عقاب صلاح الدین ( عربی: نسر صلاح الدین ) که در مصر به عقاب مصری ( عربی: النسر المصری ) و عقاب جمهوری معروف است، یک عقاب هرالدیک است که به عنوان نماد و نشان ملی مصر، عراق، فلسطین، کردستان عراق و شورای انتقالی جنوب یمن جنوبی عمل می کند. از زمان انقلاب مصر در سال ۱۹۵۲، عقاب نمادی از مصر و ناسیونالیسم عرب است، به ویژه در کشورهای عربی که از دهه ۱۹۵۰ به بعد دستخوش تغییرات سیاسی ضد امپریالیستی شدند. قبلاً این نماد ملی جمهوری عربی متحده، یمن شمالی، یمن جنوبی و جمهوری عربی لیبی بود.
... [مشاهده متن کامل]
صلاح الدین، اولین سلطان مصر، با الهام از عقاب باستانی که در معابد مصری از دوره فراعنه به تصویر کشیده شده بود، این حیوان را به عنوان نماد قدرت در نظر گرفت و پرچمی زرد رنگ منقش به عقاب را به عنوان نماد شخصی خود حمل کرد. ارگ قاهره که در زمان سلطنت صلاح الدین ساخته شده است، یک عقاب بزرگ در دیوار غربی خود دارد که گمان می رود نشان صلاح الدین را نشان می دهد. اولیا چلبی، کاشف عثمانی، حدس می زند که در اصل دو سر بوده است، عقاب روی دیوار ارگ امروزه بدون سر است. خطوط مسیر روی عقاب با خطوط روی دیوار مطابقت ندارد و نشان می دهد که اساساً پس از حکومت صلاح الدین، احتمالاً در زمان حکومت محمد علی، زمانی که قسمت بالایی دیوار بازسازی شد، به مکان کنونی خود منتقل شده است. نماد عقاب دو سر بر روی سکه های عادل اول، برادر صلاح الدین که به عنوان سلطان جانشین او شد، استفاده می شد.
در انقلاب مصر در سال ۱۹۵۲ مجدداً با تأکیدی ملی گرایی مصری و ناسیونالیسم عربی، این نماد نیز برجسته شد، مورد دوم به ویژه در زمینه درگیری اعراب و اسرائیل پررنگ بود. رهبران انقلاب مصر با ترسیم شباهت های مستقیم بین این درگیری و جنگ های صلیبی، تلاش های اعلام شده خود برای آزادی اعراب را با تلاش های صلاح الدین قرون وسطایی که به عنوان سلطان مصر، نیروهای عرب را علیه صلیبیون در فلسطین متحد کرده بود، مرتبط کردند. همزمان، دولت انقلابی مصر به رهبری محمد نجیب و جمال عبدالناصر، هر دو از جانبازان جنگ فلسطین، پرچم آزادی عرب را با رنگ های قرمز، سفید، سیاه و سبز مرتبط با خلافت راشدین مدینه، خلافت اموی دمشق، خلافت عباسی بغداد و خلافت فاطمیون در خود مصر و قاهره معرفی کردند. آنها عقاب صلاح الدین را در مرکز پرچم قرار دادند که به رنگ طلایی بود. از این پس، هم عقاب صلاح الدین و هم پرچم آزادی عرب به نمادهایی تبدیل شدند که به طور جدایی ناپذیری با مصر جمهوری خواه و به صورت گسترده تر به ناسیونالیسم عربی گره خورده است.






... [مشاهده متن کامل]
صلاح الدین، اولین سلطان مصر، با الهام از عقاب باستانی که در معابد مصری از دوره فراعنه به تصویر کشیده شده بود، این حیوان را به عنوان نماد قدرت در نظر گرفت و پرچمی زرد رنگ منقش به عقاب را به عنوان نماد شخصی خود حمل کرد. ارگ قاهره که در زمان سلطنت صلاح الدین ساخته شده است، یک عقاب بزرگ در دیوار غربی خود دارد که گمان می رود نشان صلاح الدین را نشان می دهد. اولیا چلبی، کاشف عثمانی، حدس می زند که در اصل دو سر بوده است، عقاب روی دیوار ارگ امروزه بدون سر است. خطوط مسیر روی عقاب با خطوط روی دیوار مطابقت ندارد و نشان می دهد که اساساً پس از حکومت صلاح الدین، احتمالاً در زمان حکومت محمد علی، زمانی که قسمت بالایی دیوار بازسازی شد، به مکان کنونی خود منتقل شده است. نماد عقاب دو سر بر روی سکه های عادل اول، برادر صلاح الدین که به عنوان سلطان جانشین او شد، استفاده می شد.
در انقلاب مصر در سال ۱۹۵۲ مجدداً با تأکیدی ملی گرایی مصری و ناسیونالیسم عربی، این نماد نیز برجسته شد، مورد دوم به ویژه در زمینه درگیری اعراب و اسرائیل پررنگ بود. رهبران انقلاب مصر با ترسیم شباهت های مستقیم بین این درگیری و جنگ های صلیبی، تلاش های اعلام شده خود برای آزادی اعراب را با تلاش های صلاح الدین قرون وسطایی که به عنوان سلطان مصر، نیروهای عرب را علیه صلیبیون در فلسطین متحد کرده بود، مرتبط کردند. همزمان، دولت انقلابی مصر به رهبری محمد نجیب و جمال عبدالناصر، هر دو از جانبازان جنگ فلسطین، پرچم آزادی عرب را با رنگ های قرمز، سفید، سیاه و سبز مرتبط با خلافت راشدین مدینه، خلافت اموی دمشق، خلافت عباسی بغداد و خلافت فاطمیون در خود مصر و قاهره معرفی کردند. آنها عقاب صلاح الدین را در مرکز پرچم قرار دادند که به رنگ طلایی بود. از این پس، هم عقاب صلاح الدین و هم پرچم آزادی عرب به نمادهایی تبدیل شدند که به طور جدایی ناپذیری با مصر جمهوری خواه و به صورت گسترده تر به ناسیونالیسم عربی گره خورده است.





