علم پایداری ( به انگلیسی: Sustainability science ) ، علم و رشته ای دانشگاهی است که نخستین بار در دهه ۱۹۸۰ میلادی پدید آمد. [ ۱] [ ۲] مشابه علوم کشاورزی یا علوم بهداشتی، علم پایداری یک علم کاربردی است و با مشکلات عملی که به آن توجه دارد تعریف می شود. علم پایداری بر موضوعات مرتبط با پایداری و توسعه پایدار به عنوان بخش های اصلی موضوع خود تمرکز دارد. [ ۲] این علم «با مشکلاتی که به آن توجه می کند و نه با رشته هایی که به کار می گیرد» تعریف می شود و «نیاز به پیشبرد دانش و عمل را با ایجاد یک پل پویا بین این دو را تأمین می کند». [ ۳]
این رشته برهم کنش های بین سیستم های انسانی، محیطی و مهندسی را برای درک و کمک به راه حل هایی برای چالش های پیچیده ای آینده بشریت را بررسی می کند. این علم همچنین بر بررسی و مطالعه یکپارچگی سیستم های اصلی که نبود آنان حیات سیاره را تهدید می کند، متمرکز است. نمونه ای از مشکلات موجود در این سیستم ها عبارتند از تغییرات آب و هوایی، از دست دادن تنوع زیستی، آلودگی و دگرگونی سرزمین و آب. [ ۴]
علم پایداری بر مفاهیم مرتبط اما نه یکسان توسعه پایدار و علوم محیطی تکیه دارد. [ ۵] علم پایداری چارچوبی حیاتی برای پایداری فراهم می کند. [ ۶] اندازه گیری پایداری داده های کمی مبتنی بر شواهد مورد نیاز برای هدایت حاکمیت پایداری نیز مورد توجه است. [ ۷]
علم پایداری در قرن بیست ویکم به عنوان یک رشته دانشگاهی جدید ظهور کرد. [ ۸] این رشته جدید علم به طور رسمی با «بیانیه تولد» خود در کنگره جهانی «چالش های یک زمین در حال تغییر ۲۰۰۱» در آمستردام و توسط شورای بین المللی علوم ( ICSU ) ، برنامه بین المللی ژئوسفر - بیوسفر ( IGBP ) ، برنامه بین المللی ابعاد انسانی در مورد تغییرهای جهانی محیطی و برنامه تحقیقات جهانی آب و هوا ( WCRP ) معرفی شد. این رشته نشان دهنده تمایل به ارائه کلیات و رویکرد گسترده از «پایداری» در یک زیربنای تحلیلی و علمی قوی تر است و «دانش و عمل، دیدگاه های جهانی و محلی از شمال و جنوب جهان، و رشته ها در سراسر علوم طبیعی و اجتماعی، مهندسی و پزشکی را گرد هم می آورد». [ ۹] بوم شناس ویلیام سی. کلارک پیشنهاد می کند که نمی توان علم پایداری را فقط به عنوان تحقیقات «پایه ای» و «کاربردی» در نظر گرفت، بلکه علم پایداری با مشکلاتی که به آن توجه می کند و نه با رشته هایی که به کار می گیرد، تعریف می شود. به گفته وی، این علم با پیشرفت دانش و عمل کمک به ایجاد پلی بین این دو می کند. [ ۱۰]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین رشته برهم کنش های بین سیستم های انسانی، محیطی و مهندسی را برای درک و کمک به راه حل هایی برای چالش های پیچیده ای آینده بشریت را بررسی می کند. این علم همچنین بر بررسی و مطالعه یکپارچگی سیستم های اصلی که نبود آنان حیات سیاره را تهدید می کند، متمرکز است. نمونه ای از مشکلات موجود در این سیستم ها عبارتند از تغییرات آب و هوایی، از دست دادن تنوع زیستی، آلودگی و دگرگونی سرزمین و آب. [ ۴]
علم پایداری بر مفاهیم مرتبط اما نه یکسان توسعه پایدار و علوم محیطی تکیه دارد. [ ۵] علم پایداری چارچوبی حیاتی برای پایداری فراهم می کند. [ ۶] اندازه گیری پایداری داده های کمی مبتنی بر شواهد مورد نیاز برای هدایت حاکمیت پایداری نیز مورد توجه است. [ ۷]
علم پایداری در قرن بیست ویکم به عنوان یک رشته دانشگاهی جدید ظهور کرد. [ ۸] این رشته جدید علم به طور رسمی با «بیانیه تولد» خود در کنگره جهانی «چالش های یک زمین در حال تغییر ۲۰۰۱» در آمستردام و توسط شورای بین المللی علوم ( ICSU ) ، برنامه بین المللی ژئوسفر - بیوسفر ( IGBP ) ، برنامه بین المللی ابعاد انسانی در مورد تغییرهای جهانی محیطی و برنامه تحقیقات جهانی آب و هوا ( WCRP ) معرفی شد. این رشته نشان دهنده تمایل به ارائه کلیات و رویکرد گسترده از «پایداری» در یک زیربنای تحلیلی و علمی قوی تر است و «دانش و عمل، دیدگاه های جهانی و محلی از شمال و جنوب جهان، و رشته ها در سراسر علوم طبیعی و اجتماعی، مهندسی و پزشکی را گرد هم می آورد». [ ۹] بوم شناس ویلیام سی. کلارک پیشنهاد می کند که نمی توان علم پایداری را فقط به عنوان تحقیقات «پایه ای» و «کاربردی» در نظر گرفت، بلکه علم پایداری با مشکلاتی که به آن توجه می کند و نه با رشته هایی که به کار می گیرد، تعریف می شود. به گفته وی، این علم با پیشرفت دانش و عمل کمک به ایجاد پلی بین این دو می کند. [ ۱۰]

wiki: علم پایداری