عروض

/~aruz/

معنی انگلیسی:
prosody, metre, foot

لغت نامه دهخدا

عروض. [ ع َ ] ( ع ص ، اِ ) شتر ماده ریاضت نایافته. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || کرانه و گوشه. ( منتهی الارب ). ناحیه. ( از اقرب الموارد ). || راه در کوه. ( منتهی الارب ). راه که در دامنه کوه و در تنگنا باشد. ج ، عُرُض. ( اقرب الموارد ). || مضمون کلام. ( منتهی الارب ). فحوی و معنای کلام. ( از اقرب الموارد ): عرفت فی عروض کلامه ؛ از فحوی و معنی کلام او دانستم. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). || جایی که پیش آید کسی را وقت رفتن. ( منتهی الارب ). مکانی که هنگام حرکت به پیش تو درآید. ( از اقرب الموارد ). || بسیار از چیزی. ( منتهی الارب ). کثیر از شی ٔ. ( از اقرب الموارد ). || ابر. ( منتهی الارب ). غیم و سحاب. ( اقرب الموارد ). || طعام. ( از منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || گوسپند و شتر که خار خورد از بی علفی ،یا عام است. ( منتهی الارب ). آنچه از گوسفند و غنم که به خار روی بیاورد و آن را بچرد. ( از اقرب الموارد ). || حاجت. و از آن جمله است که گویند: هورکوض بلا عروض ؛ یعنی او دونده و حرکت کننده ای است بدون حاجتی که برای او پیش آمده باشد. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). و آن را بصورت هو ربوض بلاعروض نیز گفته اند. || نظیر و مانند، گویند: هذه المسألة عروض هذه ؛ یعنی این مسأله نظیر این یکی است. ( از اقرب الموارد ). || عروض خیمه ؛ چوبی باشد که خیمه بدان قائم ماند. ( المعجم ). || ( اصطلاح عروض ) جزو آخر مصراع اول از شعر، اسم است ، آن را سالم باشد یا متغیر، و مؤنث آید. ( منتهی الارب ). جزء اخیر از شعر اول ، سالم باشد یا متغیر، و مؤنث است. ( از اقرب الموارد ). آخرین جزء از شطر اول بیت. ( از تعریفات جرجانی ). رکن آخر از مصراع اول بیت. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). جزء آخرین ِ مصراع اول به اصطلاح عروضیان ، عروض باشد. ( المعجم ). جزء اخیر از نصف اول از بیتی. ( یادداشت مؤلف ). جزو اخیر مصرعه اول هر بیت را عروض گویند. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). ج ، اَعاریض ، و آن جمع بر غیر قیاس باشد و گویی که جمع اعریض است. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || علمی است معروف که بدان اوزان بحور دریافته میشوند. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). میزان شعر.( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( قاموس ). ترازوی شعر. ( تفلیسی ). علمی است که میزان شعر از آن موزون کنند. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). معرفت اصولی چند که از آنجا احوال بحور و اوزان شعر معلوم کنند. ( از نفایس الفنون ). میزان کلام منظوم است همچنانکه نحو میزان کلام منثور است. ( المعجم ). و آن مؤنث است. ج ، أعاریض. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). فن شناختن وزنها وبحرهای اشعار. میزان سخن منظوم که از اشعار بحث کند. ( فرهنگ فارسی معین ). نام علمی از دوازده قسم علم نزد عرب که در این دو بیت نام آنها را گنجانیده اند:بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - فن سخن منظوم که از وزن اشعار بحث کند . ۲ - جزو آخر از مصراع اول هر بیت شعر .
جمع عرض

فرهنگ معین

(عَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - دانش شناخت وزن شعر و تغییرات آن . ۲ - جزو آخر از مصراع اول هر بیت .

فرهنگ عمید

۱. [جمع: اعاریض] (ادبی ) میزان شعر.
۲. [جمع: اعاریض] (ادبی ) جزء آخر مصراع اول بیت.
۳. ناحیه، کرانه و گوشه.
۴. راه در کوه.
۵. (ادبی ) مضمون کلام.
۶. (ادبی ) علمی که به وسیلۀ آن به اوزان شعر و تغییرات آن پی می برند.
= عَرْض

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه]
...

[ویکی اهل البیت] عروض؛ بحر؛ تفاعیل عروضی؛ زحاف؛ علت
عروض علمی است که شعر صحیح از ناصحیح به وسیله آن شناخته می شود.در ضمن آخرین تفعیله از مصرع اول را عروض می گویند.
موضوع علم عروض تفاعیل عروضی می باشد که معیاری است برای شناخت بحور شعری و تشخیص اوزان شعر و عوارضی که بر آنها وارد می شود.
خلیل بن احمد فراهیدی برای نخستین بار وزن کمّی را، که قرن ها پیش از او در زبان های سانسکریت و هند واروپایی تدوین شده بود، بر زبان عربی منطبق کرد. بنابراین واضع علم عروض خلیل بن احمد فراهیدی است که پانزده بحرکشف کرد. پس از او اخفش اوسط یک بحر بر آنها افزود. این شانزده بحر تاکنون برای سنجش اشعار عرب به قوت خود باقی است.
به هر یک از وزن شعرها یک تفعیله عروضی می گویند. هر تفعیله از بخشهای کوچک تری تشکیل شده است به نام سبب و وتد. گاهی در سبب ها و وتدها تغییراتی به وجود می آید و آن تغییرات بر دو قسمند: ا- زحاف ها که فقط در سبب ها رخ می دهد. 2- علل ها که هم در سبب ها و هم در وتدها رخ می دهد. زحاف بر دو نوع است: زحاف مفرد و زحاف مرکب. علت نیز بر دو نوع است: علت زیادت و عفت نقص تفعیله های عروضی ده تا هستند: فعولن، مفاعیلن، فاعلتن فاعلاتن، فاع لاتن، فاعلن، مستفعلن، مستفع لن، متفاعلن، مفعولات، از تکرار تفعیله ها یا در کنار هم قرار گرفتن بعضی از آنها بحور شعری بدست می آید که عبارتند از : طویل، مدید، بسیط، وافر، کامل، هزج، منسرح،خفیف، مضارع، مقتضب، مجتث، متقارب، متدارک.
دکتر محمود خرسندی، "در آمدی بر عروض عربی" مجله دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران،(بهار 1382): ص 51 تا 68، در دسترس در مجلات تخصصی نور،بازیابی : 4مهر ماه 1392

دانشنامه آزاد فارسی

عَروض (prosody)
فنی که دربارۀ قواعد سنجش وزن شعر عربی و فارسی بحث می کند. وزن شعر فارسی و عربی که در عروض مورد بحث قرار می گیرد، وزن کمّی است که در آن ترتیب و امتداد هجاها در مصراع ها یکسان است. عروض را فعول در معنای مفعول دانسته اند و می گویند وجه تسمیه آن است که شعر را بر این فن عرضه می کنند تا وزن درست یا نادرست آن مشخص شود. از این رو عروض نامیده شده و عروض، معیار و میزان درستی وزن شعر فارسی و عربی است. ابداع کنندۀ فن عروض را خلیل بن احمد فراهیدی دانشمند قرن ۲ق می دانند. ابوریحان بیرونی معتقد است که خلیل بن احمد اصول علم عروض را از قواعد شعر هندی گرفته است. شباهت اصول عروض هندی که چَندَ نام دارد با عروض خلیل بن احمد، این نظر را تقویت می کند. ایرانیان برای سنجش شعر فارسی، به تناسب نیاز شعر فارسی، تغییراتی در عروض عربی دادند و آن را به کار بردند. از آن جا که نظم و تناسب هجاهای کوتاه و بلند در شعر فارسی دقیق تر و صریح تر از زبان و شعر عربی است، اوزان عروضی در شعر فارسی نسبت به عربی گسترش بیشتری یافت. قواعد عروض خلیل بن احمد خاص اوزان شعر عرب است و اوزان شعر عرب ویژگی های خود را دارد و تعداد آن ها بسیار کمتر از اوزان شعر فارسی است. خواجه نصیرالدین طوسی اوزان شعر عرب را ۶۳ و اوزان شعر فارسی را ۱۹۹ وزن می دانست. البته اوزان عروض فارسی با داشتن حدود ۳۵۰ وزن در تنوع وزن ها، نظم، دقت و خو ش آهنگی در جهان بی نظیر است. اصول عروض خلیل بن احمد قرن ها مورد استفادۀ ادبای ایرانی بود. از مهم ترین کتاب های عروض فارسی کتاب المعجم فی معاییر اشعار العجم از شمس الدین محمد بن قیس رازی است. عروض خلیل بن احمد که دراصل براساس شعر عربی ابداع شده بود قابلیت انطباق با شعر فارسی را نداشت. دکتر پرویز ناتل خانلری با توجه به ویژگی های زبان فارسی، که در آن کمیت هجاها اساس وزن شعر است، نظام عروضی نوینی را پایه گذاری کرد که به عروض جدید، عروض علمی و عروض خانلری معروف شده است. استاد ابوالحسن نجفی امروزه از صاحب نظران برجستۀ عروض است.

پیشنهاد کاربران

عروض
علمِ عروضْ، علم اوزانِ شعر عربی است. وزنِ شعر عربی با معیار سه حرف ( ف ع ل ) و کلماتی که از ترکیب با این سه حرف درست می شوند مانند: ( مفاعل - فعلات - فعلن - فاعلن - مفعولن - مفاعیل - مفاعیلن - مستفعلن و غیره ) و به نام افاعیل مشهورند سنجیده شده و از این سنجش ها اوزان و بحور مختلف بدست می آید.
...
[مشاهده متن کامل]

به عنوان مثال: غزل معروفِ حافظ ( اَلا یا اَیّها السّاقی اَدِر کأساً و ناولها… ) دارای وزن ( مفاعیلُن مفاعیلُن مفاعیلُن مفاعیلُن ) بوده و از آنجایی که کلمه اَفاعیل این شعر ( یعنی کلمه مفاعیلُن ) چهار مرتبه در هر مصراع و هشت مرتبه در یک بیت و پشتِ سرهم تکرار می شود به نام بحر ( هَزَجْ مثّمن سالم ) نامگذاری شده است.

وزن شناسی
در پهلوی " ویچست " در نسک : فرهنگ برابرهای پارسی واژگان بیگانه از الوالقاسم پرتو .

بپرس