عمامه پرانی یکی از روش های اعتراض است که در خیزش ۱۴۰۱ ایران با هدف تحقیر نظام جمهوری اسلامی و روحانیون شیعه ( آخوندها ) و اعلام انزجار از آن ها انجام می شد. این عمل، به شیوهٔ انداختن عمامه از سر روحانیون و گرفتن فیلم و پخش آن در فضای مجازی، صورت می پذیرد.
... [مشاهده متن کامل]
سید روح الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران، اولین کسی بود که علیه روحانیونی که وی آنها را «آخوندهای درباری» و «آخوندهای فاسد» می نامید، سخنرانی کرد و خواستار برداشتن عمامهٔ آنها شد. در پی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران، جوانان پویشی ایجاد کردند که هدف آن برانداختن عمامه از سر روحانیون در خیابان و فیلم برداری از این عمل است.
عبا و عمامه لباسی است که توسط روحانیون مسلمان و نیز طلبه ها به تن می شود و به عقیدهٔ برخی لباس محمد، پیامبر اسلام، است و برای روحانیون حرمت دارد. بر اساس گزارش عصر ایران، و بر طبق قانون مصوب ۱۳۷۹ توسط شورای عالی حوزه های علمیه؛ طلابی که می خواهند لباس روحانیت به تن کنند، باید از واحد معاونت تهذیب حوزه های علمیه، تاییده و جوازی موسوم به «جواز تلبس» داشته باشند.
روح الله خمینی، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، اولین کسی بود که در یک سخنرانی علیه روحانیونی که وی آنها را «آخوندهای درباری» و «آخوندهای فاسد» نامید، خواستار برداشتن عمامه آنها شد. او در دوران تبعید، در شهر نجف عراق، گفته بود: «جوان های ما عمامه آخوندهایی که به نام فقهای اسلام در جامعه مسلمین ایجاد مفسده می کنند را بردارند، لازم نیست آنها را خیلی کتک بزنند! لیکن عمامه هایشان را بردارند»
محسن رفیق دوست، رئیس پیشین بنیاد مستضعفان، از جمله جوانانی بود که تحت تأثیر سخنان خمینی قرار گرفت و تلاش کرد تا عمامه جواد مناقبی نوایی، استاد فلسفه اسلامی و مشهور به «واعظ» را بردارد.
در سال های پس از انقلاب ۱۳۵۷، چند عمامه پرانی توسط طرفداران حکومت انجام شد. نخستین مورد در سال ۱۳۶۴ در شیراز و پس از کشته شدن عبدالحسین دستغیب که محی الدین حائری از سوی خمینی امام جمعه شیراز شد. درحالی که احمد جنتی برای رفع اختلاف میان طلاب هوادار دستغیب و حائری به روی منبر رفت، طلاب طرفدار دستغیب، عمامه او را به زمین پرت کردند. در بهمن ماه ۱۳۷۷ هادی خامنه ای، مشاور رئیس جمهور وقت و مدیرمسئول روزنامه جهان اسلام در شهر قم مورد حمله قرار گرفته و عمامه او در جریان این حمله از سرش افتاد.
... [مشاهده متن کامل]
سید روح الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران، اولین کسی بود که علیه روحانیونی که وی آنها را «آخوندهای درباری» و «آخوندهای فاسد» می نامید، سخنرانی کرد و خواستار برداشتن عمامهٔ آنها شد. در پی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران، جوانان پویشی ایجاد کردند که هدف آن برانداختن عمامه از سر روحانیون در خیابان و فیلم برداری از این عمل است.
عبا و عمامه لباسی است که توسط روحانیون مسلمان و نیز طلبه ها به تن می شود و به عقیدهٔ برخی لباس محمد، پیامبر اسلام، است و برای روحانیون حرمت دارد. بر اساس گزارش عصر ایران، و بر طبق قانون مصوب ۱۳۷۹ توسط شورای عالی حوزه های علمیه؛ طلابی که می خواهند لباس روحانیت به تن کنند، باید از واحد معاونت تهذیب حوزه های علمیه، تاییده و جوازی موسوم به «جواز تلبس» داشته باشند.
روح الله خمینی، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، اولین کسی بود که در یک سخنرانی علیه روحانیونی که وی آنها را «آخوندهای درباری» و «آخوندهای فاسد» نامید، خواستار برداشتن عمامه آنها شد. او در دوران تبعید، در شهر نجف عراق، گفته بود: «جوان های ما عمامه آخوندهایی که به نام فقهای اسلام در جامعه مسلمین ایجاد مفسده می کنند را بردارند، لازم نیست آنها را خیلی کتک بزنند! لیکن عمامه هایشان را بردارند»
محسن رفیق دوست، رئیس پیشین بنیاد مستضعفان، از جمله جوانانی بود که تحت تأثیر سخنان خمینی قرار گرفت و تلاش کرد تا عمامه جواد مناقبی نوایی، استاد فلسفه اسلامی و مشهور به «واعظ» را بردارد.
در سال های پس از انقلاب ۱۳۵۷، چند عمامه پرانی توسط طرفداران حکومت انجام شد. نخستین مورد در سال ۱۳۶۴ در شیراز و پس از کشته شدن عبدالحسین دستغیب که محی الدین حائری از سوی خمینی امام جمعه شیراز شد. درحالی که احمد جنتی برای رفع اختلاف میان طلاب هوادار دستغیب و حائری به روی منبر رفت، طلاب طرفدار دستغیب، عمامه او را به زمین پرت کردند. در بهمن ماه ۱۳۷۷ هادی خامنه ای، مشاور رئیس جمهور وقت و مدیرمسئول روزنامه جهان اسلام در شهر قم مورد حمله قرار گرفته و عمامه او در جریان این حمله از سرش افتاد.
عمامه پرانی حرکتی اعتراضی نسبت به مقابله با نوع لباس پوشیدن خانم هاست.
این حرکت نوعی مقابله به مثل هست
چهل سال به نوع پوشش خانم ها توهین و دست درازی شده
عمامه پرانی اقدامی زشت برای نشان دادن رفتار توهین امیز جمهوری اسلامیست
این حرکت نوعی مقابله به مثل هست
چهل سال به نوع پوشش خانم ها توهین و دست درازی شده
عمامه پرانی اقدامی زشت برای نشان دادن رفتار توهین امیز جمهوری اسلامیست
کسانی اینجا بر علیه عمامه و حجاب و دیانت مطلب نوشته اند که خودشان با نام محمد و رضا و روحانی و. . . نامیده شده اند! از این تناقض آشکارتر؟!! دین در رگ و ریشه ایرانیست چطور میتوانید وجود آن را انکار کنید؟؟!
... [مشاهده متن کامل]
چطور ممکن است بدون امام حسین و حضرت ابالفضل، ایران را تصور کرد؟! هرچند صدها سالست که این دین در قلبهای ایرانیهاست و مثل قوم مغول هم نتوانسته اند آن را از ما بگیرند چه برسد به بی بی سی انگلیسی و اینترنشنال سعودی و دشمنان قسم خورده دیگر ! این نسل هم میرود و همچنان امام حسین در جان ایرانیها می ماند
... [مشاهده متن کامل]
چطور ممکن است بدون امام حسین و حضرت ابالفضل، ایران را تصور کرد؟! هرچند صدها سالست که این دین در قلبهای ایرانیهاست و مثل قوم مغول هم نتوانسته اند آن را از ما بگیرند چه برسد به بی بی سی انگلیسی و اینترنشنال سعودی و دشمنان قسم خورده دیگر ! این نسل هم میرود و همچنان امام حسین در جان ایرانیها می ماند
جنبش �عمامه پرانی� در کنار جنبش �حجاب سوزی� دو پدیدۀ پُرمعنای جنبش سراسری کنونی اند. هر دوی آن ها بنیاد های رژیم را نشانه رفته اند. حجاب اجباری یکی از ارکان جمهوری اسلامی است و بیشتر کارشناسان بر این باورند
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
که اگر رژیم در این عرصه عقب نشینی کند حکم مرگ خود را امضا کرده است. اما جنبش عمامه پرانی معنای تاریخی عمیق تر و وسیع تری دارد. این جنبش هستیِ نهاد دیانت را نشانه گرفته است.
عمامه پرانی یکی از روش های اعتراض در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران است که با هدف انتقاد به نظام جمهوری اسلامی و روحانیون و اعلام انزجار از آن ها انجام می شود. این عمل، به شیوهٔ پراندن عمامه از سر روحانیون ( اغلب به طور غیرمنتظره و در خیابان ) انجام می شود.
حکومت جلوی بی بند و باری را گرفته است، حال عده ای که از این موضوع ناراحتند، توهین به روحانیت مظلوم را چاره عقده گشایی خود دیده اند.
همه جا باید دروغ بنویسین! عمامه پرانی نتیجه سال ها توهین حکومت بر تمام اقشار مردم است! تمام.
نوعی حرکت زشت از جانب انسانهایی که مدعی انددینشان انسانیت است، که نمی داند آخوندی که پیاده و تنها بدون محافظ درخیابان راه می رود، هیچ جای مملکت کاره ای نیست.