[ویکی فقه] عبودیت، اظهار تذلل و
ذلت در برابر
ذات اقدس الهی و
عبادت خداوند متعال هم نهایت تذلل می باشد
برای پی بردن به تاثیر عبادت و نیایش در تهذیب نفوس و
پرورش فضائل اخلاقی، قبل از هر چیز باید با مفهوم و
حقیقت عبادت آشنا شد. گرچه بحث درباره
حقیقت عبادت سخنی مبسوط و گسترده را می طلبد و بزرگان در
تفسیر و
اخلاق و
فقه و
حدیث درباره ی آن سخن بسیار گفته اند، امّا در یک اشاره کوتاه چنین می توان گفت: برای یافتن حقیقت عبادت باید به واژه «عبد» و مفهوم آن که ریشه ی اصلی عبادت است توجّه نمود.
معنای لغوی
«عبد» از نظر
لغت به انسانی گفته می شود که سر تا پا تعلّق به مولا و صاحب خود دارد؛
اراده اش تابع اراده ی او، و خواستش تابع خواست اوست؛ در برابر او خود را مالک چیزی نمی داند و در
اطاعت او سستی به خود راه نمی دهد.
عبودیت در اصطلاح
بنابراین عبودیّت اظهار آخرین درجه ی
خضوع در برابر کسی است که همه چیز از ناحیه ی او است و به خوبی می توان نتیجه گرفت که تنها کسی می تواند «معبود» باشد که نهایت انعام و اکرام را کرده است و او کسی جز
خدا نیست!به تعبیر دیگر، و از بُعد دیگر «عبودیّت» نهایت اوج تکامل
روح یک
انسان و قرب او به خداست، و عبودیّت تسلیم مطلق در برابر ذات پاک اوست؛ عبادت تنها
رکوع و
سجود و قیام و قعود نیست، بلکه روح عبادت تسلیم بی قید و شرط در برابر
کمال مطلق و ذات بی مثالی است که از هر
عیب و نقص مبرّاست.بدیهی است چنین عملی بهترین انگیزه ی توجّه به کمال مطلق و پرهیز از هرگونه آلودگی و ناپاکی است؛ چرا که انسان سعی می کند خود را به معبود خویش نزدیک و نزدیک تر سازد تا پرتوی از جلال و جمال او در وجودش ظاهر شود که گاه از آن تعبیر به «مظهر صفات خدا شدن» می کنند.
عبودیت در بیان امام صادق
...