ ایرانی، باقی نمانده اند اما برخی از آنها از جمله پرتره محمد شاه و ناصرالدین میرزای ولیعهد به دست کمال الملک رسیده و او از روی آنها پرتره های نقاشی خلق کرده است.
در سال های آغازین پیدایش عکاسی در ایران برخی از اروپاییانی که در مشاغل گوناگون در استخدام دولت ایران بودند نیز به تجربیاتی اندک در این زمینه دست زدند. این افراد اغلب معلمان رشته های مختلف دارالفنون بودند که مدرسه ای فنی برای تربیت افسران، مهندسان نظامی و غیرنظامی، پزشکان و مترجمان زبان های خارجی به شمار می آمد و به دست امیرکبیر پایه ریزی و در سال ۱۸۵۰ م تأسیس شده بود.
عکاسان ایرانی نیز هم زمان با سال های اولیه پیدایش عکاسی در ایران دست به کار شدند و به تصویر جنبه های گوناگون زندگی مردم در دوران قاجار پرداختند. برای نمونه می توان به نام های زیر اشاره کرد:

عکاسی در ایران
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/عکاسی_در_ایران

بپرس