علیرضا کاوه Alireza Kaveh پژوهشگر، نویسنده، بازیگر و کارگردان سینما است که از سال ۱۳۷۱ در نشریات ماهنامه فیلم، دنیای تصویر، فیلم و سینما، فارابی، صنعت سینما، نقد سینما، هفته نامه سینما … مقاله نوشته است.
... [مشاهده متن کامل]
او دانش آموختهٔ کارشناسی ارشد سینما و عضو خانه ی سینما است؛ مؤلف کتاب های «گونهٔ سینمایی» با زیرعنوان لحن و نظام ارزشی، «چنین سیاه آینه ای» تحلیل و بررسی سینمایی نوآر، «تقسیم بندی سینمایی» با زیرعنوان گونه، سبک، قالب، سنت، کتاب «هفت گونه سینما» ( در چهار جلد ) و کتاب «بینندهٔ فیلم» و آثار دیگری.
در مقدمهٔ کتاب بینندهٔ فیلم آمده است که این کتاب براساس پایان نامهٔ کارشناسی ارشد، با عنوان بیننده بسان آفریننده، به استاد راهنمایی دکتر احمد الستی تنظیم شده و این نظریه ای است بومی با اتکا به میترا، خدای ایرانی، که همه چیز را می بیند، . .
کتاب «بهرام بیضایی و وقتی همه خوابیم» به اهتمام علیرضا کاوه منتشر شده است و خود او در این کتاب دو مصاحبه با بیضایی و دو نقد را در کنار آثار دیگری از نویسندگان دارد.
از جمله فیلم هایی که او بازی کرده است: کتاب آشپزی ( سیاوش افشار ۱۳۹۷ ) و روزی روزگاری سینما ( احمد یاوری ۱۳۸۷ ) .
فیلم مستند پژوهشی «تاریخ سینما تاریخ بینندگی» ( ۱۳۹۶ ) ازشمار فیلم هایی است که او کارگردانی کرده. این مستند براساس پژوهش دو هزار صفحه ای منتشر نشده ای از کاوه در مورد قدمت سینما در اعصار کهن و پیش از قرن نوزده میلادی، اختراع عکس و به کارگیری برق صنعتی تهیه شده، در این پژوهش نویسنده بین «فیلم» و “سینماً به عنوان دو مفهوم تفاوت قایل شده است.
گونه سینمایی لحن و نظام ارزشی روزنه کار
چنین سیاه آینهٔ روزنه کار
بینندهٔ فیلم روزنه کار
تقسیم بندی سینمایی روزنه کار
بهرام بیضایی و وقتی همه خوابیم نشر نیلا
هفت گونه سینما ( مجموعهٔ چهار جلدی ) روزنه کار
مدیر کانون فیلم دانشگاه علم و صنعت ایران ۱۳۶۸–۷۱
عکاس و مسوول صفحهٔ هنری نشریهٔ آفرینش ۱۳۷۹–۷۱
معرفی فیلم های جشنوارهٔ جهانی فجر
مدیر کانون فیلم آفرینش ۱۳۷۱
مدیر روابط عمومی فرهنگسرای اشراق ۱۳۷۵–۷۶
مدیر فرهنگسرای حکیمیه ۱۳۷۷–۸۲
مدیر فرهنگسرای نوجوان ۱۳۸۳–۸۴
... [مشاهده متن کامل]
او دانش آموختهٔ کارشناسی ارشد سینما و عضو خانه ی سینما است؛ مؤلف کتاب های «گونهٔ سینمایی» با زیرعنوان لحن و نظام ارزشی، «چنین سیاه آینه ای» تحلیل و بررسی سینمایی نوآر، «تقسیم بندی سینمایی» با زیرعنوان گونه، سبک، قالب، سنت، کتاب «هفت گونه سینما» ( در چهار جلد ) و کتاب «بینندهٔ فیلم» و آثار دیگری.
در مقدمهٔ کتاب بینندهٔ فیلم آمده است که این کتاب براساس پایان نامهٔ کارشناسی ارشد، با عنوان بیننده بسان آفریننده، به استاد راهنمایی دکتر احمد الستی تنظیم شده و این نظریه ای است بومی با اتکا به میترا، خدای ایرانی، که همه چیز را می بیند، . .
کتاب «بهرام بیضایی و وقتی همه خوابیم» به اهتمام علیرضا کاوه منتشر شده است و خود او در این کتاب دو مصاحبه با بیضایی و دو نقد را در کنار آثار دیگری از نویسندگان دارد.
از جمله فیلم هایی که او بازی کرده است: کتاب آشپزی ( سیاوش افشار ۱۳۹۷ ) و روزی روزگاری سینما ( احمد یاوری ۱۳۸۷ ) .
فیلم مستند پژوهشی «تاریخ سینما تاریخ بینندگی» ( ۱۳۹۶ ) ازشمار فیلم هایی است که او کارگردانی کرده. این مستند براساس پژوهش دو هزار صفحه ای منتشر نشده ای از کاوه در مورد قدمت سینما در اعصار کهن و پیش از قرن نوزده میلادی، اختراع عکس و به کارگیری برق صنعتی تهیه شده، در این پژوهش نویسنده بین «فیلم» و “سینماً به عنوان دو مفهوم تفاوت قایل شده است.
گونه سینمایی لحن و نظام ارزشی روزنه کار
چنین سیاه آینهٔ روزنه کار
بینندهٔ فیلم روزنه کار
تقسیم بندی سینمایی روزنه کار
بهرام بیضایی و وقتی همه خوابیم نشر نیلا
هفت گونه سینما ( مجموعهٔ چهار جلدی ) روزنه کار
مدیر کانون فیلم دانشگاه علم و صنعت ایران ۱۳۶۸–۷۱
عکاس و مسوول صفحهٔ هنری نشریهٔ آفرینش ۱۳۷۹–۷۱
معرفی فیلم های جشنوارهٔ جهانی فجر
مدیر کانون فیلم آفرینش ۱۳۷۱
مدیر روابط عمومی فرهنگسرای اشراق ۱۳۷۵–۷۶
مدیر فرهنگسرای حکیمیه ۱۳۷۷–۸۲
مدیر فرهنگسرای نوجوان ۱۳۸۳–۸۴