عربشاهی، مسعود (تهران ۱۳۱۴ش)
اثری از مسعود عربشاهی
نقاش و مجسمه ساز ایرانی. از میراث هنری خاورمیانه تأثیر گرفت. آثار بزرگ اندازۀ آغازینش از نقش مایه های تزیینی بابلی، آشوری، و ایرانی مایه می گیرند. در هنر خود به سیر و سلوک در تاریخ کهن ایرانی پرداخته است. نشانه هایی همچون پیکان ها، علائم ریاضی، و اعداد، هاشورها و خطوط درهم پیچیده، همچنین نمادهایی همچون لوتوس، چرخ، خورشید و نیز دایره، مربع، و غیره، همواره در آثارش حضور دارند. نمای خارجی چند بنا را تزیین کرده است، که ساختمان ادارۀ صنعت و معدن، تهران (۱۳۵۰ش) و ورودی ساختمان بیمۀ کالیفرنیا، سانتاروزا، امریکا (۱۹۸۵) از آن جمله اند. در مدرسۀ هنرهای تزیینی، تهران، درس خواند. آثارش را در نمایشگاه های مختلف به نمایش گذاشته است، ازجمله مرکز هنری ایران و هند، موزۀ هنرهای مدرن فرانسه، و نمایشگاه بین المللی بازل. با آن که خود را به مکتب سقاخانه منسوب نمی کرد، چند اثرش در نمایشگاه سقاخانه ای ها در موزۀ هنرهای معاصر تهران (۱۳۵۶ش) به نمایش درآمد. در بی ینال سوّم و چهارم تهران، و بی ینال پاریس (۱۹۶۵) شرکت کرد.
اثری از مسعود عربشاهی
نقاش و مجسمه ساز ایرانی. از میراث هنری خاورمیانه تأثیر گرفت. آثار بزرگ اندازۀ آغازینش از نقش مایه های تزیینی بابلی، آشوری، و ایرانی مایه می گیرند. در هنر خود به سیر و سلوک در تاریخ کهن ایرانی پرداخته است. نشانه هایی همچون پیکان ها، علائم ریاضی، و اعداد، هاشورها و خطوط درهم پیچیده، همچنین نمادهایی همچون لوتوس، چرخ، خورشید و نیز دایره، مربع، و غیره، همواره در آثارش حضور دارند. نمای خارجی چند بنا را تزیین کرده است، که ساختمان ادارۀ صنعت و معدن، تهران (۱۳۵۰ش) و ورودی ساختمان بیمۀ کالیفرنیا، سانتاروزا، امریکا (۱۹۸۵) از آن جمله اند. در مدرسۀ هنرهای تزیینی، تهران، درس خواند. آثارش را در نمایشگاه های مختلف به نمایش گذاشته است، ازجمله مرکز هنری ایران و هند، موزۀ هنرهای مدرن فرانسه، و نمایشگاه بین المللی بازل. با آن که خود را به مکتب سقاخانه منسوب نمی کرد، چند اثرش در نمایشگاه سقاخانه ای ها در موزۀ هنرهای معاصر تهران (۱۳۵۶ش) به نمایش درآمد. در بی ینال سوّم و چهارم تهران، و بی ینال پاریس (۱۹۶۵) شرکت کرد.
wikijoo: عربشاهی،_مسعود_(تهران_۱۳۱۴ش)