[ویکی نور] «عدة الاکیاس فی شرح معانی الاساس» تألیف احمد بن محمد بن صلاح شرفی با موضوع کلام زیدیه، به زبان عربی نگارش شده است. این اثر خلاصه کتاب دیگر نویسنده با نام«شفاء صدور الناس بشرح معانی الاساس» است.
کتاب، در دو جزء تدوین شده است: جزء اول، با معرفی مخطوطات و شرح حال مؤلف آغاز شده است. پس از آن مقدمه کتاب به صورت فصل فصل در هفت فصل تنظیم شده است. متن اثر مشتمل بر چهار قسم است که دو قسم آن در جزء اول و دو قسم دیگر در جزء دوم آمده است. کتاب با یک خاتمه با عنوان فرقه ناجیه به اتمام می رسد.
نویسنده، در مقدمه کتاب پاره ای مباحث مقدماتی مانند: تعریف علم کلام، معنای عقل، حسن و قبح، حدود و تصورات و تصدیقات، ذکر دلیل و متعلقاتش و مباحثی از این دست را مطرح و به تبیین دیدگاه های مختلف پیرامون آنها می پردازد.
کتاب توحید با تعریف لغوی و اصطلاحی آغاز شده است. اولین مطلبی که به آن پرداخته شده، تبیین حدوث عالم است. نویسنده معتقد است که اولین مخلوق خداوند هواست که جسمی لطیف و متحرک و... است. پس از آن نویسنده مباحث کلامی مانند: ذکر صفات الهی، غنای الهی، ذکر عرش الهی، ذکر کرسی، لوح مذکور در قرآن، تحریم تفکر در ذات الهی را مطرح کرده است.
مطالب کتاب عدل با تبیین حقیقت حسن و قبح آغاز می شود. نویسنده حسن را آن چیزی می داند که عقابی بر آن مترتب نباشد، خواه واجب یا مندوب یا مباح باشد و ملاک قبیح را نیز ترتب عقاب بر آن می داند. وی سپس به تبیین دیدگاه امامیه و زیدیه و سایر مذاهب اهل سنت در این خصوص می پردازد. در ادامه این بخش نیز عناوینی مانند: اراده، رضای الهی، عوض و دوام آن، فنای عالم، رزق، تکسب، تکلیف، الطاف ذکر شده است.
کتاب، در دو جزء تدوین شده است: جزء اول، با معرفی مخطوطات و شرح حال مؤلف آغاز شده است. پس از آن مقدمه کتاب به صورت فصل فصل در هفت فصل تنظیم شده است. متن اثر مشتمل بر چهار قسم است که دو قسم آن در جزء اول و دو قسم دیگر در جزء دوم آمده است. کتاب با یک خاتمه با عنوان فرقه ناجیه به اتمام می رسد.
نویسنده، در مقدمه کتاب پاره ای مباحث مقدماتی مانند: تعریف علم کلام، معنای عقل، حسن و قبح، حدود و تصورات و تصدیقات، ذکر دلیل و متعلقاتش و مباحثی از این دست را مطرح و به تبیین دیدگاه های مختلف پیرامون آنها می پردازد.
کتاب توحید با تعریف لغوی و اصطلاحی آغاز شده است. اولین مطلبی که به آن پرداخته شده، تبیین حدوث عالم است. نویسنده معتقد است که اولین مخلوق خداوند هواست که جسمی لطیف و متحرک و... است. پس از آن نویسنده مباحث کلامی مانند: ذکر صفات الهی، غنای الهی، ذکر عرش الهی، ذکر کرسی، لوح مذکور در قرآن، تحریم تفکر در ذات الهی را مطرح کرده است.
مطالب کتاب عدل با تبیین حقیقت حسن و قبح آغاز می شود. نویسنده حسن را آن چیزی می داند که عقابی بر آن مترتب نباشد، خواه واجب یا مندوب یا مباح باشد و ملاک قبیح را نیز ترتب عقاب بر آن می داند. وی سپس به تبیین دیدگاه امامیه و زیدیه و سایر مذاهب اهل سنت در این خصوص می پردازد. در ادامه این بخش نیز عناوینی مانند: اراده، رضای الهی، عوض و دوام آن، فنای عالم، رزق، تکسب، تکلیف، الطاف ذکر شده است.
wikinoor: عدة_الأکیاس_فی_شرح_معانی_الأساس