[ویکی نور] عقیدة الشیعة و هو کتاب عن تاریخ الإسلام فی إیران و العراق، تألیف «دوایت م. رونلدسن»، کتابی است درباره اعتقادات شیعه امامیه که به قلم «ع.م»، از انگلیسی به عربی ترجمه شده است.
کتاب، مشتمل بر مقدمه مترجم و متن اثر در سی وسه باب است. پنج باب اول کتاب پیرامون موضوع خلافت و امام علی(ع) است. از باب ششم تا باب بیست ویکم به ترتیب به ائمه اطهار(ع) و مشاهد آنها اختصاص یافته است. در دیگر ابواب کتاب نیز دیدگاه شیعه در موضوعاتی چون وکلای اربعه، زیارت قبور فرزندان ائمه(ع)، ظهور، مجتهدان شیعه، عصمت انبیا و شفاعت بررسی شده است.
مترجم در مقدمه اش بر کتاب چنین می نویسد: هنگامی که در حال نگارش کتابی درباره شیعه دوازده امامی بودم، به کتابی از رونلدسن دست یافتم. شیوه و طریقه نگارش کتاب مرا شگفت زده کرد. معتقدم که آن اولین کتاب غربی است که موضوع شیعه دوازده امامی را جامع و کامل بحث کرده است. تصمیم گرفتم که فهم آن را برای کسانی که جز زبان عربی را نمی دانند و می خواهند از مذاهب و معتقدات دینی اطلاع یابند، آسان کنم. پس به ترجمه و نشر آن اقدام کردم
نویسنده در مقدمه چنین می نویسد: شیعیان امامیه، معتقد به دوازده امام هستند. این دوازده تن برخلاف حواریون مسیح هم عصر نبوده اند، اما محمد(ص) به نام اولین امام و سپس همه امامان تصریح کرده استهمچنین در سطرهای بعد اعتقاد شیعه به غیبت را چنین توصیف می کند: شیعه معتقد است که امام دوازدهم زنده است و با معجزه الهی قبل از هزار سال پیش مخفی شده و منتظر رجوع او و یاری دولت الهی اسلامی کامل به دست او در تمام جهان است و این عقیده بیشترین تأثیر را در تاریخ ایران داشته است
در اولین باب کتاب موضوع جانشینی پیامبر اکرم(ص) با ذکر واقعه غدیر خم آغاز و این موضوع به نقل از ابن واضح یعقوبی (متوفی 891م) حکایت شده است. این شخص از قدیمی ترین مورخین عرب است که به نقل اخبار مؤید علویین و ذکر مختصر آنچه نبی(ص) در غدیر خم گفته، معروف است. وی چنین می نویسد که پیامبر(ص) شبانه از مکه خارج شد و در بازگشت به مدینه در 18 ذی الحجه به مکانی در نزدیکی جحفه رسید که به آن غدیر خم می گفتند. در این مکان خطبه خواند و دست علی بن ابی طالب(ع) را بالا برد و فرمود: آیا من نسبت به مؤمنین از خودشان سزاوارتر نیستم؟ گفتند بله یا رسول الله. فرمود پس «هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست»
کتاب، مشتمل بر مقدمه مترجم و متن اثر در سی وسه باب است. پنج باب اول کتاب پیرامون موضوع خلافت و امام علی(ع) است. از باب ششم تا باب بیست ویکم به ترتیب به ائمه اطهار(ع) و مشاهد آنها اختصاص یافته است. در دیگر ابواب کتاب نیز دیدگاه شیعه در موضوعاتی چون وکلای اربعه، زیارت قبور فرزندان ائمه(ع)، ظهور، مجتهدان شیعه، عصمت انبیا و شفاعت بررسی شده است.
مترجم در مقدمه اش بر کتاب چنین می نویسد: هنگامی که در حال نگارش کتابی درباره شیعه دوازده امامی بودم، به کتابی از رونلدسن دست یافتم. شیوه و طریقه نگارش کتاب مرا شگفت زده کرد. معتقدم که آن اولین کتاب غربی است که موضوع شیعه دوازده امامی را جامع و کامل بحث کرده است. تصمیم گرفتم که فهم آن را برای کسانی که جز زبان عربی را نمی دانند و می خواهند از مذاهب و معتقدات دینی اطلاع یابند، آسان کنم. پس به ترجمه و نشر آن اقدام کردم
نویسنده در مقدمه چنین می نویسد: شیعیان امامیه، معتقد به دوازده امام هستند. این دوازده تن برخلاف حواریون مسیح هم عصر نبوده اند، اما محمد(ص) به نام اولین امام و سپس همه امامان تصریح کرده استهمچنین در سطرهای بعد اعتقاد شیعه به غیبت را چنین توصیف می کند: شیعه معتقد است که امام دوازدهم زنده است و با معجزه الهی قبل از هزار سال پیش مخفی شده و منتظر رجوع او و یاری دولت الهی اسلامی کامل به دست او در تمام جهان است و این عقیده بیشترین تأثیر را در تاریخ ایران داشته است
در اولین باب کتاب موضوع جانشینی پیامبر اکرم(ص) با ذکر واقعه غدیر خم آغاز و این موضوع به نقل از ابن واضح یعقوبی (متوفی 891م) حکایت شده است. این شخص از قدیمی ترین مورخین عرب است که به نقل اخبار مؤید علویین و ذکر مختصر آنچه نبی(ص) در غدیر خم گفته، معروف است. وی چنین می نویسد که پیامبر(ص) شبانه از مکه خارج شد و در بازگشت به مدینه در 18 ذی الحجه به مکانی در نزدیکی جحفه رسید که به آن غدیر خم می گفتند. در این مکان خطبه خواند و دست علی بن ابی طالب(ع) را بالا برد و فرمود: آیا من نسبت به مؤمنین از خودشان سزاوارتر نیستم؟ گفتند بله یا رسول الله. فرمود پس «هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست»