عتر
لغت نامه دهخدا
عتر. [ ع ِ ] ( ع اِ ) اصل و در مثل است عادت بعترها. در حق شخصی گویند که به سوی خلق قدیم خود بازگردد، عادت الی عترها؛ یعنی به اصل خود بازگشت در حق کسی گویند که بخوی واگذاشته بازگردد. || گیاهی است که پراکنده روید، یا از درختان خرد است. رستنی است مانند مرزنجوش که بدان مداوا کنندو گفته اند درختان خرد است. || نره. || بت. ( منتهی الارب ). بت که برای آن قربانی کنند. ( اقرب الموارد ). || ذبیحه. || هرچه ذبح شود. ( منتهی الارب ). گویند که در جاهلیت در ماه رجب جهت خدایان خود میکشتند. ( اقرب الموارد ). || دسته بیل و جز آن. یا چوب پهن که بیل آهن دوزند و پای بر او نهند وقت زمین کندن. || ( مص ) بیهوده گفتن. ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ).
عتر. [ ع َ ت َ ] ( ع اِمص ) سختی. شدت. ( اقرب الموارد ). || توانایی قوت در حیوان. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ).
عتر. [ ع ُ ت ُ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ عاتر. ( منتهی الارب ).
فرهنگ فارسی
پیشنهاد کاربران
عَتَر:
به معنای آسیب ناخواسته و غیر عمد که بر کسی وارد می شود، مَعَرَّةٌ بِغَیْرِ عِلْمٍ یعنی اگر به مکه حمله می کردید عده ای از مؤمنان بی نام و نشان مکه را سهواً می کشتید. قوم عاد در پاسخ هود نبی گفتند: "إِنْ نَقُولُ إِلَّا اعْتَرَاکَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوءٍ" یعنی بت های ما شاید ناخواسته به تو ضرر زده اند! چون یقین داشتند بت های آنان به کسی آسیب نمی زند. خداوند میفرماید: أَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ، شخص قانع گوشت کم یا زیاد را می پذیرد و بر دریافت بیشتر مصرّ نیست اما مُعْتَر با اصرار از شما گوشت زیادی می خواهند طوری که باعث می شود سهواً به بخشی از گوشت که برای خودتان کنار گذاشته اید آسیب برسانید و از آن کم کنید. عِترت از ریشه عَتَر است، مراد از عترت در حدیث ثقلین کسانی هستند که مردم از جهل شان به مقام آنان آگاه نبودند و به آنان ضربه می زدند، دشمنان با طرد و عداوت شان و مؤمنان جاهل با نافرمانی شان. .
... [مشاهده متن کامل]
به معنای آسیب ناخواسته و غیر عمد که بر کسی وارد می شود، مَعَرَّةٌ بِغَیْرِ عِلْمٍ یعنی اگر به مکه حمله می کردید عده ای از مؤمنان بی نام و نشان مکه را سهواً می کشتید. قوم عاد در پاسخ هود نبی گفتند: "إِنْ نَقُولُ إِلَّا اعْتَرَاکَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوءٍ" یعنی بت های ما شاید ناخواسته به تو ضرر زده اند! چون یقین داشتند بت های آنان به کسی آسیب نمی زند. خداوند میفرماید: أَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ، شخص قانع گوشت کم یا زیاد را می پذیرد و بر دریافت بیشتر مصرّ نیست اما مُعْتَر با اصرار از شما گوشت زیادی می خواهند طوری که باعث می شود سهواً به بخشی از گوشت که برای خودتان کنار گذاشته اید آسیب برسانید و از آن کم کنید. عِترت از ریشه عَتَر است، مراد از عترت در حدیث ثقلین کسانی هستند که مردم از جهل شان به مقام آنان آگاه نبودند و به آنان ضربه می زدند، دشمنان با طرد و عداوت شان و مؤمنان جاهل با نافرمانی شان. .
... [مشاهده متن کامل]