عضین
لغت نامه دهخدا
عضیوط[ ع ِ ی َ ] ( ع ص ) آنکه وقت جماع حدث کند و گه اندازد، یا اینکه قبل از دخول انزال آیدش. ( از منتهی الارب ). رجوع به عظیوط شود.
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی عِضِینَ: عضوعضو-بخش بخش (عضین جمع عضه است و اصل عضه عضوه بوده واو آنرا انداختهاند و به همین جهت جمع آن با نون آمده در عبارت "ﭐلَّذِینَ جَعَلُواْ ﭐلْقُرْءَانَ عِضِینَ " منظور کسانی هستند که به جای اینکه قرآن را یکپارچه قبول کنند و به کار برند قسمتی را که مطابق...
ریشه کلمه:
عضو (۱ بار)
«عِضِیْنَ» جمع «عِضَه» به معنای متفرق ساختن است و به هر بخش از چیزی نیز گفته می شود، بنابراین «عِضِیْن» یعنی بخش ها و قسمت ها.
. عضو (بر وزن فلس) به معنی متفرق و جزء جزء کردن است در لغت آمده: «عضا الشیء عضواً: فرقه» عضة (بر وزن عنب) به معنی تکّه و قطعه است عضون جمع عضه است یعنی قطعهها و تکّهها، اصل عضه عضو (بر وزن علم) و جمع آن غیر قیاسی است مثل سنون. پس معنی آیه چنین میشود: آنان که قرآن را پارهها و تکه هاقرار دادند. در جوامعالجامع و مجمع نقل شده: ولید بن مغیره در موسم حجّ شانزده نفر را مأمور کرد به دروازههای مکه رفته و واردین را از استماع کلمات رسول خدا«صلیاللَّهوعلیهوآله»منع میکردند و میگفتند به سخن او گوش ندهید. بعضی میگفت: او دروغگو است، بعضی میگفت ساحر است و بعضی میگفت شاعر است (تمام شد) بدین گونه آیات وحی را میان سحر و دروغ و شعر و غیره قسمت کردند خداوند برآنها عذاب فرستاد و با بدترین وجهی از بین رفتند. در تفسیر عیاشی از امام باقر و صادق علیهماالسلام نقل شده که «اَلَذینَ جَعَلوُا الْقُرْآنَ عِضینَ» قریشاند. معنی دو آیه فوق با آیه ماقبل که عبارت است از «وَ قُلْ اِنّی اَنَا النَذیرُ الْمُبینُ». چنین میشود بگو من انذارکننده آشکارم شما را از عذاب خدا میترسانم چنانکه عذاب را بر تقسیم کنندگان نازل کردیم آنان که قرآن را پاره پاره کردند و به آن دروغ، سحر، شعر و سخن مجنون نام گذاشتند. این کلمه فقط یک بار در کلاماللَّه آمده است.
ریشه کلمه:
عضو (۱ بار)
«عِضِیْنَ» جمع «عِضَه» به معنای متفرق ساختن است و به هر بخش از چیزی نیز گفته می شود، بنابراین «عِضِیْن» یعنی بخش ها و قسمت ها.
. عضو (بر وزن فلس) به معنی متفرق و جزء جزء کردن است در لغت آمده: «عضا الشیء عضواً: فرقه» عضة (بر وزن عنب) به معنی تکّه و قطعه است عضون جمع عضه است یعنی قطعهها و تکّهها، اصل عضه عضو (بر وزن علم) و جمع آن غیر قیاسی است مثل سنون. پس معنی آیه چنین میشود: آنان که قرآن را پارهها و تکه هاقرار دادند. در جوامعالجامع و مجمع نقل شده: ولید بن مغیره در موسم حجّ شانزده نفر را مأمور کرد به دروازههای مکه رفته و واردین را از استماع کلمات رسول خدا«صلیاللَّهوعلیهوآله»منع میکردند و میگفتند به سخن او گوش ندهید. بعضی میگفت: او دروغگو است، بعضی میگفت ساحر است و بعضی میگفت شاعر است (تمام شد) بدین گونه آیات وحی را میان سحر و دروغ و شعر و غیره قسمت کردند خداوند برآنها عذاب فرستاد و با بدترین وجهی از بین رفتند. در تفسیر عیاشی از امام باقر و صادق علیهماالسلام نقل شده که «اَلَذینَ جَعَلوُا الْقُرْآنَ عِضینَ» قریشاند. معنی دو آیه فوق با آیه ماقبل که عبارت است از «وَ قُلْ اِنّی اَنَا النَذیرُ الْمُبینُ». چنین میشود بگو من انذارکننده آشکارم شما را از عذاب خدا میترسانم چنانکه عذاب را بر تقسیم کنندگان نازل کردیم آنان که قرآن را پاره پاره کردند و به آن دروغ، سحر، شعر و سخن مجنون نام گذاشتند. این کلمه فقط یک بار در کلاماللَّه آمده است.
wikialkb: عِضِین
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید