[ویکی نور] علوم قرآن در تفسیر المیزان و آثار علامه طباطبایی قدس سره. علوم قرآن در تفسیر المیزان ، اثر محمدباقر ملکیان (متولد اصفهان، 1342ش) است. نویسنده در اثر حاضر، مباحث گوناگون علوم قرآن (مانند تعریف و تاریخ علوم قرآن، معنا و موارد استعمال کلمه وحى، وجوهى در تفسیر انزال وحى بر قلب پیامبر(ص)، مصونیت وحى از خطا، اعجاز قرآن، اشکال بر ادعاى عدم اختلاف در قرآن و پاسخ آن، شبهه نسخ و اختلاف در قرآن، تحدى قرآن به علم، اخبار غیبى و بلاغت، نمونه هایى از معارضاتى که با قرآن شده، مصونیت قرآن از تحریف، فرق بین انزال و تنزیل، وجه تسمیه قرآن، نظریه صرفه، علت اختلاف موارد تحدى، روش تفسیرى و طبقات مفسرین، منظور از تفسیر به رأى، اقوال مختلف در تفسیر محکم و متشابه، مراد از هفت حرف و...) را از منظر تفسیر المیزان و دیگر آثار علامه سید محمدحسین طباطبایى (تبریز 1282، 1360ش، قم) گزارش کرده و توضیح داده است. نام کامل کتاب عبارت است از: «علوم قرآن در تفسیر المیزان و آثار علامه طباطبایى(قدس سره)».
کتاب حاضر، از مقدمه نویسنده و متن اصلى (شامل ده ها مبحث) تشکیل شده است. روش نویسنده در واقع در این اثر عبارت است از گزارش توصیفى از مباحثى که علامه طباطبایى در آثار خودش در مورد مسائل علوم قرآن مطرح کرده است.
همان طور که نویسنده محترم نیز بیان کرده، نظم مشخصى در بین مطالب کتاب و طبقه بندى آن وجود ندارد، جز آنکه ارتباط موضوعى بین مطالب کتاب برقرار است و همه بحث ها به صورتى به علوم قرآن مربوط مى شود.
هرچند درباره محتواى این اثر، گفتنى ها فراوان است، ولى به جهت ضیق مجال به بیان چند مطلب اکتفا مى شود:
براى کتاب حاضر، فهرست مطالبو همچنین فهرست منابعفراهم شده است، ولى متأسفانه فهرست هاى فنى (مانند آیات، روایات، اعلام، اصطلاحات و...) تنظیم نشده است. کتاب حاضر، مستند است و نویسنده ارجاعاتش را به صورت پاورقى آورده است. در این پاورقى ها نام و نشان آیات را مشخص کردهو منابعش را با ذکر شماره جلد و صفحه یادآور شدهو گاه توضیحى افزوده است، ولى با بررسى اجمالى، هیچ پاورقى انتقادى مشاهده نشد.
کتاب حاضر، از مقدمه نویسنده و متن اصلى (شامل ده ها مبحث) تشکیل شده است. روش نویسنده در واقع در این اثر عبارت است از گزارش توصیفى از مباحثى که علامه طباطبایى در آثار خودش در مورد مسائل علوم قرآن مطرح کرده است.
همان طور که نویسنده محترم نیز بیان کرده، نظم مشخصى در بین مطالب کتاب و طبقه بندى آن وجود ندارد، جز آنکه ارتباط موضوعى بین مطالب کتاب برقرار است و همه بحث ها به صورتى به علوم قرآن مربوط مى شود.
هرچند درباره محتواى این اثر، گفتنى ها فراوان است، ولى به جهت ضیق مجال به بیان چند مطلب اکتفا مى شود:
براى کتاب حاضر، فهرست مطالبو همچنین فهرست منابعفراهم شده است، ولى متأسفانه فهرست هاى فنى (مانند آیات، روایات، اعلام، اصطلاحات و...) تنظیم نشده است. کتاب حاضر، مستند است و نویسنده ارجاعاتش را به صورت پاورقى آورده است. در این پاورقى ها نام و نشان آیات را مشخص کردهو منابعش را با ذکر شماره جلد و صفحه یادآور شدهو گاه توضیحى افزوده است، ولى با بررسى اجمالى، هیچ پاورقى انتقادى مشاهده نشد.