عمومیت تحدی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عمومیت تحدی (قرآن). تحدی که در واقع یک نوع رقابت می باشد و خداوند در مواردی تحدی کرده است که این تحدی قرآن برای همه افراد بوده است.
قرآن، برای همه افراد تحدی کرده است و فرموده هر کس می تواند یک آیه مثل من بیاورد در آنجا که می فرماید:وان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسورة من مثله وادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صـدقین.و اگر در باره آنچه بر بنده خود (= پیامبر ) نازل کرده ایم شک و تردید دارید، (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید؛ و گواهان خود را - غیر خدا - برای این کار، فرا خوانید اگر راست می گویید!
قرآن معجزه جاودانی پیامبر
از میان معجزات و خارق عاداتی که از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله صادر شده قرآن برترین سند زنده حقانیت او است.قرآن کتابی است فوق افکار بشر، کسی تا کنون نتوانسته کتابی همانند آن را بیاورد، این کتاب یک معجزه بزرگ آسمانی است.علت اینکه قرآن به عنوان سند زنده حقانیت پیامبر اسلام ص و معجزه بزرگ او از میان تمام معجزاتش برگزیده شده این است که قرآن معجزه ای است" گویا"،" جاودانی"،" جهانی"، و" روحانی".پیامبران پیشین می بایست همراه معجزات خود باشند و برای اثبات اعجاز آنها مخالفان را دعوت به مقابله به مثل کنند، در حقیقت معجزات آنها خود زبان نداشت و گفتار پیامبران، آن را تکمیل می کرد، این گفته در مورد معجزات دیگر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله غیر از قرآن نیز صادق است.ولی قرآن یک معجزه گویا است، نیازی به معرفی ندارد، خودش به سوی خود دعوت می کند، مخالفان را به مبارزه می خواند محکوم می سازد، و از میدان مبارزه، پیروز، بیرون می آید، لذا پس از گذشت قرنها از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله همانند زمان حیات او، به دعوت خود ادامه می دهد، هم دین است و هم معجزه ، هم قانون است و هم سند قانون. ام یقولون افتره قل فاتوا بسورة مثله وادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صـدقین.آیا آنها می گویند: «او قرآن را بدروغ به خدا نسبت داده است»؟! بگو: «اگر راست می گویید، یک سوره همانند آن بیاورید؛ و غیر از خدا، هر کس را می توانید (به یاری) طلبید!» ام یقولون افتره قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریـت وادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صـدقین.آنها می گویند: «او به دروغ این (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگی است)!» بگو: «اگر راست می گویید، شما هم ده سوره ساختگی همانند این قرآن بیاورید؛ و تمام کسانی را که می توانید -غیر از خدا- (برای این کار) دعوت کنید!» .
دیدگاه علامه طباطبائی
((قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریات )) - در این کلام تحدی واضحی است و به روشنی می فرماید: اگر قرآن را افتراء میدانید، شما هم این افتراء را ببندید، و ده سوره مثل قرآن از پیش خود ساخته و پرداخته کرده به افتراء به خدا نسبت بدهید. و ضمیر در کلمه ((مثله )) به قرآن و یا به این سوره به اعتبار اینکه قرآن است برمیگردد، و حرف ((فاء)) در کلمه ((فاتوا)) تفریع این صیغه امر بر کلمه ((افتراء)) را میرساند، (میفرماید: حالا که قرآن را افتراء میدانید پس بیاورید...)، و در این کلام حذف و ایصالی به کار رفته تا رعایت کوتاه گوئی شده باشد، و تقدیر کلام چنین است : ((قل لهم ان کان هذا القرآن مما افتریته علی اللّه و کان من عندی و کان من الجائز ان یاتی بمثله غیری فان کنتم صادقین فی دعواکم و مجدین غیر هازلین فاتوا بعشر سور مثله مفتریات - به آنان بگو: اگر این قرآن افترائی است که من به خدا بسته ام ، و کلامی است که خود من آن را ساخته و پرداخته ام و چیزی است که می شود غیر من نیز مثل آن را ساخته و پرداخته کند، در صورتی که در این گفتار خود، صادق و جدی هستید و شوخی نمیکنید ده سوره مثل آن را بیاورید و به خدا افتراء ببندید)) و اگر به تنهائی نتوانستید از کسانی دیگر - به جز خدا - از قبیل خدایان خود که گمان می کنید معبود شما هستند و در هنگام حاجت به آنها متوسل میشوید استعانت بجویید، تا همه اسباب و وسایل برایتان جمع و جور شود و احدی از آنهائی که احتمال میدهید کمکش مؤ ثر باشد و سودی برایتان داشته باشد باقی نماند، چون اگر قرآن کریم ساخته و پرداخته یک فرد انسان باشد، باید انسانهای دیگر نیز بتوانند نظیر آن را بیاورند. قل لئن اجتمعت الانس والجن علی ان یاتوا بمثل هـذا القرءان لایاتون بمثله ولو کان بعضهم لبعض ظهیرا.بگو: «اگر انسانها و پریان (جن و انس) اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد؛ هر چند یکدیگر را (در این کار) کمک کنند.

پیشنهاد کاربران

بپرس