ظُهوری ، تقی (تهران ۱۲۹۱ـ۱۳۷۰ش)
ظُهوری ، تقی
از قدیـمی ترین بـازیگران سینمای ایران. با آغاز دورۀ جدید فیلم سازی در ایران (۱۳۲۷)، نقش های بسیاری ایفا کرد، به طوری که تا ۱۳۴۹، که از حضور در سینما کناره گرفت، در ۸۹ فیلم به ایفای نقش پرداخته بود . ظهوری فارغ التحصیل دورۀ اول هنرستان هنرپیشگی تهران (۱۳۱۸) بود و از ۱۳۱۵ش در تماشاخانه های تهران فعالیت می کرد؛ ازجمله نمایش هایی که در آن ها بازی کرد، عبارت اند از بهلول ، خسیس ، مشهدی عباد، یوسف و زلیخا، و دزد ناشی. در دوبلۀ فیلم (۱۳۳۱) و نمایش های رادیویی (۱۳۳۵) نیز فعال بود. حضورش در سینما بیشتر در این نقش نظرگیر بود: وردستِ شوخ و کمیکِ قهرمانِ اصلی در فیلم های گنج قارون (۱۳۴۴)؛ موطلایی شهر ما (۱۳۴۴)؛ جهان پهلوان (۱۳۴۵)؛ دالاهو (۱۳۴۶)؛ برآسمان نوشته (۱۳۴۷)؛ تنگۀ اژدها (۱۳۴۷)؛ معجزۀ قلب ها ؛(۱۳۴۸) و مردی از جنوب شهر (۱۳۴۹).
ظُهوری ، تقی
از قدیـمی ترین بـازیگران سینمای ایران. با آغاز دورۀ جدید فیلم سازی در ایران (۱۳۲۷)، نقش های بسیاری ایفا کرد، به طوری که تا ۱۳۴۹، که از حضور در سینما کناره گرفت، در ۸۹ فیلم به ایفای نقش پرداخته بود . ظهوری فارغ التحصیل دورۀ اول هنرستان هنرپیشگی تهران (۱۳۱۸) بود و از ۱۳۱۵ش در تماشاخانه های تهران فعالیت می کرد؛ ازجمله نمایش هایی که در آن ها بازی کرد، عبارت اند از بهلول ، خسیس ، مشهدی عباد، یوسف و زلیخا، و دزد ناشی. در دوبلۀ فیلم (۱۳۳۱) و نمایش های رادیویی (۱۳۳۵) نیز فعال بود. حضورش در سینما بیشتر در این نقش نظرگیر بود: وردستِ شوخ و کمیکِ قهرمانِ اصلی در فیلم های گنج قارون (۱۳۴۴)؛ موطلایی شهر ما (۱۳۴۴)؛ جهان پهلوان (۱۳۴۵)؛ دالاهو (۱۳۴۶)؛ برآسمان نوشته (۱۳۴۷)؛ تنگۀ اژدها (۱۳۴۷)؛ معجزۀ قلب ها ؛(۱۳۴۸) و مردی از جنوب شهر (۱۳۴۹).
wikijoo: ظهوری_،_تقی_(تهران_۱۲۹۱ـ۱۳۷۰ش)