علیقلی جدیدالاسلام

پیشنهاد کاربران

آنتونین عیسوی ( درگذشت ۱۷۲۲ ) یک شخصیت پرتغالی بود که در اواخر قرن ۱۷ و اوایل قرن ۱۸ میلادی در ایران زندگی می کرد. او که به عنوان راهب صومعه و مبلغ آگوستینی به ایران آمده بود، در اوایل سلطنت شاه سلطان حسین به اسلام شیعه گروید و علیقلی جدید الاسلام نام گرفت. او بعدها به ترویج دهندهٔ مذهب شیعه و همچنین یک «جنگجوی بزرگ» علیه مسیحیت، تصوف، یهودیت، اهل سنت، فیلسوفان و ضد آنها تبدیل شد. علاوه بر این، پس از تبدیل، او به عنوان مترجم رسمی در دادگاه سلطنتی اصفهان خدمت می کرد. جدیدالاسلام در اواخر قرن هفدهم میلادی یکی از کسانی در ایران بود که «به حمایت از مکتب محافظه کارانه مجلسی برخاست».
...
[مشاهده متن کامل]

جزئیات زیادی دربارهٔ زندگی علیقلی در دست نیست. او در نیمه دوم قرن ۱۷ در پرتغال متولد شد و در اصل یک کشیش مسیحی آگوستین و آنتونین عیسوی نام داشت. او در سال ۱۶۹۱، وارد اصفهان، پایتخت سلطنتی صفوی شد. در ابتدا او در خدمت گاسپارس دو رئیس، سپس سرهنگ صومعه آگاتینین شهر، خدمت می کرد. او گزارش کرد که نقش مهمی در برقراری ارتباط بین دیپلماتهای پرتغالی و دولت شاه در هنگام تلاش برای اتحاد پرتغالی ایران با سلطان عمان در خلیج فارس دارد.
او در اوایل سلطنت اولیه شاه سلطان حسین به اسلام شیعه گروید و علیقلی جدید الاسلام نام گرفت. هیچ توافقی در تاریخ تغییر مذهب وجود ندارد. رضا پورجوادی و سابین اشمیتک ( ۲۰۰۹ ) معتقدند که او در سال ۱۶۹۶ شیعه شد در حالی که به نظر جوائو تلسو کونا ( ۲۰۰۹ ) ، عباس امانت ( ۲۰۱۷ ) و جورجیو روتا ( ۲۰۱۷ ) در سال ۱۶۹۷ تبدیل شد. با توجه به آلبرتو تیبروسیو ( ۲۰۱۸ ) ، «قطعاً بین سال های ۱۶۹۴ و ۱۶۹۷ بوده است». دلیلی دقیق برای تبدیلش ناشناخته است. با این حال، او پس از مدت طولانی سکونت در اصفهان از تبلیغ مسیحیت ناامید شده است. علیقلی جدید الاسلام شباهت هایی به همکار سابق آگوستینی خود، مانوئل دو سانتا ماریا دارد که در ایران زندگی می کرد و پس از پذیرفتن شیعه اسلام نام حسن بلقی نام گرفت.
او پس از تغییر دین، به عنوان یک متعهد برای شیعیان اسلام و همچنین یک "جنگجوی بزرگ" علیه مسیحیت، تصوف و یهودیت تبدیل شد. عباس امانت اضافه می کند که در یکی از آثار مهم او، " سیف المؤمنین فی قال المشروکین"، علیقلی نه تنها "حملهٔ خشونت آمیز به مسیحیان، یهودیان و سنی ها، بلکه فلاسفه ها را نیز انجام داد" صوفیان، و انتونی ها ". علاوه بر این، او به عنوان مترجم و مترجم زبان های اروپایی، در دادگاه شاه اصفهان، به حکومت خدمت می کرد. علیقلی یکی از اواخر قرن بیستم در ایران بود که "به بازنویسی مکتب محافظه کار مجلسی کمک کرد"؛ انتصاب او به عنوان شاهزاده سلطنتی صفوف گرایش غالب نژادپرستانه دولت صفوی را تأیید کرد. تیبروسیو اشاره می کند که بر اساس یک منبع، علیقلی ممکن است در آزار و اذیت خانواده خانواده شهروندان ارمنی کاتولیک نقش داشته باشد. او حداقل در یکی از آثار او، اطلاعات مفصلی از تاریخ فکری شیعه را نشان داد که همچنین مورخان کلیسایی را به آن اشاره کرد. با این وجود، تمام نوشته های او در دست نیست، و آن دستها از آثار که نجات یافته اند، به درستی حفظ نمی شوند.

علیقلی جدیدالاسلام
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/علیقلی_جدیدالاسلام

بپرس