[ویکی فقه] عجایب الاقالیم السبعة الی نهایة العمارة (ترجمه). عجایب الاقالیم السبعة الی نهایة العمارة توسط حسین قره چانلو به فارسی ترجمه شده است.
[ویکی فقه] عجایب الاقالیم السبعه الی نهایه العماره (ترجمه). عجایب الاقالیم السبعة الی نهایة العمارة توسط حسین قره چانلو به فارسی ترجمه شده است.
«عجایب الاقالیم السبعة الی نهایة العمارة» توسط حسین قره چانلو در سال ۱۳۷۳ ش به فارسی ترجمه شده است. مترجم، با رعایت امانت، از ترجمه تحت اللفظی استفاده نموده و مطالب افزوده خویش را در پاورقی ها گنجانده است. از آنجا که به عقیده برخی، این اثر، رونویسی از کتاب صورة الارض خوارزمی است، مترجم، اکثر مطالب کتاب را با آن مقایسه کرده و شباهت ها و تفاوت ها را متذکر شده است. به اعتقاد وی، اختلاف میان دو کتاب، از لحاظ مطالب مقتبس از منابع یونانی، بسیار ناچیز است و فقط در تحریف بعضی نام ها و اسقاط برخی شماره ها نمایان می شود. مترجم اطلاعات مؤلف از عراق را دقیق و مستند می داند. او معتقد است که مؤلف، معاصر ابوزید بلخی، بنیانگذار مکتب قدیم جغرافیای اسلامی بوده، ولی روشی کاملا مخالف مکتب مذکور داشته است؛ زیرا کتاب وی استمرار مکتب جغرافیایی یونان است و تا حدی نیز با روش صورة الارض خوارزمی تفاوت دارد.
منبع
نرم افزار جغرافیای جهان اسلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
«عجایب الاقالیم السبعة الی نهایة العمارة» توسط حسین قره چانلو در سال ۱۳۷۳ ش به فارسی ترجمه شده است. مترجم، با رعایت امانت، از ترجمه تحت اللفظی استفاده نموده و مطالب افزوده خویش را در پاورقی ها گنجانده است. از آنجا که به عقیده برخی، این اثر، رونویسی از کتاب صورة الارض خوارزمی است، مترجم، اکثر مطالب کتاب را با آن مقایسه کرده و شباهت ها و تفاوت ها را متذکر شده است. به اعتقاد وی، اختلاف میان دو کتاب، از لحاظ مطالب مقتبس از منابع یونانی، بسیار ناچیز است و فقط در تحریف بعضی نام ها و اسقاط برخی شماره ها نمایان می شود. مترجم اطلاعات مؤلف از عراق را دقیق و مستند می داند. او معتقد است که مؤلف، معاصر ابوزید بلخی، بنیانگذار مکتب قدیم جغرافیای اسلامی بوده، ولی روشی کاملا مخالف مکتب مذکور داشته است؛ زیرا کتاب وی استمرار مکتب جغرافیایی یونان است و تا حدی نیز با روش صورة الارض خوارزمی تفاوت دارد.
منبع
نرم افزار جغرافیای جهان اسلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.