عبدالله بن محمد ازدی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابومحمد عبدالله بن محمد ازدی، از لغویون قرن پنجم است.
تاریخ و مکان ولادت وی مشخص نیست؛ ولی بنا به قول محقق کتاب الماء؛ هادی حسن حمودی، تولد او در صحار در سرزمین عمان بوده است و به نقل عیون الانباء وفات او در جمادی الاخر سال ۴۶۶ ق در شهر بلنسیه در اندلس اتفاق افتاده است.
اساتید
از آنچه که با مطالعه الفاظ معنا شده در این کتاب ارزشمند برمی آید، به نظر می رسد مؤلف به بصره و بغداد مسافرت کرده است و سپس به ایران آمده و درک محضر ابوریحان بیرونی و ابن سینا را نموده است. وی در کتاب خود علاوه بر اشاره ای که در مقدمه کرده است، مکررا از ابن سینا با تعبیراتی چون شیخنا العلامه نام برده و نه تنها در نقل مطالب از آثار شناخته شده ابن سینا استفاده کرده است به آموخته های شفاهی خود نیز از محضر استاد اشارات متعدد دارد. همین موضوع مقارنه و قرب زمانی مؤلف با حیات علمی ابن سینا به ارزش این اثر صدچندان می افزاید و به درک صحیح تر مصطلاحات طب سنتی کمک می کند.
وفات در اندلس
ظاهرا مولف پس از سفر به ایران و کسب اندوخته علمی به بیت المقدس و از آنجا برای توقف کوتاهی به مصر رفته و پس از آن به یکی از قطب های علمی آن عصر؛ یعنی سرزمین اسلامی اندلس (اسپانیا) سفر کرده است و وفات وی در همان سرزمین واقع شده است.
اثر علمی
...

[ویکی فقه] عبدالله بن محمد ازدی (ابهام زدایی). عبدالله بن محمد ازدی ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • ابن فرضی ابوالولید عبدالله بن محمد ازدی ، مورخ ، ادیب ، محدث و قاضی مالکی مذهب اندلس• ابومحمد عبدالله بن محمد ازدی، از لغویون قرن پنجم
...

[ویکی فقه] ابومحمد عبدالله بن محمد الازدی از لغویون قرن پنجم می باشد.
تاریخ و مکان ولادت وی مشخص نیست؛ ولی بنا به قول محقق کتاب الماء؛ هادی حسن حمودی، تولد او در صحار در سرزمین عمان بوده است (به استناد شعری که در ماده (ص ح ر) همین کتاب مولف در وصف صحار آورده است) و به نقل عیون الانباء وفات او در جمادی الاخر سال ۴۶۶ ق در شهر بلنسیه در اندلس (اسپانیای اسلامی) اتفاق افتاده است.
اساتید
از آنچه که با مطالعه الفاظ معنا شده در این کتاب ارزشمند بر می آید، به نظر می رسد مولف به بصره و بغداد مسافرت کرده است و سپس به ایران آمده و درک محضر ابوریحان بیرونی و مهمتر از آن محضر نابغه کم نظیر عالم پزشکی و افتخار فرهنگ و تمدن ایران اسلامی ابن سینا را نموده است و در کتاب خود علاوه بر اشاره ای که در مقدمه کرده است؛ مکررا از ابن سینا به عنوان شیخنا العلامه و با تعبیراتی اینگونه نام برده و نه تنها در نقل مطالب از آثار شناخته شده ابن سینا استفاده کرده است به آموخته های شفاهی خود نیز از محضر استاد اشارات متعدد دارد. همین موضوع مقارنه و قرب زمانی مولف با حیات علمی ابن سینا به ارزش این اثر صد چندان می افزاید و به درک صحیح تر مصطلاحات طب سنتی ما کمک می کند.
سفرها
ظاهرا مولف پس از سفر به ایران و کسب اندوخته علمی به بیت المقدس و از آنجا برای توقف کوتاهی به مصر رفته و پس از آن به یکی قطب های علمی آن عصر؛ یعنی سرزمین اسلامی اندلس (اسپانیا) سفر کرده است و وفات وی در همان سرزمین واقع شده است.
عناوین مرتبط
...

پیشنهاد کاربران

بپرس