علم بالذات ؛ علم به موجودات خارجی عبارتست از حصول و مثول صور آنها نزد عقل. و علم به آن صور، علم بالذات است.
درباب علم حق به اشیاء، شیخ الرئیس گوید که علم او بالذات است ، یعنی به حضور ذات خود نزد خود اوست. پس علم و عالم ومعلوم یکی هستند در عین وعدت و بساطت. اما در مورد علم مفارقات و مجردات اختلافی نیست که نحوه علم آنهابه ذات خود، نحوه اتحاد است. یعنی عاقل و معقول ، وعالم و معلوم یکی است. آنچه مورد بحث و اختلاف فلاسفه است ، اتحاد عاقل و معقول در غیر علم مجردات است به ذات خود، که ملاصدرا آن را ثابت کرده است. ( از فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی ، از اسفار ج 3 ص 39 ) .
... [مشاهده متن کامل]
درباب علم حق به اشیاء، شیخ الرئیس گوید که علم او بالذات است ، یعنی به حضور ذات خود نزد خود اوست. پس علم و عالم ومعلوم یکی هستند در عین وعدت و بساطت. اما در مورد علم مفارقات و مجردات اختلافی نیست که نحوه علم آنهابه ذات خود، نحوه اتحاد است. یعنی عاقل و معقول ، وعالم و معلوم یکی است. آنچه مورد بحث و اختلاف فلاسفه است ، اتحاد عاقل و معقول در غیر علم مجردات است به ذات خود، که ملاصدرا آن را ثابت کرده است. ( از فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی ، از اسفار ج 3 ص 39 ) .
... [مشاهده متن کامل]