سرتیپ خلبان علی اشرف بهرامی پناه ( ۱۳۳۳ در کرمانشاه - ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ) یکی از خلبانان نیروی هوایی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران است.
علی اشرف بهرامی پناه در سال ۱۳۳۳ در شهر کرمانشاه در یک خانوادۀ نظامی به دنیا آمد. پدر او عضو ارتش بود، اما با نظامی شدن فرزندش مخالف بود. بااین حال علی اشرف بهرامی پناه که به خلبانی علاقه مند بود، در سن جوانی وارد ارتش شد. او همزمان با تحصیلات متوسطه، زبان انگلیسی را در سطح پیشرفته فرا گرفت و با مدرک دیپلم وارد دانشکده ی افسری نیروی زمینی در تهران شد. پس از ورود به دانشکده ی افسری، پس از سه سال تحصیل در رستۀ توپخانه و رسیدن به درجه ی ستوان دومی، نیروی هوایی طی نامه ای تعدادی از افراد را برای گذراندن دوره ی خلبانی درخواست کرده که او با توجه به علاقه ی شدید به خلبانی، داوطلب می شود.
... [مشاهده متن کامل]
در سال ۱۳۵۵، علی اشرف بهرامی پناه به آمریکا اعزام شد. دوره های آموزشی وی در آمریکا بدین شرح است:
• دریافت نمره ی ۹۳ در امتحان اول زبان.
• ۲۶ سورتی پرواز با هواپیمای سسنا تی - ۴۱ مسکالرو: خودش می گوید: «من فقط ۱۷ سورتی پرواز را تمام کرده بودم که معلم آموزش گفت بیشتر از این نیاز نیست، پرواز شما مورد تأیید است. ».
• ۹۵ ساعت پرواز با سسنا تی - ۳۷ تویت: برای بهرامی پناه تنها به مدت ۸۳ ساعت انجام شد.
• پرواز با مافوق صوت نورثروپ تی - ۳۸ تالون: وی و خلبان ایرانی دیگر، وثوق محمدی، پس از ۱۷ ماه ( در حالی که ۲ سال تعیین شده بود ) دوره ی تی - ۳۸ را هم گذراندند.
وی شاگرد ممتاز استاد سخت گیر آمریکایی به نام جیمز سیلیکون بوده است که همهٔ دوره های حرفه ای آکادمیک خلبانی ایالات متحده آمریکا را با نمرهٔ ۱۰۰ گذرانده است. او پس از نپذیرفتن پیشنهاد ایالات متحده آمریکا مبنی بر اقامت و دریافت امتیازات بسیار در آن کشور به ایران باز می گردد. بهرامی پناه یکی از دارندگان عنوان خلبانی و رزم خلبانی یعنی Topgun ( در اصل برنامهٔ آموزش تاکتیکی جنگندهی تهاجمی نیروی دریایی ایالات متحده ( به انگلیسی: United States Navy Strike Fighter Tactics Instructor program ) است ) در تاریخ نیروی هوایی ایران است. وی دارندهٔ دومین رکورد ساعت های پروازی پیاپی بدون توقف عملیاتی در جنگ است که پس از زدن این رکورد بسیارسخت و سنگین، ۴۰٪ شنوایی گوش راست خود را از دست داد.
علی اشرف بهرامی پناه در سال ۱۳۳۳ در شهر کرمانشاه در یک خانوادۀ نظامی به دنیا آمد. پدر او عضو ارتش بود، اما با نظامی شدن فرزندش مخالف بود. بااین حال علی اشرف بهرامی پناه که به خلبانی علاقه مند بود، در سن جوانی وارد ارتش شد. او همزمان با تحصیلات متوسطه، زبان انگلیسی را در سطح پیشرفته فرا گرفت و با مدرک دیپلم وارد دانشکده ی افسری نیروی زمینی در تهران شد. پس از ورود به دانشکده ی افسری، پس از سه سال تحصیل در رستۀ توپخانه و رسیدن به درجه ی ستوان دومی، نیروی هوایی طی نامه ای تعدادی از افراد را برای گذراندن دوره ی خلبانی درخواست کرده که او با توجه به علاقه ی شدید به خلبانی، داوطلب می شود.
... [مشاهده متن کامل]
در سال ۱۳۵۵، علی اشرف بهرامی پناه به آمریکا اعزام شد. دوره های آموزشی وی در آمریکا بدین شرح است:
• دریافت نمره ی ۹۳ در امتحان اول زبان.
• ۲۶ سورتی پرواز با هواپیمای سسنا تی - ۴۱ مسکالرو: خودش می گوید: «من فقط ۱۷ سورتی پرواز را تمام کرده بودم که معلم آموزش گفت بیشتر از این نیاز نیست، پرواز شما مورد تأیید است. ».
• ۹۵ ساعت پرواز با سسنا تی - ۳۷ تویت: برای بهرامی پناه تنها به مدت ۸۳ ساعت انجام شد.
• پرواز با مافوق صوت نورثروپ تی - ۳۸ تالون: وی و خلبان ایرانی دیگر، وثوق محمدی، پس از ۱۷ ماه ( در حالی که ۲ سال تعیین شده بود ) دوره ی تی - ۳۸ را هم گذراندند.
وی شاگرد ممتاز استاد سخت گیر آمریکایی به نام جیمز سیلیکون بوده است که همهٔ دوره های حرفه ای آکادمیک خلبانی ایالات متحده آمریکا را با نمرهٔ ۱۰۰ گذرانده است. او پس از نپذیرفتن پیشنهاد ایالات متحده آمریکا مبنی بر اقامت و دریافت امتیازات بسیار در آن کشور به ایران باز می گردد. بهرامی پناه یکی از دارندگان عنوان خلبانی و رزم خلبانی یعنی Topgun ( در اصل برنامهٔ آموزش تاکتیکی جنگندهی تهاجمی نیروی دریایی ایالات متحده ( به انگلیسی: United States Navy Strike Fighter Tactics Instructor program ) است ) در تاریخ نیروی هوایی ایران است. وی دارندهٔ دومین رکورد ساعت های پروازی پیاپی بدون توقف عملیاتی در جنگ است که پس از زدن این رکورد بسیارسخت و سنگین، ۴۰٪ شنوایی گوش راست خود را از دست داد.