در قاب بهتر است که هشت پله کان هفت پله ای را در یک فضای سه بعدی روی چهار سطوح عمودی یک مکعب مربع هرکدام در بر گیرنده دو پلکان برای مرد و زن بصورت هلوگرافی ترسیم نمود، طوریکه مکعب به آرامی به سمت چپ یا راست دور محور مرکزی بچرخد تا هرکس که بخت و اقبال مشاهده آن نصیب اش شد، بتواند زوج های بنیادی خویش را ملاحظه نماید که مامای قادر و توانا در حالت محض بهشتی هستی خویش ناف آنها را برای خویش بریده است. و با اندکی فاصله در بالا یا پایین مکعب جمله زیرا را با خطی زیبا درج نمود :
... [مشاهده متن کامل]
از مبداء دور شدند و دور شدند تا به پایان قوس نزول رسیدند و سپس روی قوس صعود حرکت را ادامه دادند و نزدیک و نزدیک تر شدند و سرانجام به واحد بودن واقعیت عینی فعلی و حقیقت و واقعیت محض مبداء و معاد واقف گردیدند و بیدار و آگاه و در پایان شاهد به هم پیوستن ده مرغان خویش گردیند.
اگر یک خانواده در طول این زندگی فقط یک فرزند داشته باشد، آنگاه در پایان سفر سی مرغ خانوادگی بهم خواهند رسید ده مرغ پدر و ده مرغ مادر و ده مرغ فرزند. مرغان اعضای طایفه و قوم بجای خود. آیا منظور عطار نیشابوری از تدوین اثر معروف خود تحت عنوان " منطق الطیر " حقیقت بالا بوده است ؟ در آن اثر بیشتر مرغان ره رو راه حق ( سیمرغ ) در بین راه صعب العبور به سوی رسیدن به قله قاف و زیارت محبوب خویش ، تلف شده اند و ناکام باقی مانده اند. اما هدف خلقت و آفرینش این است که همه افراد انسانی از آن کام محض اولیه بهشتی هستی دوباره برخوردار گردند و حتا یکی از آنان در بین راه تلف نشود. آیا وادی های هفتگانه و هفت شهر عشق عارفان بزرگ همان منازل هفتگانه بیشمار حرکت کل هستی نمی باشد ؟ یا اینکه نتوانسته اند به روشنی آنرا مشاهده و بیان کنند ؟ بطور کلی میتوان بیان داشت که بو و یا رایحه این حقیقت بطور غبار آلود به مشام باطن گرامی شان رسیده باشد.
... [مشاهده متن کامل]
از مبداء دور شدند و دور شدند تا به پایان قوس نزول رسیدند و سپس روی قوس صعود حرکت را ادامه دادند و نزدیک و نزدیک تر شدند و سرانجام به واحد بودن واقعیت عینی فعلی و حقیقت و واقعیت محض مبداء و معاد واقف گردیدند و بیدار و آگاه و در پایان شاهد به هم پیوستن ده مرغان خویش گردیند.
اگر یک خانواده در طول این زندگی فقط یک فرزند داشته باشد، آنگاه در پایان سفر سی مرغ خانوادگی بهم خواهند رسید ده مرغ پدر و ده مرغ مادر و ده مرغ فرزند. مرغان اعضای طایفه و قوم بجای خود. آیا منظور عطار نیشابوری از تدوین اثر معروف خود تحت عنوان " منطق الطیر " حقیقت بالا بوده است ؟ در آن اثر بیشتر مرغان ره رو راه حق ( سیمرغ ) در بین راه صعب العبور به سوی رسیدن به قله قاف و زیارت محبوب خویش ، تلف شده اند و ناکام باقی مانده اند. اما هدف خلقت و آفرینش این است که همه افراد انسانی از آن کام محض اولیه بهشتی هستی دوباره برخوردار گردند و حتا یکی از آنان در بین راه تلف نشود. آیا وادی های هفتگانه و هفت شهر عشق عارفان بزرگ همان منازل هفتگانه بیشمار حرکت کل هستی نمی باشد ؟ یا اینکه نتوانسته اند به روشنی آنرا مشاهده و بیان کنند ؟ بطور کلی میتوان بیان داشت که بو و یا رایحه این حقیقت بطور غبار آلود به مشام باطن گرامی شان رسیده باشد.